خطر گانگرن در زخم پا در بیماران دیابتی

یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از دیابت ، کاهش جریان خون در پاها است. به همین دلیل ، بیان شده است که اگر زخم ها و عفونت های پای بیماران دیابتی درمان نشود ، ممکن است منجر به گانگرن شود.

تقریباً یک سوم بیماران دیابتی زخم پای دیابتی دارند. با این حال ، زخم پا از مهم ترین مشکلات این افراد و شایع ترین دلایل بستری شدن است. مشخص شده است که چنین صدماتی در دیابتی ها در هوای گرم در مقایسه با سایر اوقات بیشتر مشاهده می شود. اطلاعاتی درباره آسیب های پا و روش های پیشگیری در بیماران دیابتی ارائه می کنیم.

دیابت یک بیماری متابولیکی است که در نتیجه فقدان ، کمبود یا بی اثر بودن هورمون انسولین رخ می دهد و با بالا بودن مداوم قند خون مشخص می شود. به دلیل تأثیر ناکافی انسولین ، قند موجود در خون نمی تواند وارد سلول شود و سطح قند در خون افزایش می یابد. افزایش سطح قند خون را هیپرگلیسمی می نامند. در حالی که تکرر ادرار ، خشکی دهان ، نوشیدن بیش از حد آب ، ضعف ، خستگی و کاهش وزن از جمله علائم دیابت است ، اگر این بیماری به خوبی درمان نشود ، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

مشکل اصلی دیابتی ها: زخم پا

هیپرگلیسمی باعث عوارض مزمن ناشی از دیابت می شود. عوارض میکروواسکولار شامل آسیب چشم ، کلیه و اعصاب و عوارض ماکروواسکولار شامل حمله قلبی ، سکته مغزی و زخم پا است. زخم پا از مهم ترین مشکلات افراد دیابتی و شایع ترین دلایل بستری است.

دیابت می تواند باعث آسیب عصبی و عروقی در پای شما شود:

دیابت دو اثر منفی روی پا دارد. اول آسیب عصبی و دوم آسیب عروقی. دیابت باعث آسیب به اعصاب پاها و عدم توانایی در تشخیص سرما و گرما و درد شود. این کاهش احساس ناشی از آسیب عصبی “نوروپاتی دیابتی” نام دارد. در حالی که بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی نمی توانند ضربه ، زخم ، بریدگی و سوختگی در پاهای خود را احساس کنند ، این وضعیت در مراحل بعدی راه را برای عفونت باز می کند.

خطر گانگرن در زخم پای دیابتی:

دومین مشکل مهم ناشی از دیابت ، کاهش جریان خون در پا یا ساق پا ، یعنی آسیب عروقی است. این وضعیت که بیماری عروق محیطی نامیده می شود ، بهبود زخم ها را دشوار می کند. زخم و عفونت در پای بیماران دیابتی ، اگر درمان نشود ، می تواند باعث گانگرن ، یا حتی بریدگی انگشت یا بخشی از پا شود.

از جمله مشکلات شایع پا در بیماران دیابتی می توان به خشکی و ترک پوست پا ، قارچ ، تاول ، تغییر شکل هالوکس والگوس و بونیون ، پینه و فرورفتن ناخن در گوشت اشاره کرد. بیماران نباید این مشکلات را دست کم بگیرند  و درمان خودسرانه انجام دهند. برای این مشکلات باید با متخصص مشورت شود.

پیشگیری مهم است:

عدم توجه به موقع به مشکلات پا ممکن است از یک طرف باعث پیشرفت عفونت و از طرف دیگر سبب بدتر شدن قند خون شود. نکاتی که بیماران دیابتی برای جلوگیری از این وضعیت و محافظت از سلامت پا باید به آن توجه داشته باشند به شرح زیر است:

1. پا باید هر روز بررسی شود. بررسی تغییر رنگ در پوست ، بررسی بین انگشتان و قسمت فوقانی و اگر قسمت های پایین به راحتی دیده نمی شوند ، باید از آینه استفاده کرد یا از اعضای خانواده کمک خواست.
  2. وجود زخم ، ترک ، تاول و پینه باید بررسی شود. در صورت بروز پینه در پا ، با وسیله تیز در آن مداخله نکنید و باید سریعاً به متخصص مراجعه کنید.
  3. برای جلوگیری از سوختگی شدید نباید کیسه های آب گرم یا سایر منابع گرما را روی پا قرار داد.
  4. سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عواملی است که وریدهای پا را مختل می کند. باید از استعمال سیگار خودداری شود.
  5. کفش های نرم ، چرمی و پارچه ای مناسب پا باید پوشیده شوند. از کفش های پاشنه بلند که باعث خستگی پا می شوند خودداری کنید. کفش های جدید باید در چند روز اول مدت کمی پوشیده و عوض شوند.
  6. باید در هنگام راه رفتن در دریا و ساحل مانند خانه از دمپایی استفاده شود. هرگز نباید با پای برهنه راه بروید.
  7. از دمپایی لای انگشتی یا صندل باید خودداری شود.
  8. ناخن های پا باید تا حد ممکن صاف کوتاه شوند و گوشه های آنها نباید عمیق برداشته شود. کوتاه کردن ناخن ها باید بعد از استحمام در حالی که نرم است انجام شود.
  9. جوراب ها باید تمیز ، پشم پنبه و روزانه عوض شوند.
  10. پا باید هر روز با آب ملایم و صابون سفید خنثی شسته شود و توجه شود که آب خیلی گرم نباشد. بعد از شستن پا ، مخصوصاً بین انگشتان پا باید کاملاً خشک شود.
  11. بعد از شستشو ، باید پوست پا را به جز بین انگشتان ، با وازلین یا کرم های مرطوب کننده نرم کنید.
  12. در صورت بروز هرگونه عفونت یا زخم در پا ، فرد نباید در آن مداخله کند و برای جلوگیری از آسیب بیشتر ، سریعاً به متخصص مراجعه کند.

خطر گانگرن در زخم پا در بیماران دیابتیSource: www.yenicaggazetesi.com