علت، علائم و درمان تاول های شکستگی

تاول های شکستگی یک اتفاق نادر پس از شکستن استخوان به شمار می روند. آن ها وزیکول های متلاطم یا برجستگی هایی هستند که روی پوست متورم و پوشیده از شکستگی ایجاد می شوند. همچنین ممکن است این عارضه پس از جراحی استخوان ایجاد شود. در حدود 2.9 درصد از شکستگی ها به تاول های شکستگی دچار می شوند.

مچ پا، مچ دست، آرنج و زانو رایج ترین بخش بدن هستند که تاول شکستگی در آن ها به وجود می آید؛ زیرا استخوان این قسمت ها به سطح پوست نزدیک تر است و با چربی یا عضله بسیاری احاطه نشده است.

معمولا تاول شکستگی حدود دو روز و نیم پس از آسیب مشاهده می شود. با این حال، برخی از مواقع در شش ساعت اول یا در اواخر سه هفته پس از آسیب دیدگی به وجود می آید. بهبود این تاول ها سه هفته یا بیشتر به طول می انجامد. در مقاله حاضر تلاش می شود که درباره علت، علائم و درمان تاول های شکستگی بحث شود؛ پس با ما همراه باشید.

علت، علائم و درمان تاول های شکستگی

علائم تاول های شکستگی چیست؟

تاول شکستگی در ناحیه آسیب شکستگی یا اطراف آن وجود دارد. آن ها در زیر لایه بیرونی پوست بیمار تشکیل و پر از مایع می شوند. معمولا این مایع بافت سرم یا ژل مانند دارد.

با اینکه آسیب دیدگی دردناک است؛ اما خود تاول ها بدون درد هستند. پزشکان تاول های شکستگی را به دو نوع هموراژیک (خونی) و سروز تقسیم می کنند.

مشخصات تاول های شکستگی سروز عبارت‌اند از:

• مایع شفاف؛
  • پوست متشنج یا سفت در بالای تاول؛
  • جداسازی جزئی اپیدرم و درم.

علائم تاول های هموراژیک (خونی) عبارت‌اند از:

• خون یا مایعات قرمز رنگ؛
  • پوست شل در بالای تاول؛
  • جداسازی کامل اپیدرم و درم.

در برخی از مواقع یک بیمار تاول شکستگی سروز و هموراژیک را همزمان دارد. مایعات داخل تاول به عمق درگیری پوست بستگی دارد؛ در حالی که درمان هر نوع تاول مشابه است. با این حال، احتمال ایجاد زخم در پوست با تاول پر از خون بیشتر است. معمولا تاول شکستگی خونی با آسیب دیدگی های شکستگی شدیدتر اتفاق می افتد.

مایع داخل تاول استریل است و بنابراین تاول باید دست نخورده باقی بماند و شکسته نشود. از بین بردن پوست تاول روش مناسبی برای بهبود تاول شکستگی نیست.

علت، علائم و درمان تاول های شکستگی

علل تاول های شکستگی چیست؟

هنگام شکستن استخوان، بدن به طور طبیعی ترکیبات التهابی آزاد می کند که باعث ورم یا تورم می شوند. تورم فشار بیشتری به رگ های خونی وارد می کند، در نتیجه، پیوند طبیعی بین اپیدرم (خارجی ترین لایه پوست) و درم (لایه زیر اپیدرم) جدا می شود. این اجازه می دهد بین دو ناحیه تاول به وجود می آید. در جراحی هایی که در پاسخ به آسیب انجام نمی شود و ممکن است به علت اصلاح انگشت چکشی یا برداشتن باندون باشد، ایجاد تاول شکستگی نادر است.

به دلیل تورم طبیعی که پس از جراحی یا شکستگی رخ می دهد، بالا بردن پا برای کاهش تورم و کمک به جلوگیری از تاول شکستگی بسیار مهم است.

گزینه های درمان تاول های شکستگی چیست؟

در هیچ شرایطی نباید تاول شکستگی را درمان کنید. در صورت مشاهده تاول شکستگی، نزد پزشک خود بروید که بتواند بهترین روش درمان را ارزیابی و تعیین کند. اگر جراحی برنامه ریزی نشده باشد، معمولا پزشک اجازه می دهد که تاول به خودی خود بهبود یابد. حتی ممکن است برخی از پزشکان قبل از انجام جراحی شکستگی، فرصت بهبودی تاول را داشته باشند. این روش به تعداد، نوع تاول و همچنین خود آسیب بستگی دارد.

برای شکستگی استخوان که باید جراحی شود و در آن قسمت تاول های شکستگی وجود دارد، باید موارد زیر انجام شود:

استخوان شکسته باید بی حرکت باشد: این کار با آتل یا فیکساتور خارجی انجام می شود. مزیت فیکساتور خارجی این است که اغلب بی حرکتی بهتر است و پزشک پوست را می بیند. در موارد پیچیده، این روش ترجیح داده می شود.

– اندام باید در حالت بالا قرار بگیرد: اندام باید تا آنجا که ممکن است بلند شود. اگر مچ پا یا استخوان درشت نی باشد، باید در حالت خوابیده مچ پا بالاتر از سر فرد قرار بگیرد.

– باید جراحی به تأخیر بیفتد: در زمان تاول شکستگی نباید جراحی انجام شود. احتمال عوارض زخم، از جمله عفونت، بسیار زیاد است و باید جراحی تغییر کند یا به تأخیر بیفتد. بهبود کامل تاول شکستگی ممکن است چندین هفته طول بکشد. در حالت ایده آل، با درمان سریع و موثر، احتمال ایجاد تاول شکستگی کاهش می یابد؛ اما هنگامی که آن ها ایجاد می شوند، صبر لازم است که قبل از شروع درمان جراحی، تاول برطرف شود.

ایجاد تاول شکستگی به معنای نامناسب بودن درمان شما نیست. گاهی اوقات، با صدمات آسیب دیده قابل توجه، تاول شکستگی اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، آن ها به طور منظم تا چند روز پس از آسیب اولیه ظاهر نمی شوند. در واقع تاول شکستگی فقط نشانه میزان آسیب بافت نرم اطراف ناحیه استخوان شکسته است. این یک علامت بالینی مفید و نشانه ای از شدت آسیب بافت نرم است.

درمان تاول شکستگی قبل از جراحی

همان طور که بیان شد، برای حفظ یک محیط استریل، نباید به تاول ها دست زد. در صورت امکان باید برای جلوگیری از ایجاد تاول، مداخله جراحی زودهنگام انجام شود. اما اگر تاول پیش از عمل وجود داشته باشد، باید قبل از جراحی تاول ها برداشته شوند.

با این حال، هیچ داده قطعی درباره هر گونه استراتژی درمانی ارائه نشده است. در ادامه به روش درمان تاول شکستگی قبل از جراحی پرداخته می شود. لازم به تاکید است که این روش ها به تشخیص پزشک بستگی دارد.

درمان تاول شکستگی جدی

در معالجه تاول شکستگی سروز، پزشک ممکن است از یک تیغه کوچک برای ایجاد سوراخ در پایه تاول و تخلیه مایع استفاده کند. از آن جا که تاول پوست شما را می پوشاند، محل تاول یک لایه محافظ است. سپس پزشک شما ممکن است از پانسمان و پماد آنتی بیوتیکی مخصوص برای جلوگیری از عفونت استفاده کند.

درمان تاول شکستگی خونی

از آن جا که قسمت بالای تاول شکستگی خونی استحکام ندارد، تخلیه آن به آسانی امکان پذیر نیست. معمولا پزشک قسمت بالایی تاول خونی را برای تخلیه مایعات برمی دارد. سپس از پماد و گاز مخصوص برای بهبودی استفاده می کند.

پس از آن تاول باید بهبود یابد و پوست جدیدی ایجاد می شود. پوست جدید به طور معمول در حدود یک تا دو هفته تشکیل می شود. به عنوان یک قاعده کلی، بهبود تاول های خونی بیشتر به طول می انجامد.

برای کمک به کاهش خطر ابتلا به عوارض، ناحیه بانداژ را تمیز و خشک نگه دارید و دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

سخن آخر

تاول های شکستگی ممکن است یک تجربه ترسناک برای افرادی باشند که انتظار وقوع آن را ندارند. تاول شکستگی در بیماران با شکستگی حاد معمول نیست و در مکان های آناتومیکی رخ می دهد که پوست بافت نرم به سختی بین پوست و استخوان زیرین می چسبد.

برای حفظ یک محیط استریل، نباید به تاول ها دست زد. در صورت امکان، برای جلوگیری از ایجاد تاول، باید مداخله جراحی زودهنگام انجام شود؛ اما اگر از تاول ها پیش از آن وجود داشته باشند، باید قبل از جراحی تاول ها برداشته شوند.

اگرچه ممکن است تاول شکستگی بر زمان و نوع درمان تأثیر بگذارد؛ اما در زمینه نحوه مراقبت ایمن از آسیب تروماتیک به پزشک معالج کمک می کند.

Source: www.healthline.com, www.verywellhealth.com, www.ncbi.nlm.nih.gov

انواع شکستگی هاتاول شکستگیتاول های شکستگیچگونه تاول های شکستگی را درمان کنیم؟درمان تاول شکستگی خونیدرمان تاول شکستگی قبل از جراحیعلائم و درمان تاول های شکستگیعلت