زخم حاد، علائم و درمان

زخم های حاد زخم هایی هستند که جدید هستند و در مرحله اول بهبودیزخم هستند.  زخم های حاد روی لایه های پوستی مشاهده می شوند. در این زخم ها پوست توسط یک نیروی خارجی یا جسم سوراخ یا شکسته می شود. هرگونه زخم حاد می تواند در صورت عدم بهبودی در مدت زمان مورد انتظار یا ضعف گردش خون ، کمبود اکسیژن ، کمبود مواد مغذی یا بهداشت به زخم مزمن تبدیل شود. برای جلوگیری از عفونت ، التهاب یا فشار مداوم ، زخم های حاد باید به درستی درمان شوند.

زخم حاد، علایم و درمان

علل ، انواع و علائم زخمهای حاد

زخمهای حاد بر اساس علل (گرفتگی ، ساییدگی ، سوراخ شدن ، برش ، شلیک گلوله و سوختگی) طبقه بندی می شوند و با توجه به اندازه و عمق (سطحی یا عمیق) مشخص می شوند. زخمهای حاد می توانند شامل موارد زیر باشند:

• زخمهای سایشی: این زخم ها در اثر اصطکاک با سایر سطوح یا اشیاء که باعث لایه برداری از لایه های بالای پوست می شوند (مانند افتادن هنگام دویدن) ایجاد می شوند.ساییدگی ها باریک و معمولاً به صورت نامنظم هستند و دارای درد و اندکی خونریزی هستند.
  • زخمهای عمیق: این زخم ها نسبت به ساییدگی عمیق تر هستند و در اثر ضربه تند و یا ضربه اشیاء یا تصادفات ایجاد می شوند. در این نوع زخم ها پوست معمولاً به طور نامنظم پاره می شود و درد و خونریزی بیشتری نسبت به ساییدگی دیده می شود.
  • سوراخ: اینها زخم های گرد و کوچکی هستند که از نفوذ اشیاء سر تیز و گرد مانند سوزن یا ناخن ها ناشی می شوند. اندازه و شکل این زخم به طور معمول به همان اندازه و شکل عامل ایجاد کننده است. در این زخم ها اندکی پس از خارج شدن جسم ، خونریزی و درد جزئی وجود دارد.
  • برش ها: این نوع زخم ها، برش های تمیزی هستند که از ورود اشیاء تیزی مانند چاقو و قیچی به پوست ایجاد می شوند. برش ها با لبه های منظم و به صورت خطی هستند و می توانند سطحی (محدود به بالاترین لایه های پوست) یا عمیق (رسیدن به عضلات و اندام های زیرین)باشند. زخم برش بسیار دردناک است و می تواند یک عامل تهدید کننده زندگی باشد ، به خصوص اگر آنها یک عضو حیاتی (مانند قلب یا ریه ها) یا رگ های خونی اصلی را درگیر کنند.
  • زخمهایناشی از شلیک گلوله : این زخم ها ناشی از سلاح گرم هستند. این زخم ها دارای حاشیه های منظم و گرد و کوچکتر از گلوله در محل ورودی گلوله هستند. بسته به فاصله اسلحه از پوست هنگام شلیک ، زخم ممکن است علائم سوختگی یا تغییر شکلی در بافت اطراف داشته باشد. اگر گلوله تمام بدن را طی کند ، زخم خروجی به شکل نامنظم و بزرگتر از زخم ورودی خواهد بود ، با خونریزی بیشتر! گلوله ها در یک خط مستقیم حرکت می کنند به جز هنگامی که به استخوان برخورد می کنند. در این حالت آنها می توانند استخوان را شکسته و یا در جهت دیگری منحرف شوند. جدا از خطر اصابت گلوله به اندام های حیاتی یا رگ های خونی اصلی ، حرکت سریع مارپیچ گلوله می تواند صدمات جدی به بافتی که از آن عبور می کند ، وارد کند.

زخم حاد، علائم و درمان

• زخم های سوختگی به انواع زیر تقسیم می شوند:
    • سوختگی درجه یک: که در آن سوختگی به لایه های سطحی پوست محدود شده و درد ، قرمزی و سوزش در ناحیه سوخته وجود دارد.
    • سوختگی درجه دوم: این نوع سوختگی لایه های عمیق تری از پوست را شامل می شود ، اما هنوز به بافت زیرین نرسیده است. در این سوختگی درد ، قرمزی و تاول (کیسه های پر از مایع کوچک روی پوست) وجود دارد.
    • سوختگی درجه سوم: درگیر شدن تمام لایه های پوست و رسیدن به بافت پیوندی و اندام زیرین. این سوختگی ها بدون درد هستند و معمولاً سفید رنگ یا سیاه رنگ دیده می شوند.

زخمهای حاد می توانند باعث:

• عفونت ها: چه به دلیل آلودگی و چه به علت بهداشت نامناسب یک زخم آلوده با بوی بد ، چرک یا زهکشی مایل به خاکستری خواهد داشت و به طور معمول با تب همراه است.
  • التهاب: ناحیه زخم گرم ، قرمز ، متورم و دردناک می شود.
  • از دست دادن عملکرد: یا به دلیل درد یا آسیب ناشی از زخم به اندام یا ناحیه آسیب دیده ، از بین رفتن عملکرد می تواند موقت یا دائمی باشد.
  • زخم مزمن: در موارد تأخیر در بهبودی یا مراقبت ضعیف از زخم، زخمهای حاد می توانند به زخمهای مزمن تبدیل شوند.
  • جای زخم: بسیاری از زخم های حاد بعد از بهبودی جای زخم می گذارند و برخی حتی باعث ایجاد ناهنجاری در ناحیه آسیب دیده می شوند.

گزینه های درمانی زخم های حاد

به طور کلی ، درمان زخمهای حاد شامل دو مرحله است:

• تمیز کردن زخم: باید زخمهای حاد را قبل از شستشو با محلول استریل یا آب گرم و صابون تمیز کنید تا باکتری ها یا مواد آلوده از بین بروند. دبریدمان جراحی برای زخم ممکن است برای از بین بردن بافت مرده و هر ماده خارجی (لباس ، خاک ، شیشه ، گلوله ، فلزات یا سایر موارد) لازم باشد. تمیز کردن مناسب زخم خطر عفونت را کاهش می دهد و با فراهم آوردن بافت سالم جدید با محیط تمیز ، روند بهبودی را ارتقا می بخشد.
  • بسته شدن زخم:پس از تمیز کردن ، زخم ها باید با بخیه یا نوارهای چسبنده پوست بسته شوند و پانسمان با باند استریل – با یا بدون پماد موضعی آنتی بیوتیک – یا با پیوند پوست (پوشاندن ناحیه زخم با پوست سالم گرفته شده از سایر قسمت های بدن)بسته شود و پوشاندن بافت لازم است تا خطر عفونت کاهش یافته و بهبود را تسریع بخشد. اما در موارد زخم های جراحی آلوده ، زخم بعد از عمل باز می ماند تا عفونت برطرف شود. در این موارد بسته شدن یک زخم آلوده منجر به عوارض بیشتر و عدم بهبودی خواهد شد.

در بعضی موارد ، واکسن کزاز ، آنتی بیوتیک های سیستمیک و داروهای ضد التهاب یا ضد درد به عنوان یک اقدامات پیشگیری کننده برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه ارائه می شود و برای بهبود کیفیت زندگی بیماران هنگام بهبود زخم کمک می کند.

زخم حاد، علائم و درمانSource: www.woundcarecenters.org

انواع زخم های مزمنبهبود زخمدرمان سریع زخمدوره درمان زخمزخم چیستزخم حادزخم مزمن چیستزخم های حاد و مزمنزخم های مزمنقرص برای التیام زخم