مراقبت از زخم

اصطلاح “زخم” در ذهن ما مفهوم انواع قتل و رمان های جرم و جنایت، بریدگی در نتیجه دعوا یا حوادث و زخم های چاقو را ایجاد می کند. البته درمان این زخم ها نیاز به درمان های حرفه ای و محصولات مراقبت از زخم دارد، اما این زخم ها سریع تر بهبود می یابند.

زخم هایی که سخت یا دیر بهبود می یابند، زخم های مزمن نامیده می شوند. بر خلاف زخم های حاد، زخم های مزمن یک محیط خاص دارند. ایسکمی، هیپوکسی یا عفونت ویژگی های اصلی محیط زخم مزمن است. اگر زخم در عرض سه ماه بهبود نیابد، می تواند زخم مزمن نامیده شود. زخم های مزمن عبارتند از زخم پای دیابتی، زخم های فشاری، زخم های وریدی، زخم های ایسکمیک، زخم های ناشی از واسکولیت های مختلف.

مراقبت از زخمعلل شایع زخم مزمن عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، سوء تغذیه، پیشرفت سن ، کمبود ویتامین ها و  مواد معدنی، بدخیمی، شیمی درمانی و پرتودرمانی، استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی ، استفاده از استروئید و ضد انعقاد. با این وجود، بدون علل عمومی نیز زخم می تواند مزمن شود. بهبود زخم ممکن است با توجه به عوامل موضعی مانند نارسایی جریان خون ، کشش بیش از حد پوست، بسته نشدن زخم جراحی، نارسایی در زهکشی وریدی، وجود جسم خارجی ، وجود عفونت و تحرک محل زخم، بهبود زخم ممکن است به تأخیر بیفتد.

زخم های دیابتی:

در سال 2013، تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان 382 میلیون نفر  بوده، در حالی که این تعداد در سال 2035 به 55 درصد افزایش می یابد و به 592 میلیون نفر می رسد. در یک مطالعه انجام شده در سال 2011،  تعداد بیماران مبتلا به دیابت از سال 1998 دو برابر شده و به 13.7 درصد رسیده است.

دیابت، که یک بیماری مزمن است ، در طول زمان به بافت های عروقی و عضلانی آسیب می رساند. اختلالات گردش خون باعث ایجاد زخم، به ویژه در ناحیه پا می شود. در درمان زخم، قند خون باید تحت کنترل قرار گیرد، پای آسیب دیده باید در سطح قلب بالا نگه داشته شود، در صورت وجود عفونت و بافت های نکروز باید با توجه به ویژگی های زخم مراقبت های مناسب و پانسمان انجام شود. درمان طول می کشد و به صبر نیاز دارد.

زخم ناشی از اختلال گردش خون:

بیماری های ناشی از اختلالات گردش خون مانند بیماری برگر و آترواسکلروز  که به ویژه به علت مصرف سیگار ایجاد می شود منجر به انسداد عروق می شود. انسداد رگ ها سبب ایجاد زخم پا و در موارد پیشرفته، متاسفانه، منجر به از دست دادن پاها می شود. زخم در چنین بیماری هایی معمولا عمیق است و نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

زخم های واریسی:

علت اصلی این زخم ها که اغلب در قسمت قدامی مچ پا و پا دیده می شود، واریس های پیشرفته است که سبب مشکلات گردش خون می شود. درمان زخم های واریسی ها دشوار است و زخم هایی هستند که باید با نظر متخصص درمان شوند. این زخم ها باید تحت کنترل متخصص باشند و به طور مناسب درمان شوند.

زخم بستر:

زخم ناشی از فشار در بستر یا صندلی با توجه به استفاده از صندلی چرخدار در دراز مدت و بیماران وابسته به بستر /  فلج است. در نتیجه فشار قرمزی رخ می دهد و اگر بدون درمان باقی بماند، ممکن است به زخم های در حال رشد تبدیل شود.

زخم های سوختگی:

در سوختگی های درجه 1 و 2 روزانه و 2-3 روز بسته به شرایط سوختگی پانسمان انجام می شود. دوره بهبود به طور مستقیم به سن بیمار و وضعیت زخم ارتباط دارد.

درمان موثر زخم مزمن:

متخصصان 40 سال پیش کشف کرده اند که زخم مزمن (به عنوان مثال، زخم مرتبط با اختلالات گردش خون، سوختگی، پا دیابتی) چگونه و در چه شرایطی سریع تر بهبود می یابد. پانسمان سنتی  مزایای کمی برای بهبود زخم مزمن دارد. اگر شرایط زیر رعایت شوند بهبود زخم های مزمن سریع تر و موثر تر است:

فراهم کردن محیطی مرطوب برای بهبود زخم –  عملیات تمیز کردن طبیعی  زخم، بازسازی بافت آسیب دیده و درد را کاهش می دهد. این به زخم اجازه می دهد تا به طور متوسط 50٪ سریع تر بهبود یابد.

کاهش مقدار pH – کاهش pH باعث افزایش اسیدیته زخم می شود، مانع رشد باکتری ها می شود؛ مانع از بروز زخم توسط باکتری در محیط بیمار می شود. استفاده از پانسمان ویژه فوم های پلی اورتان از زخم در برابر آسیب های مکانیکی محافظت می کند ،  دمای ثابت  حدود 37 درجه سانتیگراد موجب تسریع تقسیم سلول می شود و به این ترتیب بازسازی بافت های آسیب دیده را تسریع می کند.

مراقبت از زخمویژگی های عالی محصولات پانسمان زخم:

با توجه به مدل بهبود زخم، یک محصول مراقبت از زخم که روند درمان زخم را تسهیل می کند باید شامل خصوصیات زیر باشد:

حفظ رطوبت مطلوب در زخم، اگزودای اضافی و اجزای سمی را از بستر زخم حذف کند، عایق حرارتی زخم، به مبادله رطوبت و هوا (گاز) بین زخم و محیط اطراف آن اجازه دهد ، سطح بیرونی باید به مایعات، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها غیر قابل نفوذ باشد، حفاظت از بافت تازه ایجاد شده و عوض کردن پانسمان بدون درد باید باشد.

پانسمان هایی که با معیارهای بالا مطابقت دارند محیط مرطوب منطقه زخم را ایجاد می کنند که از پروسه های مهم پشتیبانی می کند. در نتیجه، روند بهبود زخم حدود 50٪ سریع تر با کاهش احساس درد و کاهش خطر ابتلا به عفونت است.

توصیف دقیق فرایندهایی که در بهبود زخم تاثیر دارند، منجر به ایجاد تعدادی از محصولات مراقبت ویژه زخم با ویژگی های متمایز شده است. لطفا توجه داشته باشید که تصمیم به استفاده از یک پانسمان خاص اثربخشی و یا کمبود آن را تعیین می کند.

پانسمان زخم چگونه باید انتخاب شود:

انتخاب پانسمان نیاز به دو معیار اساسی دارد: با توجه به روش بهبود مدرن زخم، ما نباید فراموش کنیم که هیچ پانسمان جهانی برای برآوردن همه نیازهای زخم وجود ندارد و این انتخاب باید با توجه به تشخیص درست باشد.

برای تسهیل در انتخاب مناسب پانسمان،  شما می توانید از طبقه بندی زخم بر اساس پدیده های مبتنی بر ارزیابی رنگ زخم که در مراحل مختلف زخم رخ می دهد استفاده کنید . مقیاس به ترتیب شامل چهار رنگ است که به مرحله های خاصی از روند بهبود زخم تقسیم می شوند.

Source: www.difasan.net