اکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟

درمان اکسیژن هایپرباریک (HBO) شامل قرار دادن بیماران در معرض اکسیژن خالص تحت فشار زیاد برای افزایش محتوای اکسیژن در خون است. این می تواند برای کمک به مبارزه با عفونت ها ، بهبود ترمیم زخم ها و افزایش اکسیژن رسانی به مناطق ضعیف یا افزایش جریان خون مفید باشد.

اکسیژن درمانی اغلب برای بیماران مبتلا به عفونت های مزمن که درمان های معمول روی آنها پاسخ نمی دهد و یا یک سری عفونت های تهدید کننده زندگی دارند استفاده می شود.

این روش همچنین برای کمک به بهبود زخم های پیچیده مانند زخم پای دیابتی، زخم های آلوده کننده استخوان ، نوارهای بافتی و برای پوشاندن زخم های بزرگ جراحی استفاده می شود.

اکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟

درمان چگونه انجام می شود؟

دستگاه اکسیژن هایپرباریک شامل یک لوله پلاستیکی شفاف به طول 7 فوت با یک مخزن پر شده است از اکسیژن است که به لوله متصل است. در طول جلسه درمانی دو ساعته ، لوله از محفظه حاوی اکسیژن روی زخم قرار می گیرد و در این شرایط فشار به 2.5 برابر بیشتر از فشار طبیعی می رسد.

ممکن است همان احساسی را که هنگام بالا رفتن در هواپیما احساس می کنید ، در این شرایط نیز احساس کنید. در طول جلسه ، شما توسط پرستار های مراقبت از زخم که به طور خاص در مسئله هایپرباریک آموزش دیده اند ، کنترل می شوید.

در پایان جلسه فشار آرام آرام کاهش می یابد. پس از درمان احساس خستگی و سبکی سر طبیعی است ، اما معمولاً این احساس ظرف چند دقیقه کم رنگ می شود.

در این شرایط چگونه پانسمان را تعویض کنیم؟

تغییر پانسمان به طور منظم برای بهبودی شما بسیار مهم است.

• چند وقت یکبار پانسمان را تعویض کنیم؟ در بیشتر موارد ، پانسمان باید 2 تا 3 بار در هفته عوض شود. در صورت عفونت زخم ، ممکن است لازم باشد پانسمان بیشتر تغییر یابد.
  • چه کسی پانسمان را تعویض می کند؟ در بیشتر موارد ، پانسمان توسط پرستاری در مطب پزشک یا توسط پرستار در منزل شما تغییر می کند. کسی که پانسمان را تعویض می کند به طور ویژه برای تغییر این نوع پانسمان آموزش دیده است. در بعضی موارد ، ممکن است یکی از اعضای خانواده یا یک دوست برای تغییر پانسمان آموزش ببینند.
  • چه مراقبت هایی باید انجام شود؟ شخصی که پانسمان شما را عوض می کند باید این موارد را انجام دهد:
  • قبل و بعد از هر بار تغییر پانسمان دست ها را بشوید.
  • همیشه دستکش محافظ استفاده کند.
  • اگر آنها دارای بیماری پوستی هستند فرد دیگری باید پانسمان شما را عوض کند.
  • تعویض پانسمان درد دارد؟ تغییر این نوع پانسمان مانند تغییر هر نوع پانسمان دیگری است اما برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و درد بهتر است که پرستار مخصوص پانسمان را تعویض کند.

اکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟

چگونه می توانم از بروز مشکلات جلوگیری کنم؟

پزشک فقط در صورتی که این روش درمانی را برای شما ایمن بداند ، این روش را به شما توصیه می کند. با این وجود عوارضی ممکن است اتفاق بیفتد. این موارد گفته شده مواردی است که می توانید برای جلوگیری از عوارض انجام دهید:

• برای جلوگیری از عفونت مطمئن باشید هر کسی که پانسمان شما را عوض می کند دست های خود را تمیز کرده و دستکش به دست دارد.
  • از خونریزی جلوگیری کنید.از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا لازم است آسپیرین یا سایر داروهایی را که خونریزی یا لخته شدن خون را تحت تأثیر قرار می دهند ، قطع کنید. در مورد تأثیر قطع این داروها سوال کنید.

چرا کسی باید درمان با اکسیژن را در نظر بگیرد؟

اکسیژن درمانی هایپرباریک می تواند برای شرایطی مانند آمبولی هوا (حباب های هوا در جریان خون) و برخی عفونت های تهاجمی ، نجات دهنده زندگی باشد.

اکسیژن درمانی همچنین غالباً در ترکیب با سایر روشهای درمانی برای درمان عفونتهای مزمن و یا ترمیم زخم ها استفاده می شود.

علاوه بر این ، بیماران مبتلا به آسیب هایی مانند زخم بستر یا مسمومیت با مونوکسید کربن ، بسته به نوع و شدت علائم ممکن است از درمان هایپرباریک بهره مند شوند.

اکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟

در اینجا چند کاربرد درمانی دیگر برای اکسیژن درمانی آورده شده است:

• کم خونی. به دلیل از دست دادن خون شدید ، در شرایطی که انتقال خون امکان پذیر نیست.
  • سوختگی.از جمله سوختگی های حرارتی ، شیمیایی و موارد دیگر
  • گانگرن
  • عفونت ها.از جمله درگیری بافت نرم و انواع خاصی از عفونت های مغزی یا سینوسی
  • آسیب های اندامی.هنگامی که اکسیژن کافی برای استفاده بافت به قسمت مورد نظر نمی رسد.
  • آسیب های تابشی.مانند آسیب های ناشی از پرتودرمانی برای سرطان
  • پیوندهای پوستیکه با درمان سنتی بهبود نمی یابند.
  • زخم های جراحی

این روش معمولاً چند جلسه درمانی لازم دارد؟

بر اساس مشکلی که برای آن تحت معالجه قرار گرفته اید تعداد جلسات مورد نیاز شما تعیین می شود. درمان ها ممکن است در طی چند روز یا چند هفته تکرار شوند.

به عنوان مثال ، مسمومیت با مونوکسیدکربن ممکن است به جلسات کوتاه اما مکرر نیاز داشته باشد اما درمان زخم مزمن ممکن است به جلسات طولانی تری نیاز داشته باشد. پزشک تعیین می کند که چند جلسه برای شما مناسب است.

اکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟

چه زمانی باید به دنبال این نوع روش باشید؟

به طور کلی ، اکسیژن درمانی توسط پزشک توصیه می شود ، یا در شرایط اضطراری به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی در بیمارستان ، یا در شرایط خاصی ، بسته به  وضعیت بیمار توصیه می شود.

شرایط پزشکی بسیاری وجود دارد که در آن از این روش استفاده شده است. معمولاً توصیه می شود که بیماران بدون تجویز و دستور پزشک به دنبال این روش درمانی نباشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت داشتن موارد زیر ، فوراً با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید یا اینکه به اورژانس مراجعه کنید:

• تب 102 درجه فارنهایت یا بالاتر
  • گلو درد
  • گیجی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه یا احساس ضعف هنگام ایستادن
  • گرما یا قرمزی که در اطراف زخم پخش می شود.
  • خارش یا بثورات مداوم
  • خونریزی در اطراف زخم

Source: www.wexnermedical.osu.edu, www.intermountainhealthcare.org

اصول اکسیژن تراپیاکسیژن تراپی مراقبت پرستاریاکسیژن درمانیاکسیژن درمانی برای چه استفاده می شود؟اکسیژن‌ درمانی پرفشاراکسیژن درمانی چند مرحله ایروشهای اکسیژن درمانیساکشن و اکسیژن درمانی