شایع ترین بیماری های پا

مشکلات انگشت شست

شایعترین مشکل انگشت شست به عنوان هالوکس والگوس(انحراف شصت پا) شناخته می شود که تغییر شکل خود را به واسطه تورم انگشت شست رو به بیرون نشان می دهد. گاهی اوقات آنقدر بالا می رود که انگشت شست زیر انگشت دوم می رود. در زنان شایع تر است.  در هالوکس والگوس که به عنوان مفصل انگشت شست شناخته شده، کلسیفیکاسیون نیز یک مشکل رایج است. بر خلاف   کلسیفیکاسیون در ناحیه کمر و زانو که بعد از 60 سالگی دیده می شود، کلسیفیکاسیون انگشت شست را بعد از 30-40 سالگی می بینیم. حرکات انگشت شست، محدود و دردناک می شود.

درد در جلوی پا و دیگر تغییر شکل های انگشتی

دفورمیتی، یعنی تغییر شکل، در دیگر انگشتان پا نیز ممکن است وجود داشته باشد. اغلب در انگشت های دوم و پنجم دیده می شود. در برخی بیماری های عصبی، همه انگشتان پا را شامل می شود و می توان ظاهر پنجه مانند را دید. در بیماری های روماتولوژی، ناهنجاری انگشتان پا رایج است. تغییرات انگشتان پا نه تنها سبب مشکلات زیبایی می شوند، بلکه هم زمان باعث سختی در پوشیدن کفش و درد می شوند. نه تنها انگشتان، بلکه در استخوان های پا نیز ممکن است تفاوت های اندازه ای داشته باشند و این ممکن است خود را به عنوان میخچه در زیر پا نشان دهد. علاوه بر این التهاب در انتهای اعصابی که از شانه استخوان ها می گذرد باعث درد در جلوی پا و بین انگشتان می شود.

کلسیفیکاسیون وسط پا و تغییر شکل

بعد از 60 سالگی، روی استخوان های مفاصل نیز می تواند کلسیفیکاسیون باشد و در پشت پا تورم و درد ایجاد کند. اگر پیشرفت کند، می تواند انگشتان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

صافی کف پا

صافی کف پا در کودکان: هر فرد تا 5 سالگی کف پایش صاف است. صافی کف پا که در کودکان تا 5 سالگی دیده می شود کاملا طبیعی است. ارزیابی متخصص پس از ارزیابی آزمایش های بالینی و رادیولوژیکی (بررسی اشعه ایکس) در گروهی از کودکان بالاتر از 10 سال که صافی کف پایشان بهبود نیافته مهم است. برای جلوگیری از درد صافی کف پا در کودکان می توان از کفی استفاده کرد، در صورت پیشرفت می توان آن را با جراحی اصلاح کرد.

صافی کف پا در بزرگسالان: صافی کف پا تنها مربوط به زمان تولد نیست. همچنین ممکن است به علت بیماری های روماتیسمی، اضافه وزن و یا استفاده بیش از حد از کفش نامناسب ایجاد شود.

دفورمیتی پا به صورت فرورفتگی (تغییر شکل اعصاب پا)

برعکس صافی کف پا است. این به ویژه در برخی از بیماری های عصبی و مشکلات نخاعی دیده می شود. قسمت داخلی قوس کف پا عمیق تر است. در موارد پیشرفته، دفورمیتی انگشتان و فرورفتگی پاشنه پا نیز دیده شود.

ضعیف شدن پا

هنگام راه رفتن، پا را نمی توان به طور داوطلبانه برداشت. این باعث مشکلاتی هنگام راه رفتن می شود. این ممکن است در نتیجه بعضی از آسیب های عصبی مانند فلج اطفال، به علت عوارض بعد از جراحی ها یا آسیب به عصب در نتیجه شلیک رخ دهد.

مشکلات تاندون آشیل

تاندون آشیل قوی ترین زردپی در بدن است، اما اگر بیش از حد تحت فشار باشد پاره می شود و یا دچار چسبندگی و در موارد خیلی بالاتر باعث درد حاد و مزمن می شود. پارگی ها بیشتر در کسانی که بعد از 40 سالگی،  فوتبال بازی می کنند دیده می شود. درد در ناحیه چسبندگی بیشتر در ورزشکاران و زنان خانه دار دارای اضافه وزن دیده می شود.

درد پاشنه

هر درد پاشنه به معنای خار پاشنه نیست. علل مختلفی همچون فشار عصبی، بیماری های روماتیسمی، التهاب تاندون، درد ناشی از شکستگی های قبلی وجود دارد. باید از درمان حفظ شده بدون اینکه توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد اجتناب شود.

التهاب تاندون

فعالیت های ورزشی شدید و یا تنش های شدید، به ویژه پس از میان سالی ، می توانند باعث التهاب در تاندون های پا و مچ پا شوند. این التهاب ها میکروبی نمی باشد. می تواند به صورت سوزش بیان شود. می تواند با درد شدید باعث جلوگیری از راه رفتن شود.

پای دیابتی

به خصوص افراد مبتلا به دیابت به مدت 10 سال یا بیشتر کاندیداهای مربوط به مشکلات جدی پا هستند. تنها به صورت زخم های باز نیست، بلکه همچنین بدون ایجاد زخم می تواند به صورت  شکستگی خود به خودی یا جابجایی استخوان ها دیده شود. در ابتدا، شروع تورم و افزایش حرارت در بیماری، اغلب متاسفانه به عنوان یک عفونت در نظر گرفته می شود و با درمان های نادرست باعث از دست رفتن زمان می شود.

کلسیفیکاسیون مفصل مچ پا

کلسیفیکاسیون مفاصل مچ پا، نسبت به مفاصل زانو و مفاصل ران کمتر است. همانند مفصل زانو و ران، امروزه پروتزهای موفق مفصل مچ پا، نیز می توانند ساخته شوند.

ضایعات غضروف

همانند زانو، ضایعات غضروفی در مچ پا نیز رایج است  و معمولا می تواند به صورت آرتروسکوپی درمان شود.  با این حال، امروزه طیف گسترده ای از گزینه های درمان، از کشت غضروف تا استفاده از سلول های بنیادی در ضایعات بزرگ وجود دارد.

شکستگی پاشنه

اگر شکستگی پاشنه در زمان مناسب درمان نشود، می تواند باعث ایجاد ضایعات دردناک و غیر قابل تغییر در نیروی کار شود. امروزه همه شکستگی های پاشنه، چه قدیمی چه جدید می توانند با جراحی درمان شوند.

پارگی رباط مچ پا

اگر بعد از پیچ خوردگی مچ پا، مداخله در زمان مناسب انجام نشود ممکن است در آینده مشکل ساز شود. در پیچ خوردگی، رباط های مچ پا می تواند پاره شود و این ممکن است موجب پیچ خوردگی مکرر مچ پا شود و این وضعیت هم باعث آسیب به غضروف مچ پا می شود.

source:blog.vexrob.com

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان زخم با شماره تلفن های 02166578715 و 02166578674 تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک تخصصی درمان زخم تلما: تهران، ستارخان، باقرخان، كوچه فرزين شمالی، پلاک ٩ واحد یک

برخی از خدمات کلینیک زخم تلما، مرکز درمان زخم پا:

درمان زخم

درمان زخم بستر