قطع عضو یا آمپولاسیون شامل جراحی و حذف بخشی از اندام بدن مانند دست یا پا می باشد. دلایل زیادی باعث قطع عضو می شود، اما شایعترین علت آن تبخیر ناشی از آسیب یا تنگ شدن سرخرگها می باشد که بیماری شریانی محیطی محسوب می شود. سلول های بدن بدون جریان خون مناسب نمی توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. در نتیجه، بافت آسیب می بیند و ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرد. اگر عفونت غیر قابل درمان و غیر قابل پیشگیری باشد متاسفانه قطع عضو انجام می شود تا عفونت به بافت های دیگر سرایت نکند. آمپولاسیون یا قطع عضو به دلایل زیر انجام می شود:

– عفونت شدیدی که قابل درمان نباشد منجر به قطع عضو می شود، ولی در بعضی مواقع عفونت سطحی است و با مراقبت درمان می شود

– اندام توسط گانگرن (بیماری شریانی محیطی) تحت تاثیر قرار گرفته باشد

– به اندام آسیب جدی وارد شده باشد

– اندام تغییر شکل یافته و حرکت و عملکرد محدودی داشته باشد

قبل از جراحی آمپولاسیون چه ارزیابی هایی مورد نیاز است؟
به استثنای مواردی که به قطع عضو اضطراری نیاز است و وقت برای ارزیابی وضعیت جسمی و روحی بیمار وجود ندارد. باید قبل از عمل جراحی سلامتی جسمی و روحی بیمار به طور کامل ارزیابی شود تا مناسب ترین نوع قطع عضو شناسایی شود. ارزیابی جسمی و روحی بیمار شامل موارد زیر است:

– معاینه کامل پزشکی

– ارزیابی وضعیت فیزیکی بیمار

– وضعیت تغذیه

– عملکرد روده و مثانه

– سیستم قلبی عروقی (قلب، خون و رگ های خونی)

– سیستم تنفسی (ریه ها و راه های هوایی)

– ارزیابی وضعیت و عملکرد اندام سالم (از بین بردن یک عضو می تواند فشار بیشتری روی اندام باقی مانده وارد کند، بنابراین مراقبت از اندام سالم مهم است)

– ارزیابی روانشناختی (برای تعیین اینکه بیمار با قطع عضو چه برخوردی خواهد داشت و روحیه او چگونه خواهد بود ارزیابی شناختی انجام می شود، پس از ارزیابی روانشناختی مشخص می شود که آیا بیمار نیاز به حمایت بیشتری دارد یا خیر)

– ارزیابی محیط خانه، محل کار و محیط اجتماعی (برای تعیین اینکه آیا باید مقررات خاصی در نظر گرفته شود یا خیر)

همچنین بهتر است بیمار به یک فیزیوتراپیست معرفی شود چون برای مراقبت های بعد از عمل نقش مهمی دارد.

یک متخصص پروتز اطلاعات لازم را در مورد عملکرد اندام های پروتز یا سایر دستگاه های موجود در اختیار فرد بیمار قرار می دهد.

اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و یکی از اندام هایتان قطع شود، بهتر است با فردی که یک نوع قطع عضو دارد صحبت کنید. گاهی صحبت کردن با فردی که شرایط شما را دارد می تواند کمک قابل توجهی به شما کند.