نحوه جلوگیری از قطع عضو پا در دیابت

سندرم پای دیابتی یک عارضه مکرر و جدی دیابت است. برای کاهش خطر بروز ، نظارت روزانه ، مراقبت منظم از پا لازم است. مراقبت صحیح از پا ، زخم و التهاب پوست نمی تواند برای مدت کوتاهی باشد زیرا منجر به ناتوانی می شود و قطع عضو پا برای محافظت از زندگی بیمار ضروری می شود.

تعریف سندرم پای دیابتی:

سندرم پای دیابتی یکی از جدی ترین عوارض دیابت نوع 1 ، دیابت نوع 2 و سایر انواع دیابت است. اصطلاح دیابتی پای به وضعیت پاتولوژیکی پا اشاره دارد که عارضه آن دیابت است.

تغییرات پاتولوژیک مشخصه عبارتند از:

• زخم
  • آرتروپاتی عصبی
  • تخریب بافت های عمیق به صورت عصبی یا مبتنی بر بیماری های عروقی.

نحوه جلوگیری از قطع عضو پا در دیابت

چرا مراقبت از پا در دیابت لازم است:

علائم پای دیابتی در دیابت:

شرایط پاتولوژیک که پای دیابتی را تعیین می کند:

عفونت: این حالتی است که میکروارگانیسم ها به بدن انسان نفوذ می کنند. در مورد پای دیابتی ، این امر که به عنوان عفونت ناشی از زخم در پا قابل درک است باید با آزمایش های باکتریولوژیک (با بررسی باکتری های جمع آوری شده از زخم) یا سایر آزمایشات تشخیصی تأیید شود.

کالوس در جاهایی رخ می دهد که بیشترین فشار روی پا وجود دارد: اغلب پاشنه پا یا محلی که پا مستقیماً با کفش در تماس است.

• این تغییر،  یک رنگ زرد با ضخیم شدن اپیدرم است ، مرزهایی که با بافت سالم متمرکز نشده اند.
  • این تغییرات ممکن است در افرادی که دیابت ندارند نیز رخ دهد ، اما در بین افراد دیابتی ، کالوس شایع ترین است و مراقبت اجباری از پا برای دیابت لازم است.

زخم: آسیب پوستی سطحی به لایه های بافت عمیق.

• در نتیجه آسیب اولیه که با یک روند التهابی یا نکروتیک ترکیب می شود رخ می دهد.
  • عامل مؤثر در ایجاد این عارضه روند طولانی مدت بهبود زخم است که مشخصه افراد مبتلا به دیابت است.

آرتروپاتی عصبی: تغییر شکل ساختاری پا ، از قبیل انگشتان ، ساب لوکساسیون مفصل مچ پا.

• اغلب ، روند دردناک بر روی مفاصل شریانی تأثیر می گذارد ، که منجر به تغییر شکل ظاهری شکل پا می شود.
  • این امر باعث بدتر شدن آمادگی جسمانی می شود و اغلب به مشکل اصلی حرکت مستقل تبدیل می شود.

اپیدمیولوژی پای دیابتی:

پای دیابتی یکی از عوارض جدی برای مبتلایان به دیابت است. با توجه به اینکه افراد مبتلا به دیابت ، به ویژه دیابت نوع 2 افزایش داشته ، انتظار می رود که این امر بر افزایش تعداد بیماران تأثیر بگذارد. اکنون 400 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در سراسر جهان تشخیص داده شده اند.

پیشرفت اصلی پای دیابتی ، مهم تر از همه ، نوروپاتی دیابتی است. بروز نوروپاتی با افزایش سن ، طول مدت بیماری و اثربخشی ناکافی درمان دیابت افزایش می یابد.

بیست سال پس از تشخیص دیابت ، نوروپاتی محیطی تقریباً 50 درصد بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات متخصصان نشان داده است که وجود زخم شایع ترین نتیجه نوروپاتی محیطی است و مراقبت دائمی پاها برای دیابت اهمیت دارد.

پای دیابتی چیست و چگونه تعریف می شود؟

آسیب رساندن به رگ های خونی و الیاف عصبی در روند دیابت  (به عنوان مثال دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2) منجر به ناهنجاری هایی می شود که در ساختار پوست خشک می شوند و این حالت ها باعث تحریک ، پارگی و ترک می شوند. بنابراین ، افراد دیابتی باید دائماً به بدن خود توجه کنند ، مواد آرایشی را با دقت انتخاب کنند ، به پاهای خود توجه ویژه ای داشته باشند.

محصولات مراقبت از پا در دیابتی ها:

مراقبت روزانه باید با کنترل دقیق پاها و برداشتن منظم کالوس اپیدرم انجام شود ، اما برای جلوگیری از ساییدگی و بریدگی از ابزارهای بسیار تیز استفاده نکنید.

یکی دیگر از عناصر مهم حمام پا با نمک اضافه شده برای افراد دیابتی است.

• به یاد داشته باشید که حمام خیلی طولانی می تواند باعث خشک شدن پوست شود.
  • یک عنصر مهم مراقبت از پا برای دیابتی ها ، خشک کردن مناسب پوست (همچنین بین انگشتان است).
  • کرم های مراقبت از پا باید حاوی موادی باشند که به مرطوب شدن پا کمک می کنند ، همچنین به از بین بردن پوست مرده کمک می کنند.
  • اساس کرم پا برای دیابتی ها باید مثلاً پارافین مایع باشد که از خشک شدن بیش از حد اپیدرم جلوگیری می کند.
  • یک ماده بسیار مهم اوره با غلظت 5 تا 30 درصد است. این سطح هیدراتاسیون پوست را افزایش می دهد.
  • برای تغذیه بیشتر پوست می توانید از کرم های غنی شده با ویتامین های A + E استفاده کنید
  • یک مزیت دیگر از کرم های دیابتی ، محتوای نقره است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی است که به جلوگیری از عفونت های پوستی کمک می کند.

نحوه جلوگیری از قطع عضو پا در دیابت

در صورت اختلال ، حتما با متخصص مشورت کنید، زیرا زخم یا التهاب ناشی از آن نمی تواند بطور مستقل درمان شود.

نکات مناسب در مورد مراقبت از پا: هر فرد دیابتی باید چند قانون اساسی را به یاد داشته باشد که به سالم ماندن پاها کمک می کند.

• مهم است که روزانه پاهای خود را بشویید ، اما به خاطر داشته باشید که حمام نباید خیلی طول باشد و آب خیلی گرم نباشد.
  • سپس باید کاملاً خشک شود ، خصوصاً بین انگشتان پا که برای تغییرات تحت کنترل قرار می گیرند.
  • در پایان درمان مواد آرایشی مناسب را روی پوست بمالید.
  • توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است ، از جمله کوتاه کردن ناخن های خود به گونه ای که به هم وصل نشوند.
  • هر روز ، هر بیمار دیابتی باید به طور مرتب هرگونه بریدگی یا آسیب دیدگی را درمان کند. ساییدگی و ترک های کوچک حتی روی پاشنه ها را دست کم نگیرید.

قطع عضو انگشتان پا با دیابت :

درمان نادرست سندرم پای دیابتی ، تشخیص دیرهنگام یا عدم رعایت دستورالعمل متخصص، در مواردی که عفونت قابل کنترل نیست برای نجات زندگی بیمار قطع عضو لازم است.

قطع عضو پا – به عنوان آخرین راه حل

آمارها نشان می دهد بین 3 تا 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت باید قطع عضو در اندام ها را تجربه کنند. قطع عضو هم برای متخصص و هم برای بیمار ناموفقیت است. بنابراین ، تشخیص زودهنگام به دلیل آگاهی بیماران دیابتی و همچنین مراقبت روزانه از پا در دیابت ، بدون نیاز به قطع عضو ، بهبود کامل را فراهم می کند.

Source: www.diabetesstressrelief.com