بریدگی و زخم های سوراخ

بریدگی، ایجاد سوراخ روی پوست یا باز شدن پوست به دلیل آسیب های خارجی ایجاد می شود. این می تواند سطحی باشد و فقط روی سطح پوست شما اثر بگذارد یا به اندازه کافی عمیق باشد

که موارد زیر را نیز درگیر کند:

تاندون ها

عضلات

رباط ها

استخوان ها

سوراخ روی پوست یک زخم عمیق است که به دلیل برخورد چیزی تیز ایجاد می شود. این نوع زخم یک زخم باز روی پوست است. ممکن است سوراخ زیادی خونریزی نکند. زخم های سوراخ به راحتی می توانند آلوده شوند. پزشک همیشه باید یک زخم سوراخ عمیق را معاینه کند. زخم های سوراخ که به دلیل نیش حشرات یا ضربه ی یک قطعه فلز رخ می دهد، نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارند.

بریدگی پوست می تواند باعث خونریزی بیرونی و داخلی شود. اگر به موقع و صحیح درمان نشود، یک بریدگی قابل توجه می تواند باعث خونریزی گسترده شود. بریدگی ها و زخم های سوراخ شده که باعث خونریزی بیش از حد شوند یا به اندام ها آسیب رسانند می توانند کشنده باشند.

علل چیست؟

شایع ترین علل بریدگی و زخم های سوراخ ، صدمات خارجی است که پوست را می شکند یا پاره می کند. این دلایل شامل موارد زیر است:

زمین خوردن

حوادث رانندگی

برخورد با شیشه شکسته

ضربه چاقوها

برش تیغ

شایع ترین علل زخم های سوراخ شامل:

قدم گذاشتن روی یک شی تیز

گاز گرفته شدن

افتادن روی چیزی تیز

اگرچه زخم های سوراخ معمولاً به شدت خونریزی نمی کنند، اما مستعد ابتلا به عفونت هستند. این امر به ویژه در صورتی که نیش یا جسم زنگ زده زخم ایجاد کند صادق است. در این صورت فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کمک های اولیه برای بریدگی و زخم های سوراخ

برش ها یا زخم های سوراخ شده که جزئی هستند ممکن است در خانه درمان شوند. برای بریدگی های شدیدتر و یا زخم های سوراخ عمیق ، مراقبت های فوری پزشکی لازم است.

برش

ابتدا با پوشاندن برش و اعمال فشار ملایم ، خونریزی را متوقف کنید. اگر بریدگی به شدت خونریزی دارد و قادر به متوقف کردن آن نیستید، سریعاً به دنبال معالجه پزشکی باشید.

سپس، برش را کاملاً با دستمال الکلی، محلول ضد عفونی کننده یا آب تمیز، تمیز کنید. یک تکه پنبه را درون پراکسید هیدروژن فرو کنید و آن را به آرامی روی ناحیه برش بگذارید تا آن را تمیز کند. از موچین هایی که با الکل تمیز شده اند استفاده کنید تا بقایای سطح برش برداشته شود. از پزشک خود کمک بگیرید یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

پس از تمیز کردن برش ، کرم آنتی بیوتیک را روی آن بمالید. این می تواند از عفونت جلوگیری کرده و روند بهبود را سرعت بخشد. باند را در محل برش بگذارید. باند را هر روز و هر زمان که مرطوب یا کثیف شد تغییر دهید.

سوراخ عمیق ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. گزینه های درمانی برای برش های عمیق شامل بخیه ها یا منگنه است.

همچنین برای جلوگیری از عفونت ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

زخم های سوراخ دار

ابتدا سعی کنید با پوشاندن زخم با یک باند تمیز و اعمال فشار ملایم خونریزی را متوقف کنید. اگر زخم به شدت خونریزی می کند و نمی توانید جلوی آن را بگیرید، سریعاً به اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

در مرحله بعد، با استفاده از یک پد الکلی کوچک ، ناحیه را کاملاً تمیز کنید. سعی نکنید زخم سوراخ شده را شستشو دهید. اگر متوجه بقایای تعبیه شده در زخم سوراخ شده هستید، سعی نکنید آن را بردارید. اگر متوجه شدید بخشی از جسم که باعث زخم شده است، در زخم مانده به پزشک مراجعه کنید. پس از تمیز شدن پوست، برای جلوگیری از عفونت ، یک کرم آنتی بیوتیک بدون نسخه بمالید. زخم سوراخ شده را با بانداژ بپوشانید. اگر بانداژ خیس یا کثیف شد، باید آن را روزانه یا زود به زود عوض کنید. علائم عفونت مانند:

قرمزی

زهکشی مانند چرک که از محل زخم خارج می شود.

قرمزِی، احساس گرما یا تورم در محیط اطراف زخم

بریدگی و زخم های سوراخ

چه موقع شرایط برش یا سوراخ زخم اضطراری است؟

اگرچه بیشتر زخم ها، بریدگی ها و سوراخ های جزئی بدون معالجه و با کمک های اولیه و مراقبت از خانه بهبود می یابد، اما برخی از آنها باید مراقبت فوری پزشکی را دریافت کنند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، فوریت های پزشکی را انجام دهید:

خونریزی زیاد است.

خونریزی به صورت پراکنده است، یا بعد از 10 دقیقه اعمال فشار متوقف نمی شود.

احساس و عملکرد در ناحیه برش یا زخم مختل می شود.

ماهیچه ، تاندون یا استخوان در معرض دید قرار می گیرد.

اگر:

آلودگی در برش یا زخم وجود دارد.

برش یا زخم به دلیل نیش رخ داده است.

شما بیش از 10 سال است که واکسن کزاز نزده اید.

شما روی یک جسم تیز قدم گذاشتید.

برش یا زخم علائم عفونت را نشان می دهد ، مانند تورم در اطراف محل ، احساس لرز ، درد یا بیرون آمدن مایعات از برش یا زخم.

پزشک شما ممکن است واکسن کزاز را پیشنهاد کند.

عوارض بریدگی پوست و زخم های سوراخ دار

عوارض احتمالی ناشی از بریدگی پوست یا سوراخ شامل:

عفونت زخم

عفونت خون یا سپسیس

گانگرن

قطع عضو

از بین رفتن عملکرد در ناحیه زخم

آسیب عصبی

آسیب اندام

جلوگیری از ایجاد بریدگی و زخم های سوراخ روی پوست

با انجام اقدامات زیر به برطرف کردن احتمال ایجاد بریدگی و زخمهای سوراخ کمک می کنید:

بدون استفاده از وسایل محافظ مناسب ورزش نکنید.

کفش بپوشید و مطمئن شوید که کفی کف پای شما محکم است و چیزی مانند میخ نمی تواند آن را سوراخ کند.

بدون پوشیدن تجهیزات و کفشهای ایمنی مناسب ، از ماشین آلات و ابزارهای سنگین استفاده نکنید.

پس از حادثه ، بقایای مواد مانند شیشه شکسته را به سرعت پاک کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

قبل از دویدن یا راه رفتن روی سطح ، به خصوص در سطوح لغزنده آنها را خشک کنید.

Source: www.healthline.com

بریدگی دست با چاقوبریدگی و زخم های سوراخپماد آنتی بیوتیک زخمپماد برای زخم بازخوب شدن سریع زخمدرمان زخم بازدرمان زخم عمیقدرمان سریع زخم تازه صورتمدت زمان ترمیم زخم