علائم و نشانه های پای دیابتی

پای دیابتی عامل اصلی قطع عضو اندام تحتانی در دیابت است. حدود 8-10٪ از بیماران مبتلا به این سندرم هستند ، حدود 40-50٪ در معرض خطر هستند. باید در نظر داشت که پای دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم حدود 10 برابر بیشتر ایجاد می شود. با توجه به خطر ابتلا به این بیماری ، لازم است که همه چیز را در مورد علائم ، دلایل توسعه و ویژگی های درمان بدانید.

علائم پای دیابتی متنوع است. این به دلیل وجود اشکال مختلف این بیماری ، ویژگی های ارگانیسمی هر فرد است. به طور کلی ، با بیماری مانند پای دیابتی ، علائم را می توان در ابتدا و بعد تقسیم کرد. ابتدا ، متخصصان به قرمزی پوست و تورم پاها توجه می کنند. علاوه بر این ، چشم پوشی از علائم زیر نامطلوب است:

• افزایش حرارت روی سطح پوست. نشان دهنده عفونت ، واکنش های التهابی
  • مشکلات هنگام راه رفتن نه تنها می تواند نشانه سندرم باشد ، بلکه نشانه ای از انتخاب نادرست کفش است.
  • قرمز شدن پوست در نزدیکی زخم نشان دهنده افزایش عفونت است ، اولین مرحله از تغییر بافت
  • بی حسی در پاها نشان دهنده عدم اختلال در هدایت عصب است.

علائم و نشانه های پای دیابتی

اولین علائم پای دیابتی نیز در این واقعیت قابل مشاهده است که رشد مو در مچ  پا متوقف می شود. خشک شدن پوست از این طریق نشانگر اختلال در جریان خون است. علاوه بر این ، علائم این سندرم شامل انحراف انگشتان ، تاول ها و ضایعات مختلف قارچی در صفحات پوستی و ناخن است. متخصصان به دیابتی ها توصیه می كنند كه هیچ یك از این علائم را نادیده نگیرند و هنگامی كه دو یا چند علامت ظاهر می شود ، فوراً درمان را شروع كنند.

علل سندرم:

پای دیابتی در بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بین سنین 10-7 سال پس از شروع بیماری رخ می دهد.  در بیماران مبتلا به نوع دوم ، این سندرم در همان ابتدای آسیب دیده می شود. با توجه به علل ایجاد کننده این عارضه دیابت ، به موارد زیر توجه کنید:

• نوسانات مکرر قند خون که باعث از بین رفتن تدریجی رگ های خونی در بدن می شود
  • خونرسانی ناکافی همچنین با تاثیر بر انتهای عصبی در معرض تخریب باعث ایجاد صدمات مختلفی در پوست پا می شود
  • به همین دلیل ، متابولیسم در بافت ها مختل می شود ، زیرا قبل از پاها تحت تأثیر قرار می گیرد. نتیجه زخم های بد را بهبود می بخشد
  • پوست قارچی ، خشکی پوست و ضخیم شدن پاها که محیطی تقریباً ایده آل برای تشکیل کالوس خشک است. اگر حتی کوچک ترین عفونت ادغام شود ، یک روند التهابی فعال رخ می دهد.

در مراحل بعدی این روند ، نکروز که منجر به سندرم پای دیابتی می شود و مرگ بافت باید در نظر گرفته شود. متخصصان سه گروه خطر را تعریف می کنند. اولین مورد با حفظ حساسیت در همه نقاط و ضربان خوب در شریان های پا مشخص می شود. در این حالت ، بررسی های سالانه توصیه می شود.

افراد گروه دوم با کاهش درجه حساسیت ، عدم وجود نبض دیستال و وجود تغییر شکل مواجه هستند. در این حالت ، بررسی ها باید هر شش ماه انجام شود. برای گروه سوم خطر ، وجود سابقه زخم با قطع عضو پا مشخص می شود. نوروپاتی مهم را فراموش نکنید. بررسی ها هر سه ماه اجباری است.

مراحل پای دیابتی:

پای دیابتی با مراحل خاصی که پنج مرحله هستند همراه است. در این حالت ، یک گروه خطر صفر است. ضایعه زخمی وجود ندارد ، اما تغییر شکل در پاها رخ داده است ، آنها شروع به ضعف و سرما می کنند. همه اینها نشانگر سندرم پای دیابتی است.

در مرحله اولیه ، زخم ها روی قسمت سطح شکل می گیرند ، که تاثیری در لایه های عمیق تر اپیدرم ندارد. در مرحله دوم ، زخم عمیق در پا ایجاد می شود و پوست ، ماهیچه ها ، تاندون ها و الیاف را تحت تأثیر قرار می دهد.  مرحله سوم ، با دستیابی به ساختارهای استخوانی مشخص می شود. اگر در این مرحله درمان پای دیابتی را شروع کنید ، می توانید اندام ها را نجات دهید و از قطع عضو جلوگیری کنید.

شکل گرفتن سیاهی مشخص (گانگرن) روی پای دیابتی به مرحله چهارم اشاره می کند. مرزهای چنین ضایعه ای به طور عمومی مشخص شده است. در مرحله پنجم و آخر ، علائم و درمان فقط باید با یک متخصص انجام شود. عدم درمان در این حالت منجر به از بین رفتن اندام ها یا حتی مرگ بیمار می شود.

• برخی از اشکال پای دیابتی نیز وجود دارد. ایسکمیک ، همراه با ضایعه اولیه رگ های خونی ، پوست شروع به پوسته پوسته شدن ، خنک تر شدن می کند و متورم می شود. شکل کف پا همیشه تغییر نمی کند ، اما هنگامی که رگ های خونی را فشار می دهید ، نبض رخ نمی دهد یا ضعیف است.
  • نوروپاتیک در اثر مرگ بافت عصبی ایجاد می شود. در این حالت ، آستانه درد در مرحله اولیه کاهش می یابد ، بنابراین درد و صدمات مختلف احساس نمی شود. ناهنجاری های پا مشخص می شود ، کالوس تشکیل می شود و زخم هایی با لبه های صاف در ناحیه آسیب دیده می شوند.

تشخیص بیماری:

تشخیص سندرمی مانند پای دیابتی باید با دقت انجام شود. برخی از آزمایشات انجام شده است (مشخصات گلیسمی ، سطح هموگلوبین گلیکوزی شده ، چربی خون: سطح کلسترول ، LDL ، تری گلیسیرید ، HDL). در صورت وجود علائم پای دیابتی ، مرحله اجباری باید به عنوان معاینه بینایی از اندام مصدوم در نظر گرفته شود.

Source: www.diabetesstressrelief.com