دیابت یکی از بیماری های شایعی است که باعث بروز زخم های ایسکمیک می شود. زخم های ایسکمیک اغلب ناشی از کفش های نامناسب می باشند و اغلب در مکان هایی اتفاق می افتد که پا در تماس با کفش است به عنوان مثال، در مفصل مچ پا، انگشتان نوک پا یا زیر ناخن. فشار بر روی بافت های ایسکمی سبب بروز پیپرامین (قرمزی) می شود به این دلیل که بافت آن را مجددا زخم می کند.

بیماری های عروقی- محیطی ممکن است بر اندام تحتانی بیماران مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد. بر اساس تحقيقات انجام شده تغييراتی که ميکروواسکولاتور (تخریب رگهای خونی کوچک نظیر مویرگ ها) ایجاد می کند باعث تغيير در عملکرد، تغذيه، ترميم و تاخیر در بهبودی زخم می شود.

پس از عمل جراحی، زخم های جراحی باید به علت علائم بالینی عفونت مورد توجه قرار بگیرند. انهدام در یک محل پیوند ممکن است منجر به انسداد رگ های جدید و قطع عضو بعدی شود.

مدیریت زخم های ایسکمیک
رپرفیوژن، ناهنجاری های پاتولوژيك و فيزيولوژيك اعصاب تحت ايسکمی را تقويت می كند. رپرفیوژن بافت های ایسکمی را به خطر می اندازد، به این صورت که زخم هایی که در ابتدا کم عمق ظاهر می شوند تبدیل به علامت قرمز هیپرسیمی می شود. زخم تخت ممکن است به عنوان یک بافت گرانوله رنگی یا زرد کمرنگ ظاهر شود. برای مدیریت زخم های ایسکمی می توان با کفش های مناسب فشار کمتری به پا وارد کرد. مدیریت زخم جامع همچنین شامل کنترل عوامل مؤثر بر دوره آترواسکلروز، هیپرگلیسمی، فشار خون، هیپرلیپیدمی و سیگار کشیدن است.

عفونت
پس از جراحی، بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت های زخم قرار می گیرند زیرا ممکن است پاسخ ایمنی در بدنشان آسیب ببیند. تشخیص عفونت معمولا بر اساس ارزیابی بالینی با استفاده از علائم التهاب صورت می گیرد. با این حال، به علت پاتوفیزیولوژی پایه، ممکن است در بیماری دیابت واکنش به عفونت بوجود آید. این به این معنی است که تشخیص عفونت دشوار است.

عفونت های زخم دیابت معمولا پلی میکروبی هستند. شناسایی پاتوژن مهاجم مهم است و برای درمان آن باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. در صورت امکان بافت زخم عمیق و بافت زخم موضعی تخریب شده نمونه های بهینه برای کشت زخم ها را فراهم می کند. سیاست های تجویز موضعی و هر گونه انتخاب در مصرف آنتی بیوتیک باید با میکروب شناسان مورد بررسی قرار گیرد.

انتخاب پانسمان
در مورد انعطاف پذیری دیابت هیچ توافقی وجود ندارد. اصول زخم مرطوب به طور کلی دنبال می شود و این عمل برای زخم های جراحی حاد غیرطبیعی است. با این حال، زخم های دیابتی مزمن باید برای جلوگیری از عفونت هر یکی دو روز تحت کنترل قرار بگیرند، بنابراین پانسمان هایی که برای استفاده بهینه در دوره های طولانی مدت طراحی شده اند، ایده آل نیستند.

برای جلوگیری از آسیب زدن پوست در اطراف زخم باید مراقب باشید. زخم های آلوده تولید اگزودا را افزایش می دهند، در این حالت استفاده از آلژینات ها می تواند مفید باشد.

همه آلژینات ها خواص مشابهی دارند، اما تفاوت در قابلیت های جذب، محصولات مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. پانسمان زخم خارجی باید به گونه ای طراحی شود که ترشحات را به خود جذب کند و جریان خون وریدی را افزایش دهد.

داروهای نقره یا سس کادکسومر ید در زخم های کلنی یا آلوده برای کاهش باکتری ها استفاده می شود. با این حال، پانسمان جایگزین درمان سیستمیک برای عفونت نیست. پانسمان های زیاد ممکن است فشار داخل کفش را افزایش دهند. اگر یک پانسمان بزرگتر برای سلامت پا ضروری باشد، باید کفش بزرگتری را انتخاب کنید. این معمولا نیازمند این است که به یک تیم تخصصی مراجعه کنید. در نهایت هدف این است که یک رویکرد منطقی برای مراقبت از زخم ارائه دهیم، در ضمن باید در انتخاب لباس و کفش های خود نهایت دقت را داشته باشید.