وکیوم تراپی چیست و چه اثراتی دارد؟

وکیوم تراپی که بسته شدن زخم با کمک خلاء (VAC) نامیده می شود، یک روش درمانی استاندارد است که از فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم ها استفاده می کند.

وکیوم تراپی چیست و چه اثراتی دارد؟

این روش به طور فزاینده از دهه های گذشته برای درمان زخم حاد و زخم مزمن استفاده می شود. استفاده از آن برای انواع زخم ها مانند زخم های شکم، قفسه سینه، قلب و دیابت گسترش یافته است. در حال حاضر، بسته شدن زخم توسط خلاء می تواند برای انواع زخم های حاد یا مزمن استفاده شود.

روش VAC

بسته شدن زخم با خلاء (خلاء درمانی، یا فشار منفی کنترل شده) روش ساده ای است که یک قطعه فوم با ساختار سلولی باز به داخل زخم وارد می شود. سپس کل منطقه با یک غشاء پلاستیکی پوشانده می شود که به پوست سالم اطراف زخم چسبیده است، انتهای فوم به یک منبع خلاء متصل می شود که ترشحات زخم را از بین منافذش به محیط خارج منتقل می کند و در محفظه جمع آوری می کند.

غشاء پلاستیکی از نفوذ هوا جلوگیری می کند و اجازه می دهد فشار جزئی در داخل زخم ایجاد شود، همچنین عفونت آن را کاهش داده و باعث تسکین درد می شود. فوم دارای چند عملکرد مهم است: تضمین می کند که کل سطح زخم به طور یکنواخت در معرض تاثیر فشار منفی قرار دارد و از تماس با پایه یا لبه های زخم جلوگیری می کند.

وکیوم تراپی چگونه کار می کند؟

استفاده از فشار منفی در بسته شدن زخم با خلاء، عفونت زخم را از طریق مکش خارج می کند. این امر موجب افزایش جریان خون به زخم (با ایجاد رگ های خونی) و افزایش تکثیر سلولی می شود. یکی دیگر از مزایای مهم حذف ترشحات، کاهش استعمال باکتری است که خطر ابتلا به عفونت های زخم را کاهش می دهد. بسته شدن زخم با دستگاه خلاء، تشکیل بافت جدید را افزایش می دهد که نقش مهمی در بهبودی زخم دارد.

مزایای دیگر

زخم های مزمن اغلب به زمان طولانی تری برای درمان نیاز دارند. استفاده از فشار منفی کنترل شده، طول مدت اقامت در بیمارستان را کاهش داده و منجر به بازگشت سریع بیمار به فعالیت های عادی می گردد. بهبودی سریع زخم موجب کاهش ناراحتی و درد بیمار می شود و منجر به افزایش احساس رفاه می شود.

علاوه بر این، در روش های دیگر باید هر روز دوبار پانسمان عوض شود، همچنین به مهارت ها و تکنیک های خاصی نیاز است که خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برساند. اما بسته شدن زخم توسط خلاء یک سیستم بسته است که تنها هر 48 ساعت یکبار به تغییر پانسمان نیاز دارد.

وکیوم تراپی چیست و چه اثراتی دارد؟

چه کسانی از وکیوم تراپی استفاده می کنند؟

اگر چه وکیوم تراپی می تواند در انواع زخم ها استفاده شود، اما بیمارانی که بیشتر از این روش استفاده می کنند، کسانی هستند که زخم های عمیق و مزمن دارند.

آماده سازی

زخم هایی که باید با کمک خلاء درمان شوند، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند. مهم است که تمام بافت های مرده در زخم برداشته شود، زیرا وجود بافت های مرده باعث تاخیر در بهبودی زخم یا افزایش ابتلا به عفونت می شوند.

طول درمان

طول درمان بستگی به اندازه و عمق زخم دارد. به طور طبیعی، زخم های کوچک تر به دوره های درمان کوتاه تری نیاز دارند. یک مطالعه در ایالات متحده، اثربخشی وکیوم تراپی را در میان بیماران مبتلا به زخم های مزمن بررسی کرد. در این مطالعه استفاده از وکیوم تراپی به مدت 6 هفته ادامه یافت و 80 تا 90 درصد زخم ها بهبود یافتند. نویسندگان این تحقیق بر این باور هستند که بهبودی کامل برای زخم های مزمن تقریبا 16 تا 20 هفته طول خواهد کشید.

درمان زخم دیابتی با وکیوم تراپی

فشار منفی بر روی سطح زخم مفهوم تازه ای نیست و از 50 سال پیش مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است و تاثیر آن در تسریع فرآیند التیام در مجلات روسیه منتشر شده که عبارت است از اعمال فشار منفی به زخم تحت شرایط کنترل شده. زخم با استفاده از پلی یورتان پوشانده شده و به منظور ایزوله سازی زخم از محیط اطراف و حفظ رطوبت زخم ،با استفاده از فیلم شفاف ، چسب و درین اعمال خلأ میشود ، پانسمان زخم تکمیل شده و فشار منفی ایجاد شده توسط پمپ وکیوم به محیط درونی این پانسمان منتقل می شود و زخم تحت فشار منفی قرار می گیرد. وکیوم تراپی در درمان زخم با نزدیک کردن لبه های زخم به یکدیگر وارد عمل می شود

علاوه بر این باعث افزایش خون رسانی در اطراف زخم، هم چنین افزایش اکسیژن و مواد غذایی رسیده به زخم، تسریع تشکیل بافت گرانوله ، جمع آوری ترشحات زخم و عفونت های باکتریایی از سطح زخم ، کاهش ورم و رادیکال های آزاد، کاهش رشد باکتری ها و در نهایت حفظ رطوبت مناسب زخم در محیط پانسمان ایزوله می شود.

برخی از خدمات کلینیک زخم دکتر روناک موسوی، کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر