درد پا و زخم دیابتی

زخم های پا یک عارضه شایع در دیابت کنترل نشده است که نتیجه آن از بین رفتن بافت پوست و مشخص شدن لایه های زیرین پوست است. وجود این زخم ها در زیر انگشتان بزرگ و سینه پا شایع است و این زخم ها می توانند پاهای شما را تا استخوان ها تحت تأثیر قرار دهند.

همه مبتلایان به دیابت می توانند دچار زخم و درد پا شوند، اما مراقبت مناسب از پا می تواند به جلوگیری از بروز آنها کمک کند. درمان زخم پای دیابتی و درد پا بسته به علل آنها متفاوت است. در مورد هرگونه درد یا ناراحتی پا با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این یک مشکل جدی نیست ، زیرا زخم های آلوده در صورت غفلت می توانند منجر به قطع عضو شوند.

شناسایی علائم و تشخیص

یکی از اولین نشانه های زخم پا تخلیه کف پا است که ممکن است جوراب شما را لکه دار کند یا در کفش شما خون و یا عفونت وجود داشته باشد. تورم غیرمعمول ، سوزش ، قرمزی و بو از یک یا هر دو پا نیز از علائم اولیه زخم پا است.

بارزترین علامت زخم پا ، بافت سیاه (به نام ایچار) است که در اطراف زخم وجود دارد. این به دلیل عدم وجود جریان خون سالم به نواحی اطراف زخم شکل می گیرد. گانگرن جزئی یا کامل ، که به مرگ بافت به دلیل عفونت اشاره دارد ، می تواند در اطراف زخم ظاهر شود. در این حالت ، ترشحات، بو ، درد و بی حسی می تواند رخ دهد. علائم زخم پا همیشه مشهود نیست. بعضی اوقات ، تا زمانی که زخم آلوده نشود ، حتی علائم زخم نشان داده نمی شود. اگر شروع به دیدن هرگونه تغییر رنگی پوست ، به خصوص بافت هایی که سیاه شده است کردید و یا احساس درد در اطراف ناحیه ای که به نظر می رسد دچار تحریک شده باشد ، کردید با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما با استفاده از معیارهای زیر احتمالاً جدیت زخم شما را در مقیاس 0 تا 3 تشخیص می دهد:

0: بدون زخم اما در معرض خطر قرار دارد.

1: زخم وجود دارد اما عفونت ندارد.

2: زخم عمیق ، در معرض مفاصل و تاندون ها

3: زخم های گسترده یا آبسه های عفونتی

زخمهای دیابتی بیشتر ناشی از:

گردش ضعیف

قند خون بالا (قند خون)

آسیب عصبی

پاهای تحریک شده یا زخمی هستند.

گردش خون ضعیف نوعی بیماری عروقی است که در آن خون به طور مؤثر به پاهای شما نمی رسد. گردش خون ضعیف همچنین می تواند باعث عدم بهبودی زخم ها شود.

سطح بالای گلوکز می تواند روند بهبود زخم پای آلوده را کند کند ، بنابراین مدیریت قند خون بسیار مهم است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً زمان بیشتری برای مقابله با عفونت زخم لازم دارند.

آسیب عصبی در پا یک اثر طولانی مدت است و حتی می تواند منجر به از دست دادن احساس در پاهای شما شود. اعصاب آسیب دیده در ابتدا می توانند احساس سستی و دردناکی داشته باشند. آسیب عصبی باعث کاهش حساسیت شما به درد پا می شود و منجر به زخم های بدون درد می شود که می تواند باعث ایجاد زخم های بزرگ و بد شود. خشکی پوست در دیابت شایع است. ممکن است پاهای شما مستعد ترک خوردن باشد و ممکن است زخم با خونریزی ایجاد شود.

عوامل خطر زخم پای دیابتی

همه مبتلایان به دیابت در معرض خطر زخم های پا هستند که می توانند علل مختلفی داشته باشند. برخی از عوامل می توانند خطر زخم پا را افزایش دهند ، از جمله:

کفش مناسب یا ضعیف

بهداشت ضعیف پیرایش نادرست ناخن های پا

مصرف الکل

بیماری چشم از دیابت

بیماری قلبی

بیماری کلیوی

چاقی

مصرف دخانیات (گردش خون را مهار می کند)

زخم پای دیابتی نیز در مردان مسن بیشتر دیده می شود.

درمان زخم پای دیابتی

برای جلوگیری از درد و زخم ، از پاهای خود کمتر استفاده کنید. این امر به عنوان بارگیری مجدد نامیده می شود و برای همه انواع زخم پای دیابتی مفید است. فشار ناشی از راه رفتن می تواند عفونت را بدتر و زخم را گسترش دهد. برای افرادی که اضافه وزن دارند ، فشار اضافی ممکن است دلیل درد مداوم در پا باشد.

پزشک شما ممکن است برای محافظت از پاهای شما پوشیدن موارد خاص را توصیه کند:

کفش دیابتی

پانسمان های فشرده سازی

پزشکان می توانند زخم پای دیابتی را با دبریدمان ، از بین بردن پوست مرده ، با استفاده از اشیاء خارجی یا درمان عفونت هایی که ممکن است باعث ایجاد زخم شود ، برطرف کنند.

علل و درمان درد پا و زخم پای دیابتی

عفونت یک عارضه جدی در زخم پا است و نیاز به درمان فوری دارد. همه عفونت ها به یک روش درمان نمی شوند. بافت اطراف زخم ممکن است به آزمایشگاه فرستاده شود تا مشخص شود که چه آنتی بیوتیکی به آن کمک می کند. اگر پزشک شما مشکوک به عفونت جدی است ، ممکن است او به دنبال پرتونگاری به دنبال علائم عفونت استخوانی باشد.

با این روش ها از عفونت زخم پا جلوگیری می شود:

حمام پا

ضد عفونی کننده پوست در اطراف زخم

خشک نگه داشتن زخم با تغییر مکرر پانسمان

ترکیبات حاوی آلژینات های کلسیم برای مهار رشد باکتریها – سایپرز

داروها

در صورت پیشرفت عفونت حتی بعد از درمان های پیشگیرانه یا ضد فشار ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها ، ضد پلاکت ها یا داروهای ضد لخته را برای معالجه زخم شما تجویز کند. بسیاری از این آنتی بیوتیک ها به استافیلوکوکوس اورئوس ، باکتری هایی که به علت عفونت استاف یا همان استرپتوکوک ha-همولیتیک شناخته می شوند ، حمله می کنند که به طور معمول این باکتری ها در روده شما یافت می شود.

با پزشک خود در مورد سایر شرایط سلامتی که دارید ، صحبت کنید. ممکن است سایر شرایط سلامتی خطر ابتلا به عفونت توسط این باکتری های مضر ، از جمله HIV و مشکلات کبدی را افزایش دهد.

درمان های بدون نسخه

بسیاری از درمانهای موضعی برای زخم های پا وجود دارد ، از جمله:

کرم سولفادیازین نقره

ژل یا محلول های پلی هگزامتیلن بنگانوئید (PHMB)

ید (یا پوویدون یا cadexomer)

قبل استفاده از این داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید و تحت نظارت پزشک مصرف کنید.

روشهای جراحی

پزشک ممکن است توصیه کند که برای زخم های خود به دنبال جراحی باشید. یک جراح می تواند با اصلاح کردن استخوان یا از بین بردن ناهنجاری های پا ، به کاهش فشار اطراف زخم شما کمک کند.

به احتمال زیاد نیازی به جراحی در زخم ندارید. اما اگر هیچ راه درمانی دیگر نتواند به زخم شما کمک کند تا عفونت را بهبود بخشد، جراحی می تواند از بدتر شدن زخم شما یا منجر به قطع عضو جلوگیری کند.

جلوگیری از مشکلات پای دیابتی

طبق آمار انجمن پزشکی پدیاتور آمریکا ، 14 تا 24 درصد از آمریکایی ها که دارای زخم پای دیابتی هستند ، با قطع عضو روبه رو هستند. مراقبت های پیشگیرانه بسیار مهم است. قند خون خود را دائم کنترل کنید ، زیرا در هنگام پایداری قند خون احتمال بروز عوارض دیابت کم است. همچنین می توانید با پیشگیری از مشکلات پای دیابتی از طریق های زیر به خود کمک کنید:

هر روز پاهای خود را بشویید.

ناخن های پا را به اندازه کافی بریده ، اما نه خیلی کوتاه پاها را خشک نگه دارید.

جوراب های خود را مرتباً عوض کنید.

دیدن یک پزشک جراح

پوشیدن کفش مناسب

زخم پا بعد از معالجه بهبود می یابد. اگر مجدداً در آن ناحیه مشکلاتی بوجود آید، ممکن است بافت اسکار آلوده شده باشد ، بنابراین پزشک ممکن است توصیه کند که از کفش های دیابتی استفاده کنید تا از بازگشت زخم جلوگیری شود.

علل و درمان درد پا و زخم پای دیابتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شروع به دیدن گوشت سیاه شده در اطراف ناحیه بی حسی می کنید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک به دنبال زخم پای آلوده باشد. در صورت عدم درمان ، زخم ها می توانند باعث ایجاد آبسه شوند و در مناطق دیگر روی پاها پخش شوند. در این مرحله ، زخم ها فقط با جراحی ، قطع عضو یا جایگزینی پوست از دست رفته توسط جایگزین های مصنوعی پوست قابل درمان هستند.

چشم انداز

هنگامی که زود درمان را شروع کنید، زخم های پا قابل درمان هستند. در صورت ایجاد درد در پای خود ، فوراً به پزشک مراجعه کنید ، زیرا احتمال عفونت بیشتر از انتظار شما افزایش می یابد. عفونت های غیرقابل درمان با دارو ممکن است نیاز به قطع عضو داشته باشد.

در حالی که زخم های شما بهبود می یابد ، از پاهای خود کمتر استفاده کنید و برنامه درمانی خود را دنبال کنید. زخم پای دیابتی می تواند چندین هفته طول بکشد تا بهبود یابد. اگر قند خون شما زیاد باشد و اگر فشار مداوم روی زخم اعمال شود ، ممکن است درمان زخم ها مدت بیشتری طول بکشد. باقی ماندن در رژیم غذایی دقیق و فشار خارج از فشار بر روی پای شما ، مؤثرترین روش برای بهبودی زخم های پا است. هنگامی که یک زخم بهبود یافت ، مراقبت های پیشگیرانه مداوم به شما کمک می کند تا از بازگشت مجدد زخم جلوگیری کنید.

Source: www.healthline.com