زندگی با زخم مزمن چگونه است؟

معمولاً جراحات جزئی که در زندگی روزمره رخ می دهد به سرعت بهبود می یابد. با این حال ، ممکن است زخم به آرامی بسته شود یا مکررا باز شود. به زخم هایی که ظرف هشت هفته بهبود نمی یابند زخم های مزمن گفته می شود. درمان چنین زخم هایی معمولاً طولانی مدت و دردناک است.

در یک نگاه:

• به زخم هایی که ظرف هشت هفته بهبود نمی یابند زخم های مزمن گفته می شود.
  • درمان زخم های مزمن می تواند زمان زیادی طول بکشد و اغلب دردناک است.
  • شایع ترین علل بهبود ضعیف زخم ها اختلالات گردش خون یا دیابت است.
  • زخم های مزمن معمولاً در پا یا ساق پا ایجاد می شود.

زخم مزمن چیست؟

زخم های کوچک معمولاً در زندگی روزمره به سرعت بهبود می یابند ، در حالی که التیام زخم های   ممکن است بیشتر طول بکشد. برخی از این زخم ها نیاز به بخیه زدن دارند.

علاوه بر این ، زخم ها ممکن است بسیار آهسته بسته شوند ، باز شوند یا اصلا بهبود نیابند. معمولاً این به دلیل گردش خون ضعیف یا دیابت است. چنین زخم هایی که خوب درمان نمی شوند معمولاً در پا یا ساق پا دیده می شوند.

اگر زخمی ظرف هشت هفته بهبود نیابد ، به آن زخم مزمن گفته می شود. درمان زخم های مزمن می تواند طولانی و دردناک باشد. مراقبت خوب از زخم در اینجا بسیار مهم است. بیماری زمینه ای ایجاد کننده زخم نیز باید درمان شود.

علائم زخم های مزمن چیست؟

زخم های مزمن می تواند بسیار دردناک باشند ، البته نه همیشه. میزان درد زخم بستگی به اندازه و عمق آن دارد. اگر زخم به مدت طولانی باز بماند ، ممکن است پوست اطراف زخم از قرمز به قهوه ای تبدیل شود. همچنین ممکن است زخم دچار خارش یا بوی نامطبوع شود.

در صورت عفونی شدن زخم یا حرکت دادن قسمت آسیب دیده بدن ممکن است درد افزایش یابد. بسیاری از بیماران شب ها بد می خوابند زیرا در این مدت درد و خارش شدیدتری را تجربه می کنند.

زندگی با زخم مزمن چگونه است؟

دلایل ایجاد زخم مزمن چیست؟

زخم ها معمولاً بر اثر بریدگی یا ضربات سخت ایجاد می شوند. افرادی که  زخم مزمن دارند اغلب دارای بیماری زمینه ای هستند. در این حالت ، فشارهای سبک تر ممکن است باعث ایجاد زخم شده و زخم ها سخت تر ترمیم شوند. این بیماری های زمینه ای یا مشکلات سلامتی عبارتند از:

اختلالات گردش خون:

وقتی عروق – رگ های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت می رسانند – منقبض می شوند ، معمولاً زخم ها نسبت جریان خون خوب کندتر  بهبود می یابد. یک بیماری زمینه ای معمولی بیماری انسداد شریان محیطی است.

ضعف وریدی:

زخم های ساق پا یا پا نیز به دلیل بیماری های وریدهای پا سخت تر بهبود می یابد. رگ های پا خون را به قلب باز می گردانند. اگر دریچه های وریدی ضعیف باشند ، رگ ها بزرگ می شوند. خون در پاها جمع شده و متورم می شود. فشار ایجاد شده جریان خون و در نتیجه رساندن اکسیژن به بافت را مشکل می کند. رگ های واریسی نیز ممکن است ایجاد شوند. در این شرایط نامطلوب ، یک آسیب جزئی می تواند به یک زخم مزمن تبدیل شود.

دیابت:

آسیب به عروق خونی و اعصاب پا معمولاً در دیابت پیشرفته است. به همین دلیل ، بیماران دیابتی معمولاً در پای خود احساس درد نمی کنند. سپس آنها ممکن است آسیب های جزئی یا نقاط فشار ناشی از کفش های تنگ را نبینند. همچنین ، بافت به دلیل گردش خون ضعیف دچار سوء تغذیه می شود. این امر خطر زخم های مزمن را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی ضعیف:

افراد مبتلا به بیماری های جدی مانند سرطان ، افراد مسن یا افرادی که از سوء تغذیه رنج می برند ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند. این می تواند باعث کندتر شدن زخم ها شود.

آسیب تصادفی و تخریب بافت:

در صورت جراحت یا سوختگی شدید ، زخم های بزرگ و عمیق نیز برای نیروهای ترمیم کننده بدن کار دشواری است.

زندگی با زخم مزمن چگونه است؟فشار مکانیکی:

اگر فرد وابسته به بستر است یا روی صندلی چرخدار نشسته است ، وزن بدن خود دائماً روی نواحی خاصی از پوست فشار می آورد. این می تواند منجر به زخم های فشاری شود. بار روی قسمت آسیب دیده بدن باید کاهش یابد تا زخم فشاری بسته شود.

زندگی با زخم مزمن چگونه است؟

یک زخم مزمن باز که دردناک و خارش دار است می تواند زندگی روزمره را پیچیده و خواب را مختل کند. فرد از درد هنگام تمیز کردن زخم و محدودیت های بهداشت شخصی مانند دوش گرفتن متاثر می شود. درد مداوم و محدودیت ظرفیت بدنی بر کار و زندگی خصوصی تأثیر منفی می گذارد و همچنین می تواند تأثیرات روانی داشته باشد. گاهی اوقات افراد آسیب دیده نگران می شوند که زخم هایشان بدبو شود و دیگران متوجه شوند و ناراحت شوند.

هر کسی که دارای زخم مزمن است می تواند بسیار ناراحت و خجالت زده باشد. بسیاری از مردم به همین دلیل کناره گیری می کنند. بنابراین ، دریافت حمایت شخصی و پزشکی برای افراد آسیب دیده بسیار مهم است. حمایت خانواده و دوستان در اینجا مهم است.

Source: www.gesund.bund.de

پماد آنتی بیوتیک برای زخم بازپماد برای عفونت جای بخیهدرمان زخم مزمنزخم عفونیزخم مزمنزخم مزمن چیستعفونت پا