گانگرن چیست؟

گانگرن هنگام مرگ بخشی از بافت بدن شما اتفاق می افتد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که بافت خون کافی از سیستم گردش خون شما دریافت نمی کند.

گانگرن معمولاً بر روی اندامی که از قلب شما دورتر است تاثیر می گذارد ، مانند انگشتان پا و انگشتان دست. با این وجود این مشکل می تواند بر سایر قسمتهای بدن نیز تأثیر بگذارد. گانگرن حتی می تواند روی اندام های داخلی شما تأثیر بگذارد.

این بیماری به طور معمول در قسمت خاصی از بدن مانند پا ، دست یا اندام داخلی شروع می شود. گانگرن می تواند در بدن شما پخش شده و باعث شود که در صورت عدم درمان دچار شوک شوید. شوک نوعی بیماری است که با علائم مختلفی از جمله فشار خون پایین همراه است. شوک می تواند تهدید کننده زندگی باشد و یک مشکل اورژانسی پزشکی محسوب می شود.

گانگرن به عنوان یک مشکل پزشکی است که می تواند منجر به قطع عضو یا مرگ شود. شناخت و درمان هرچه سریعتر شرایط باعث بهبود شما می شود.

انواع گانگرن

گانگرن خشک

تمام اندام های شما (مانند کبد ، قلب و ماهیچه ها) برای عملکرد صحیح و زنده ماندن به اکسیژن احتیاج دارند. اکسیژن توسط خون شما به نقاط مختلف بدن منتقل می شود. گانگرن خشک وقتی اتفاق می افتد که یکی از قسمت های بدن شما اکسیژن کافی را دریافت نمی کند. سرانجام ، آن قسمت بدن شروع به رو به زوال و مردن می کند. در گانگرن خشک ، پوست بسته است و هیچ مدرکی مبنی بر عفونت وجود ندارد.

گانگرن مرطوب

گانگرن مرطوب هنگامی اتفاق می افتد که بافت های بدن شما به نوعی باکتری آلوده شود. بافت ها با مرطوب شدن و تجزیه شدن به وجود باکتریها واکنش نشان می دهند. این روند باعث مرگ بافتهای شما می شود.

گانگرن گازی

باکتری هایی به نام کلستریدیا باعث گانگرن گازی می شوند. این باکتریها یک عفونت ایجاد می کنند که باعث ایجاد حباب های گازی و سموم در ناحیه آسیب دیده می شود. گازهای حاصل باعث مرگ بافت می شوند. این نوع گانگرن می تواند کشنده باشد ، هرچند که در ایالات متحده نادر است.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به گانگرن است؟

اگر سابقه برخی شرایط پزشکی ، از جمله:

تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها) در پاها یا بازوها

بیماری رینود

دیابتلخته شدن خون

آپاندیسیت

فتق

برخی از وقایع جسمی دیگر می توانند خطر ابتلا به گانگرن را افزایش دهند. اگر:

به دلیل شرایط پزشکی یا معالجه سرطان ، ایمنی بدن کاهش یافته است.

اخیراً جراحی کرده اید.

دچار سرمازدگی شدید یا آسیب دیدگی سر ، نیش حیوان یا سوختگی جدی شده اید.

به یک روش آسیب زا آسیب دیده اید که شامل خرد شدن بافت های بدن است.

تزریق هیدروکلراید پرومتازین که منجر به آسیب بافتی شده است.

سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل و استفاده از داروهای داخل وریدی نیز ممکن است خطر ابتلا به گانگرن را به شما اضافه کند.

شناخت علائم گانگرن

گانگرن خارجی

گاهی اوقات اولین علامت گانگرن خشک یک خط مایل به قرمز است که در اطراف بافت آسیب دیده ایجاد می شود. این خط ممکن است بعداً سیاه شود.

علائم دیگری که ممکن است به شما نشان دهد گانگرن دارید عبارتند از:

زخم قرمزی که متورم است.

زخمی که پر از چرک است یا بوی بدی می دهد.

ناحیه ای از بدن شما که احساس سرماخوردگی می کند.

منطقه ایی که احساس لمس ندارد.

بخشی از پوست شما که به یک رنگ غیرمعمول (سبز مایل به مشکی ، قرمز ، آبی یا برنز) تبدیل شده است.

گانگرن داخلی

همچنین می توان گانگرن داخلی را تجربه کرد ، که بر روی بافت های داخلی یا اندام شما تأثیر می گذارد. در این حالت ، ممکن است شما هیچ علامتی روی پوست یا اندام خود نداشته باشید. با این وجود ، ممکن است شما دچار درد ، تب غیر قابل توضیح که مدت طولانی طول می کشد یا فشار خون پایین باشید. همچنین ممکن است دچار سردرگمی شوید.

چگونه گانگرن تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است براساس تاریخچه پزشکی و علائم شما گانگرن را تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است از ترکیب روشهای تشخیصی اضافی برای تعیین وضعیت شما استفاده کنند.

آنالیز آزمایشگاهی نمونه های بافتی یا مایع

جدا کردن بافت از قسمت مورد نظر بدن شما که با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا سلولهای مرده پیدا شود.

آزمایش خون

شمارش گلبولهای سفید خون و تعدا غیر طبیعی آن می تواند نشانگر عفونت گانگرن باشد.

تصویربرداری پزشکی

برخی از انواع تصویربرداری در تشخیص شیوع گانگرن در بافت های داخلی شما مفید هستند. این آزمایشات می تواند شامل اشعه X ، اسکن MRI یا اسکن CT باشد.

اگر پزشکان گمان کنند که گانگرن شما مربوط به مشکل گردش خون است ، ممکن است یک آزمایش آنتاریوگرام انجام شود. در این آزمایش از پرتوهای ایکس برای نظارت بر جریان یک رنگ خاص از طریق شریان های شما استفاده می شود و نشان می دهد که آیا شریان ها مسدود شده اند یا خیر.

درمان گانگرن

آنتی بیوتیک ها

در صورت وجود باکتری، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اینها معمولاً داخل وریدی یا از طریق سوزن مستقیماً به جریان خون داده می شوند.

جراحی عروق

برای مبتلایان به گردش خون ضعیف که منجر به گانگرن شود ، ممکن است عمل جراحی عروق (عمل جراحی در شریانها یا رگ ها) به منظور بهبود جریان خون از طریق رگها به بافتهای بدن توصیه شود.

محفظه اکسیژن Hyperbaric

قرار دادن فرد مبتلا به گانگرن در یک محیط خاص غنی از اکسیژن می تواند رشد باکتری ها را کند کند. این اجازه می دهد تا پوست شروع به بهبودی کند. همچنین باعث تقویت اکسیژن به بافت آسیب دیده می شود تا باعث بهبودی شود.

دبریدمان بافت

در موارد جدی گانگرن ، ممکن است بافت مرده یا قسمتی از بدن از بین برود. این فرآیند دبریدمان نامیده می شود. دبریدمان با ابزار جراحی یا با مواد شیمیایی قابل انجام است. هدف از این نوع جراحی برداشتن مناطق آسیب دیده برای جلوگیری از شیوع عفونت است.

یک شکل جایگزین دبریدمان ، معروف به دبریدمان ماگوت ، از لاروهای مگس برای خوردن باکتری ها و بافت های مرده استفاده می کند. اگرچه نادر است ، اما این عمل هنوز توسط پزشکان در ایالات متحده و خارج از کشور قابل استفاده است.

پزشکان گاهی اوقات قادر به بازگرداندن جریان اکسیژن به منطقه آسیب دیده هستند. پیوندهای پوستی می توانند هر بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. این روش از قسمت دیگری از پوست سالم شما از جای دیگر بدن برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده استفاده می کند.

قطع عضو

در موارد شدید ، قطع عضو از اندام ، انگشت یا انگشت پا می تواند برای نجات جان شما ضروری باشد. افرادی که باید بخشی از بازو یا پا را به دلیل گانگرن قطع عضو کنند ممکن است به پروتز یا اندام مصنوعی نیاز داشته باشند تا قسمت از دست رفته را جایگزین کنند.

در آخر

گانگرن گاهی اوقات بدون عارضه جدی قابل درمان است ، به خصوص اگر زودتر تشخیص داده شود. با این حال ، ممکن است در برخی موارد جدی منجر به قطع عضو شود ، به خصوص اگر به سرعت درمان نشود.

گانگرن حتی می تواند برای برخی افراد کشنده باشد. این نادر است ، اما در صورت وجود موارد زیر ممکن است:

شما مشکلات پزشکی جدی دیگری دارید که درمان شما را پیچیده می کند.

قسمت بزرگی از بدن شما را درگیر می کند.

نحوه جلوگیری از گانگرن

برای جلوگیری از مرگ بیشتر بافت ، باید گانگرن را زود درمان کرد تا آسیب ها به حداقل برسد. افرادی که به دیابت یا بیماری عروق خونی مبتلا هستند ، باید به طور مرتب دست و پا را از نظر علائم گانگرن بررسی کنند. مراقب باشید برای:

هر گونه تورم ، ترشحات یا قرمزی که می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

زخمی که به نظر نمی رسد در حال بهبود است.

تغییر در رنگ پوست شما

مصرف آنتی بیوتیک ها قبل یا بعد از جراحی ، تحت مراقبت پزشک ، ممکن است در جلوگیری از بروز عفونت های گانگرنی به شما کمک کند.