زخم عفونی

درمان زخم عفونی

هر نوع زخمی می تواند عفونی شود، اما در برخی شرایط و در انواع خاصی از زخم ها، احتمال عفونت زخم بیشتر است. در این بین برخی موارد احتیاطی وجود دارد که می تواند به پیشگیری از رشد عفونت زخم کمک کند. در بیشتر موارد اگر زخم عفونی به موقع توسط کارشناس زخم عفونی تشخیص داده شود، می توان زخم را با یک کرم آنتی بیوتیک درمان کرد.

عفونت زخم چیست؟

زخم به یک ناحیه آسیب دیده از بدن گفته می شود که معمولا سبب شکاف و از هم باز شدن پوست می شود. زخم ها می توانند در پی عمل جراحی و یا تروما ایجاد شوند. زخم تروماتیک می تواند ناشی از سقوط، حوادث، دعوا، گزش و یا سلاح باشد، که ممکن است باعث بریدگی، پارگی، خراشیدگی و .. شود. هر دو نوع زخم ها، زخم ناشی از جراحی و تروما ممکن است با بخیه یا نوارهای چسبنده بسته شود تا به درمان شدن زخم کمک کند. البته در برخی از زخم ها نیاز به بخیه زدن و بستن زخم نیست، علت آن کوچک بودن زخم و یا نزدیک بودن لبه های زخم به یکدیگر است.

در پی برخی حوادث مانند ضربات مشت ممکن است پوست دچار شکاف نشده و بسته بماند، در این مورد پوست و بافت دچار کبودی می شود. در برخی موارد دیگر ممکن است زخم به زخم مزمن تبدیل شود. زخم مزمن به این معنی است که مدت زمان بهبود آن ممکن است بیش از چند هفته و یا حتی بیشتر به طول بیانجامد. زخم های مزمن شامل زخم فشاری، زخم دیابت، زخم عروقی و زخم پا می شود.

امکان عفونت در زخم های مزمن نسبت به زخم های دیگر بسیار بیشتر است. زمانی زخم درمان می شود که تمیز و عاری از هرگونه میکروبی باشد. زمانی که می گوییم یک زخم عفونی شده است به این معناست که میکروب به منطقه ای که پوست دچار شکاف شده است رسیده است. ممکن است عفونت و آلودگی در ناحیه کوچک در اطراف زخم و یا در کل ناحیه زخم گسترش یابد.

زخم عفونی

چرا زخم ها آلوده می شوند؟

به طور معمول، بسیاری از میکروب ها در پوست و در محیط اطراف ما بدون هیچ عارضه ای زندگی می کنند. این میکروب ها میکروسکوپی هستند به این معنی که به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آن ها را دید.

انواع زیادی از میکروب ها مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها وجود دارد که در پوست ما و یا در مناطق دیگری مانند بینی ما، بدون اینکه مشکلی برای ما ایجاد کنند، زندگی می کنند. با این وجود اگر قسمتی از پوست بدن شکافته شود و این میکروب ها به این مناطق گسترش یابند، زخم شروع به عفونت می کند.

عفونت سبب تورم و دردناک شدن زخم شده و سبب طولانی شدن زمان بهبود زخم می شود. احتمال ایجاد عفونت در زخم های باز بیشتر از عفونت زخم های بسته است، و دلیل آن این است که زمانی که پوست شکافته می شود، مسیری برای میکروب ها از خارج بدن به داخل بدن فراهم می شود. در حالت کلی پوست بدن به عنوان یک مانع در برابر آلودگی ها عمل می کند.

عوامل موثر بر روی عفونت زخم

برخی از عوامل باعث می شود تا احتمال عفونت زخم افزایش یابد. این عوامل شامل موراد زیر است:

• اگر فرد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 باشد.
  • اگر جسمی که سبب ایجاد زخم شده است آلوده و حاوی میکروب باشد.
  • اگر زخم ناشی از گاز انسان یا حیوانات باشد.
  • اگر زخم هنوز حاوی یک جسم خارجی باشد. یعنی تکه ای از هر چیزی که منجر به زخم شده هنوز بر روی زخم وجود داشته باشد. مانند تکه های شیشه، خرده چوب، خار و …
  • اندازه و عمق زخم. احتمال عفونی شدن زخم های بزرگ و عمیق بسیار بیشتر از زخم های دیگر است.
  • اگر اقدامات احتیاطی مناسب قبل از عمل جراحی صورت نگرفته باشد.
  • اگر فردی که دچار زخم شده است یک فرد مسن باشد.
  • اگر فرد دچار اضافه وزن باشد.
  • اگر فرد دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن خود باشد. به عنوان مثال اگر داروهایی مانند استروئید ها مصرف کند و یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته باشد. بیماری ایدز و دیابت و اختلالات عصبی نیز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

درمان زخم

چگونه می توانیم بفهمیم که زخم آلوده شده است؟

زمانی می توان گفت یک زخم چرکی شده و یا در حال عفونت کردن است که:

به جای اینکه زخم به تدریج بهبود یابد، بیشتر دردناک تر شود.

به لبه های قرمز پوست اطراف زخم نگاه کنید. این ناحیه قرمز ممکن است گرم باشد، که می تواند نشانه ای از عفونت باشد.

فرد در ناحیه زخم احساس سوزش کند.

یک ماده زرد رنگ که بد بو هم باشد از زخم ترشح شود.

اگر عفونت زخم افزایش یابد، قرمزی زخم به مناطق بیشتری گسترش خواهد یافت. عفونت ممکن است علائمی همچون تب، ضعف بیمار، درد و احساس ناراحتی در پی داشته باشد.

هنگام عفونت زخم چه باید بکنیم؟

اگر هر یک از نشانه ها و علائم فوق را داشته باشید و حس کنید که زخم شما دچار عفونت شده است، در اسرع وقت باید به کلینیک زخم و به متخصص زخم عفونی مراجعه کنید. متخصص زخم عفونی یک نمونه از زخم شما گرفته و آن را به آزمایشگاه ارسال می کند. در پی این آزمایش مشخص می شود که زخم شما با چه نوع میکروبی دچار عفونت شده است. متخصص زخم عفونی شما کمک می کند تا زخم خود را تمیز نگه دارید و در صورت لزوم روش درمانی خاصی را برای بهبود زخم عفونی تجویز می کند.

درمان زخم عفونی

برخی از خدمات کلینیک دکتر روناک موسوی، کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم مزمن

درمان زخم حاد

2 نظر

• من درباسنم زخم به جوداومده که ناشی ازعفونت است میخواهم دکتری درارومیه برایم معرفی کنید؟؟؟

• باسلام
      کلینیک دکتر روناک موسوی شعبه ای در ارومیه ندارد جهت درمان تحت نظر تیم پزشکی دکتر روناک موسوی می توانید به تهران مراجعه کنید
      اظلاعاتی در زمینه درمانگران در شهر ارومیه در اختیار نداریم