زخم های جراحی غیرقابل درمان

زخم های جراحی غیرقابل درمان یا Non-Healing Surgical Wounds ، همانطور که از نامش پیداست، زخم هایی هستند که بعد از اتمام عمل جراحی تحت درمان طبیعی قرار نگرفته اند و همانند انواع دیگر زخم ها، درمان زخم در سه مرحله بهبود ( مرحله التهابی، تکثیر و بازسازی )، در مدت زمان تعیین شده انجام نشده و درمان به شیوه ی منظم پیشرفت نکرده است.

زخم های جراحی غیرقابل درمان

علل درمان نشدن زخم جراحی

علل بسیاری برای درمان نشدن برخی از زخم های جراحی وجود دارد. با این حال، شایع ترین علت برای درمان نشدن به موقع زخم جراحی، عفونت است. عفونت این نوع زخم ها به عنوان عفونت زخم جراحی ( SSI ) شناخته می شود. عفونت زخم جراحی ناشی از باکتری های موجود بر سطح پوست است، اما این عفونت می تواند در پی عوامل مختلف دیگری نیز باشد. وجود سایر شرایط پزشکی مانند دیابت می تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و مانع درمان زخم شود، که منجر به ایجاد زخم جراحی غیرقابل درمان می شود.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

نوع جراحی، یکی از عوامل خطر برای ایجاد زخم های غیر قابل ترمیم است. جراحی مربوط به روده به دلیل مقدار زیادی باکتری موجود در آن، میزان خطر SSI را افزایش می دهد. علاوه بر این، تکنیک جراحی ضعیف در میزان غفونت زخم، نقش دارد. مانند هر نوع زخم دیگر، بیمارانی که تغذیه ای ضعیفی دارند و همینطور بیماران دیابتی، بیشتر در معرض خطر این زخم هستند.

علائم ونشانه ها

هیچ زمان مشخصی برای تعیین اینکه زخمی قابل درمان است یا خیر، وجود ندارد. با این حال، لازم است بدانید که اکثر زخم ها در عرض چند هفته بهبود می یابند و در حدود چهارماه به 70 درصد قدرت خود می رسند. مراجعه مرتب و مداوم به متخصص زخم، برای پیگیری روند درمان، جز مهم درمان زخم است. این بازدید ها برای اطلاع از اینکه آیا زخم شما در حال درمان است یا خیر انجام می شود.

روش های درمانی زخم های جراحی غیرقابل درمان

زخم های غیرقابل درمان جراحی همانند سایر زخم های مزمن و ناخوشایند درمان می شوند. شرایط پزشکی بیمار که زیربنای بهبود ضعیف زخم است باید مورد توجه و کنترل قرار گیرد. آنتی بیوتیک ها چه به حالت موضعی چه خوراکی و یا وریدی، ممکن است برای ریشه کن کردن عفونت و درمان زخم مورد استفاده قرار گیرد. آنتی بیوتیک های پیشگیرانه که آنتی بیوتیک هایی هستند که قبل از عمل جراحی برای پیشگیری از عفونت های بالقوه تجویز می شوند، می تواند برای جراحی هایی که خطر عفونت در آن ها بیشتر است، مفید باشد. این جراحی ها شامل جراحی روده و جراحی هایی که شامل چندین جلسه هستند، می باشد.

مراقبت صحیح از زخم، یکی از عوامل مهم در درمان زخم جراحی است و باید تحت نظر متخصص زخم در کلینیک درمان زخم انجام شود. دبرید زخم ( تمیز کردن زخم جهت برداشتن هر گونه آلودگی و بافت مرده ) در صورت لزوم باید انجام شود.

برخی از خدمات کلینیک زخم تلما، بهترین کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

دبریدمان زخم

درمان زخم بستر

درمان زخم عفونی

درمان زخم دیابت

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم عروقی

درمان زخم مزمن

درمان زخم حاد

درمان زخم سوختگی

درمان زخم جراحی