انواع زخم عروقی

دو نوع اصلی زخم عروقی زخم های وریدی و زخم های شریانی است.  هر دو نوع این زخم ها می توانند ناشی از زخم ها یا فشار پایدار باشند.

زخم های شریانی و وریدی دو نوع زخم بازهستند که بر روی بدن یافت می شود.  آنها غالباً در اندام های تحتانی مانند پاها شکل می گیرند.

به دلیل فقدان جریان خون به بافت، زخم های شریانی در نتیجه صدمه به عروق ایجاد می شوند.  زخم های وریدی از آسیب به رگ ها ناشی از بازگشت ناکافی خون به قلب ایجاد می شوند.

درمان زخم های عروقی (شریانی و وریدی)

بر خلاف سایر زخم ها ، بهبودی این زخم ها می تواند ماه ها طول بکشد.  اگرچه آنها ، برای اطمینان از بهبودی مناسب و بهبودی سریع به درمان های مختلفی احتیاج دارند.

علائم چگونه متفاوت هستند؟

علائم شایع ایجاد زخم شامل درد و تورم است.  علائم دیگر می تواند بین زخم های شریانی و وریدی متفاوت باشد.

زخم های شریانی

زخم های شریانی اغلب در قسمت بیرونی مچ پا ، پا ، پاشنه پا یا انگشتان پا شکل می گیرد.  آنها می توانند در مناطق دیگر نیز شکل بگیرند.  این زخم ها دردناک هستند و ظاهری “پانچ دار” دارند و رنگی قرمز یا زرد یا سیاه دارند .

زخم های وریدی

زخم های وریدی معمولاً در زیر زانو و در ناحیه داخلی مچ پا شکل می گیرد.  گاهی اوقات ناراحتی کمی یا ناخوشایند وجود دارد ، مگر اینکه زخم آلوده باشد.  در موارد دیگر ، زخم های وریدی می توانند دردناک باشند.

منطقه آسیب دیده همچنین ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

التهابات ، لکه دار شدن پوست سخت یا پوسته پوسته شدن و یا  سیاه رنگ شدن پوست .

چه عواملی باعث ایجاد این زخم ها می شود؟

گردش خون ضعیف اغلب باعث ایجاد زخم می شود.  هنگامی که جریان خون کاهش می یابد ، پوست و بافت در مناطق آسیب دیده از اکسیژن و مواد مغذی محروم می شوند.  این مناطق ملتهب می شوند و زخم باز را تشکیل می دهند.

اگرچه زخم ها می توانند در هر جای بدن ایجاد شوند ، اما زخم های شریانی و وریدی بیشتر در پاها مشاهده می شود.

زخم های شریانی

شریان های مسدود شده علل شایع زخم های شریانی هستند.  به آنها به عنوان زخم ایسکمیک نیز گفته می شود.  شریان ها مسئول تحویل مواد مغذی و اکسیژن به بافت های مختلف هستند.  شریان های مسدود شده مانع از جاری شدن خون غنی از مواد مغذی به اندام ها می شوند.  این منجر به زخم باز می شود.

سایر علل احتمالی زخم های شریانی عبارتند از:

افت فشار خون ، فشار خون بالا ، ضخامت عروق واسكوليت

زخم های وریدی

زخم وریدی شایع ترین نوع زخم پا است.  آنها در اثر آسیب به رگ ها ایجاد شده اند.  رگ ها وظیفه رساندن خون از قسمت های مختلف بدن به قلب را از طریق دریچه های یک طرفه دارند.  این دریچه ها مانع از جاری شدن خون از قلب می شوند.

اگر خون به درستی جریان نداشته باشد ، می تواند در یک ناحیه از بدن جمع شود.  این امر باعث آسیب به رگ و نشت مایعات و سلول های خونی ، ایجاد ورم یا تورم می شود. در نتیجه ، این بافت خواهد مرد و زخم ها شروع به شکل گیری می کنند.

سایر علل احتمالی زخم های وریدی شامل موارد زیر است:

واریس وینشای فشار خون ، شکستگی فشار خون یا صدمات ناشی از آسیب به لخته شدن خون

در صورت بدتر شدن علائم و در صورت بروز هر نوع زخم ، فوراً از پزشك معالج خود را خبر کنید .در موارد شدیدتر ، این علائم می تواند نشانه عفونت باشد.  در صورت عدم درمان ، قطع عضو ممکن است لازم باشد.

زخم پا چگونه درمان می شود؟

قبل از پیشنهاد درمان ، پزشک باید علت اصلی را مشخص کند.  با زخم ها و آنتی بیوتیک های مناسب می توان زخم ها را درمان کرد ، اما تشخیص علت اصلی می تواند باعث بهبودی زخم ها شود و از بروز مجدد جلوگیری شود .

برخی از شرایطی که به زخم کمک می کند عبارتند از:

ترومبوز ورید دیابت ، روماتوئید ورم مفاصل ، بیماری کلیه و عروق مزمن کلیه

مانند هر زخم دیگری ، درمان اصلی بر افزایش گردش خون به منطقه آسیب دیده متمرکز است.  اهداف درمانی اضافی شامل موارد زیر است: کاهش درد زخم موثر در روند بهبود .

درمان زخم های شریانی

برای معالجه زخم های شریانی ، پزشک سعی خواهد کرد گردش خون را به منطقه آسیب دیده بازگرداند.  درمان علت اصلی آنتی بیوتیک می تواند به کاهش علائم کمک کند ، اما این زخم را به طور کامل درمان نمی کند .  پزشکان ممکن است علاوه بر آنتی بیوتیک ها از جراحی برای بازگرداندن جریان خون به بافت ها و اندام ها استفاده کنند.

برای معالجه زخم های شریانی تعدادی گزینه جراحی وجود دارد ، از جمله آنژیوپلاستی.  در این روش از بالون برای باز کردن شریان آسیب دیده برای بهبود جریان خون استفاده می شود.  با بازگرداندن جریان خون ، علائم شما از بین می رود.

اگر جریان خون نتواند ترمیم شود یا زخم به شدت آلوده شده باشد ، پزشک شما ممکن است قطع عضو را توصیه کند.

برای جلوگیری از عفونت و بزرگتر شدن زخم ، زخم های شریانی باید خشک و تمیز نگهداری شوند.  با پزشک خود مشورت کنید که چند بار لازم است بانداژ و سایر توصیه های درمانی یا تغییر سبک زندگی را تغییر دهید.

درمان زخم های وریدی

زخم های وریدی می توانند ماه ها طول بکشند.  در بعضی موارد نادر ، ممکن است هرگز بهبود نیابند.

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای درمان علت اصلی ، جلوگیری از عفونت و جلوگیری از عود توصیه کند.  با این حال ، آنتی بیوتیک ها به تنهایی نمی توانند زخم وریدی را درمان کنند.

پزشک شما نحوه تمیز کردن و باند درست کردن زخم را به شما نشان می دهد.  آنها همچنین ممکن است تراکم تراپی را توصیه کنند.  این امر مستلزم استفاده از بانداژ فشرده سازی یا جوراب زنانه ساقه بلند در منطقه آسیب دیده است.  این فشار جریان خون را بهبود می بخشد و علائم را کاهش می دهد.

پزشک ممکن است مسکن هایی را برای کاهش ناراحتی شما تجویز کند.  آنها همچنین ممکن است شما را تشویق به بالا نگه داشتن پا یا منطقه آسیب دیده خود کنند.

زخم های شریانی و وریدی نتیجه جریان خون و گردش خون نامنظم است.  این زخم ها بدون درمان مانده ، می توانند عوارض جدی ایجاد کنند.  اگر شروع به تجربه علائم نامنظم کرده یا متوجه درد در اندام تحتانی خود هستید ، به دنبال فوریت های پزشکی باشید.  زخم یا علائم شما می تواند نشانه ای از وضعیت جدی تر باشد.  برای اطمینان از بهترین درمان در مورد گزینه ها و نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید.

Source: www.healthline.com