زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی یک زخم یا زخم باز است که تقریباً در 15 درصد بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در پایین پا قرار دارد. از کسانی که دچار زخم پا می شوند، شش درصد به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری خواهند شد.

دیابت علت اصلی قطع عضو غیرتروماتیک اندام تحتانی در ایالات متحده است و تقریباً 14 تا 24 درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند، قطع عضو می شوند. اما تحقیقات نشان داده است که ایجاد زخم پا قابل پیشگیری است.

چه کسانی ممکن است به زخم پای دیابتی مبتلا شوند؟

هر فردی که دیابت دارد ممکن است به زخم پا مبتلا شود. بومیان آمریکایی، آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و مردان مسن بیشتر در معرض ابتلا به زخم هستند. افرادی که از انسولین استفاده می کنند، مانند بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، چشمی و قلبی مرتبط با دیابت، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زخم پا هستند. اضافه وزن و مصرف الکل و تنباکو نیز در ایجاد زخم پا نقش دارد.

زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟

زخم ها به دلیل ترکیبی از عوامل مانند عدم احساس در پا، گردش خون ضعیف، بدشکلی پا، سوزش (مانند اصطکاک یا فشار) و ضربه و همچنین طول مدت دیابت ایجاد می شوند. بیمارانی که سال‌ها دیابت دارند ممکن است دچار نوروپاتی شوند، یعنی کاهش یا عدم توانایی کامل در احساس درد در پاها به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح گلوکز خون در طول زمان. آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد رخ دهد و حتی ممکن است فرد از این مشکل آگاه نباشد. متخصص   شما می تواند پاها را برای نوروپاتی با ابزاری ساده و بدون درد به نام مونوفیلامنت آزمایش کند.

بیماری عروقی می تواند زخم پا را پیچیده کند، توانایی بدن برای بهبود را کاهش دهد و خطر عفونت را افزایش دهد. افزایش گلوکز خون می تواند توانایی بدن برای مقابله با عفونت احتمالی را کاهش دهد و همچنین روند بهبود را به تاخیر می اندازد.

ارزش درمان زخم پای دیابتی چیست؟

پس از مشاهده زخم، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی  باشید. زخم پا در بیماران دیابتی به چند دلیل باید درمان شود:

• برای کاهش خطر عفونت و قطع عضو
  • برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی
  • برای کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

زخم پای دیابتی چگونه باید درمان شود؟

هدف اولیه در درمان زخم پا، دستیابی به بهبود در اسرع وقت است. هرچه زخم سریع تر بهبود یابد، احتمال عفونت کم تر است.

چندین عامل کلیدی در درمان مناسب زخم پای دیابتی وجود دارد:

• پیشگیری از عفونت
  • برداشتن فشار از ناحیه
  • برداشتن پوست و بافت مرده به نام “دبریدمان”
  • استفاده از دارو یا پانسمان بر روی زخم
  • مدیریت قند خون و سایر مشکلات سلامتی

همه زخم ها عفونی نیستند. با این حال، اگر پزشک شما عفونت را تشخیص دهد، یک برنامه درمانی شامل آنتی بیوتیک، مراقبت از زخم و احتمالاً بستری شدن در بیمارستان ضروری است.

پیشگیری از عفونت:

چندین عامل مهم برای جلوگیری از عفونی شدن زخم وجود دارد:

• سطح گلوکز خون را تحت کنترل شدید نگه دارید
  • زخم را تمیز و بانداژ نگه دارید
  • زخم را هر روز با استفاده از پانسمان یا باند زخم تمیز کنید
  • پابرهنه راه نروید

برداشتن فشار:

برای بهبود بهینه، زخم‌ها، به ‌ویژه آنهایی که در پایین پا قرار دارند، باید «بدون بار» شوند. ممکن است از بیماران خواسته شود که از کفش مخصوص پا، یا بریس، قالب‌های ریخته‌گری تخصصی یا از ویلچر یا عصا استفاده کنند. این دستگاه ها فشار و تحریک ناحیه زخم را کاهش داده و به تسریع روند بهبود کمک می کنند.

علم مراقبت از زخم در ده سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. فکر قدیمی “اجازه دهید هوا وارد آن شود” اکنون برای درمان مضر است. می‌دانیم که برای بهبود سریع‌ تر زخم‌ها و خطر عفونت کم تر، باید زخم را  پوشانده و مرطوب نگه دارید. استفاده از بتادین با قدرت کامل، پراکسید توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به عوارض بیشتر شود.

استفاده از دارو و پانسمان:

مدیریت مناسب زخم شامل استفاده از پانسمان و داروهای موضعی است. این محصولات از نرمال سالین تا محصولات پیشرفته مانند فاکتورهای رشد، پانسمان های زخم و جایگزین های پوستی را شامل می شود که نشان داده شده است در بهبود زخم پا بسیار موثر هستند.

برای بهبود زخم باید گردش خون کافی در ناحیه زخم وجود داشته باشد. متخصص پا ممکن است آزمایش ارزیابی مانند مطالعات غیرتهاجمی را تجویز کند.

مدیریت گلوکز خون:

کنترل دقیق قند خون در درمان زخم پای دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همکاری نزدیک با   متخصص  برای انجام این کار، بهبود را بهتر و خطر عوارض را کاهش می دهد.

گزینه های جراحی:

اکثر زخم های غیر عفونی پا بدون جراحی درمان می شوند. با این حال بعضی مواقع، مدیریت جراحی ممکن است مناسب باشد. نمونه‌ هایی از مراقبت‌های جراحی برای برداشتن فشار روی ناحیه آسیب‌دیده شامل تراشیدن یا برداشتن استخوان(ها) و اصلاح ناهنجاری‌های مختلف مانند انگشتان چکشی، بونیون یا برآمدگی‌های استخوانی است.

عوامل بهبود:

زمان بهبود به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل زخم، فشار روی زخم ناشی از راه رفتن یا ایستادن، تورم، گردش خون، سطح گلوکز خون، مراقبت از زخم و آنچه روی زخم اعمال می‌ شود بستگی دارد. بهبود ممکن است در عرض چند هفته اتفاق بیفتد یا چند ماه طول بکشد.

چگونه می توان از زخم پا پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای درمان زخم پای دیابتی در وهله اول جلوگیری از ایجاد آن است. دستورالعمل های توصیه شده شامل مراجعه منظم به متخصص  است. او می تواند تشخیص دهد که آیا شما در معرض خطر ابتلا به زخم پا هستید یا خیر و استراتژی هایی را برای پیشگیری به کار می گیرد.

شما در معرض خطر بالایی هستید اگر:

• نوروپاتی دارید
  • گردش خون ضعیفی دارید
  • بدشکلی پا (به عنوان مثال بونیون، انگشت چکشی)
  • کفش های نامناسب بپوشید
  • قند خون کنترل نشده داشته باشید

کاهش عوامل خطر اضافی، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، کلسترول بالا، و قند خون بالا در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی مهم هستند. پوشیدن کفش و جوراب مناسب به کاهش خطرات کمک می کند.  متخصص  می تواند در انتخاب کفش مناسب شما راهنمایی کند.

یادگیری نحوه چک کردن پاها برای تشخیص هر چه زودتر مشکل بالقوه بسیار مهم است. هر روز پاهای خود را – به خصوص بین انگشتان پا و کف پا – از نظر بریدگی، کبودی، ترک، تاول، قرمزی، زخم و هرگونه نشانه غیرطبیعی بررسی کنید. هر بار که به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه می کنید، کفش ها و جوراب های خود را بردارید تا پاهای شما معاینه شوند. هر گونه مشکلی که کشف می شود باید در اسرع وقت به   متخصص  گزارش شود، مهم نیست که چقدر “ساده” به نظر می رسد.

کلید بهبود موفقیت آمیز زخم، مراقبت های پزشکی منظم   برای اطمینان از مراقبت از “استاندارد طلایی” زیر است:

• کاهش قند خون
  • دبریدمان مناسب زخم ها