شش عامل کلیدی برای درمان زخم دیابتی

امروزه بیماری دیابت رواج چشمگیری داشته است و برآورد شده است که تا سال 2030 بیش از 550 میلیون نفر در سراسر جهان دچار دیابت خواهند شد. تقریبا 25٪ از این بیماران دیابتی در طول عمر خود دچار زخم های پا می شوند، که برای جلوگیری از عوارض خطرناک باید از این زخم ها مراقبت کنند. برای کمک به بهبود زخم و محافظت در برابر مشکلات، شش عامل کلیدی برای درمان زخم دیابتی بیان شده است:

شش عامل کلیدی برای درمان زخم دیابتی

ارزیابی زخم

زخم های دیابتی به سه دسته تقسیم می شوند: نوروپاتیک، ایسکمیک و نوروسیکمیک. دانستن ویژگی های متمایز هر گروه برای شناسایی پیشرفت، عفونت و بهبودی زخم ضروری است. عدم شناسایی نوع زخم می تواند منجر به طرح درمان بی اثر شود و باعث عوارض طولانی مدت یا قطع عضو شود.

بافت دبریدمان

دبریدمان یا حذف بافت نکروتیک فشار زخم را کاهش می دهد و باعث التیام زخم ها و اجازه بازرسی بافت های زیرین می شود. فقط یک پزشک با تجربه و متخصص می داند که کدام بخش از بافت را می توان بدون آسیب رساندن به رگ های خونی، اعصاب و یا تاندون ها حذف کرد و در این صورت عمل جراحی را انجام داد. درک اهمیت دبریدمان برای درمان زخم پیشرفته دیابتی ضروری است.

کنترل عفونت

کنترل عفونت ها در درمان زخم های دیابتی اهمیت بسیاری دارند. با توجه به میزان بالای مرگ ناشی از دیابت و عوارض مرتبط با زخم های دیابتی کنترل عفونت ناشی از دیابت ضروری است. برای بیماران مبتلا به زخم دیابتی آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی توصیه می شود. آنتی بیوتیک موضعی می تواند باکتری ها را کاهش دهد، بیشتر در برابر آلودگی محافظت کند و از گسترش عفونت عمیق تر به زخم جلوگیری کند. آنتی بیوتیک معمولی که در درمان زخم های دیابتی استفاده می شود، آنهایی هستند که با عوامل ضد میکروبی آغشته هستند و به مبارزه با عفونت می پردازند.

پانسمان زخم مناسب

انتخاب پانسمان مطلوب برای بهبود زخم دیابت ضروری است. پانسمان زخم مناسب به حفظ محیط با رطوبت متعادل (نه خیلی مرطوب و نه بیش از حد خشک) کمک می کند و به زخم اجازه می دهد تا به درستی تخلیه و درمان شود. هنگامی که یک پانسمان انتخاب می کنید، محل زخم نیز مورد توجه پزشک قرار می گیرد. در حالی که هر زخم باید به درستی ارزیابی شود، برخی از پانسمان های معمولی که می توانند برای زخم های دیابتی استفاده شوند عبارتند از: آلژینات ها، هیدروکلوئید ها و فیلم ها.

کاهش فشار

برای درمان زخم های دیابتی کاهش فشار یا تخلیه اهمیت بسیاری دارد. یک تماس گیرنده غیر قابل جابجایی (TCC) فشار را به طور مساوی در سراسر پا توزیع می کند و مدت زمان بهبود زخم را کاهش می دهد. با این حال، TCC همیشه بهترین انتخاب نیست، به ویژه برای زخم های آلوده، بنابراین می توان از دیگر دستگاه های تخلیه قابل جابجایی استفاده کرد.

شایع ترین مشکل در هنگام استفاده از دستگاه های قابل حمل این است که برخی از بیماران آنها را به درستی نمی پوشانند و این باعث به تاخیر افتادن بهبودی زخم می شود.

کنترل دیابت

یک بیمار با زخم دیابتی باید به شناسایی مسائل اساسی درباره زخم دیابت بپردازد و عوامل خطر را کاهش دهد. کنترل دیابت کاری دشوار اما ضروری است، به ویژه در مورد میزان قند خون، تغذیه مناسب، فشار خون بالا و توقف سیگار. عوامل دیگر از قبیل کفش مناسب هم باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان زخم با شماره تلفن های 02166578715 و 02166578674 تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک تخصصی درمان زخم تلما: تهران، ستارخان، باقرخان، كوچه فرزين شمالی، پلاک ٩ واحد یک

برخی از خدمات کلینیک زخم تلما، مرکز درمان زخم دیابتی در تهران:

درمان زخم بستر

درمان زخم عفونی