زخم پا در دیابتی ها

علت ایجاد زخم پا در بیماران دیابتی چیست؟ پای دیابتی چیست؟

دیابت ، برخی مشکلات و مسئولیت ها را ایجاد می کند و پس از شروع یک بیماری مادام العمر است. پای دیابتی یکی از جدی ترین و شدیدترین عوارض دیابت است.

به طور متوسط ، 50٪ از افراد مبتلا به دیابت در طول عمر خود در معرض خطر ابتلا به پای دیابتی هستند. بنابراین ، جنبه های پزشکی ، اجتماعی و اقتصادی مشکلات پا در دیابت بسیار مهم است.

زخم پا در دیابتی ها

عواملی که باعث ایجاد زخم پا در بیماران دیابتی می شود:

وقتی قند خون بالا می رود ، ممکن است مشکلات در پاها شروع شود. بیماران این زخم ها را یک مشکل داخلی می دانند. با این حال ، این زخم ها به دلیل آسیب های خارجی یا مشکلات عفونی ایجاد می شوند. به عنوان مثال ، زخم پا به دلیل تنگ بودن و فشردن کفش ایجاد می شود. این زخم می تواند تا حد تشکیل گانگرن پیش برود ، که حاد می شود و بر کل پا تأثیر می گذارد.

در فردی دیابت نشخیص داده می شود، روند زندگی با دیابت آغاز می شود و هرچه زودتر این روند شروع شود ، پا بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. دو اختلال اساسی در تأثیر پا وجود دارد:

اولین اختلال نوروپاتی (آسیب به اعصاب) و دومی اختلال عروقی است که فوری بروز می کند و   اثر آن بلافاصله رخ می دهد یا به آرامی رخ می دهد. در نتیجه ، تغییر شکل و بی حسی در پاهای بیماران ممکن است منجر به جراحات شود ، یا به دلیل اینکه بیماران بی حس هستند ، به آسیب ها و صدماتی که در پا ایجاد می شود ، توجه نمی کنند.

علائم زخم پا در بیماران دیابتی:

زخم پای ناشی از دیابت می تواند با علائم فشار در پا ، درد ، بریدگی ، سوختگی و صدمات شروع شود. زخم پا پس از بریدگی ، سوختگی و صدمات ایجاد می شود.

تکثیر برخی میکروب ها و قارچ ها در دیابت شایع تر است. باکتری ها و قارچ ها می توانند ملتهب شوند و مشکلات جدی تری ایجاد کنند. ضعف عضلانی به دلیل آسیب عصبی شروع می شود. این حالت باعث ایجاد ناراحتی در پوست ، بافت نرم ، استخوان ها و مفاصل می شود. با شروع این آسیب ها ، دویدن ، فوتبال و فعالیت های مشابه می توانند آسیب بیشتری به پاها وارد کنند.

بیماری های پاها در دیابت می تواند باعث بروز مشکلات پا از جمله عفونت قارچی پا ، کالوس پا ، تورم ملتهب ، ناهنجاری پا ، فرو رفتن ناخن ، کبودی پا ، ترک های پوستی ، زخم های عمیق یا سطحی پا ، عفونت استخوانی (استئومیلیت) و گانگرن شود.

درمان زخم پا در بیماران دیابتی:

در درمان پای دیابتی ، با توجه به نوع زخم و عفونت در پا ، عمق و اندازه گزینه درمانی مناسب استفاده می شود. درمان پای دیابتی توسط متخصص زخم ارزیابی می شود و برنامه درمانی برای این مشکل تهیه می شود.

مهم ترین درمان ، کنترل مداوم قند خون است. برای دستیابی به این کنترل ، ابتدا باید برنامه رژیم غذایی را تنظیم کرده و درمان دیابت مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل ، افراد مبتلا به دیابت باید به طور مرتب به کنترل خود بروند و به مراقبت از پا توجه کنند.

بیماران دیابتی چگونه باید از زخم پا محافظت شوند:

مراقبت از پا در بیماران دیابتی ، نگه داشتن پا در نزدیکی اجاق وقتی که پاها سرد است اشتباه است چون که به دلیل بی حسی در پاها ممکن است پاها دچار سوختگی شود. راه رفتن پابرهنه برای زخم  پا ناخوشایند است. پوشیدن کفش های باز و ناراحت کننده ممکن است باعث ایجاد زخم در پاها شود.

در انتخاب کفش ، باید کفشی که پا در آن راحت است انتخاب شود و کفش هایی که پوشیده می شوند باید با کفی پشتیبانی شوند. کفش نباید از داخل دوخته شود و هرگز نباید بدون جوراب پوشید. لازم است تا از عدم وجود جسم خارجی در کفش اطمینان حاصل شود.

بیماران دیابتی باید هر روز حداقل 40 دقیقه پیاده روی کنند ، کفش های پیاده روی مخصوص بپوشند ، از کفش های تابستانی دوری کنند ، دمپایی لای انگشتی نپوشند ، پا و انگشتان خود را به طور مرتب با آب ملایم و صابون سفید بشویند، پوست را باید بعد از شستشو با کرم هایی مانند وازلین نرم کنند، پاها باید هر روز برای بروز مشکلاتی از جمله قرمزی ، کبودی ، تورم ، تاول ، زخم ها و مواردی از این دست بررسی شود.

ناخن ها را نباید بیش از حد بلند کرد و نباید از ته گرفت ، جوراب های نخی و پشمی پوشیده شود و از مصرف سیگار خودداری شود. رعایت همه این موارد ، مراجعه به معاینات منظم ، دقت کردن به تغذیه ، جدی گرفتن سبک زندگی توصیه شده توسط متخصص در طول زندگی از اصلی ترین وظایف دیابتی ها است.

زخم پا در دیابتی ها

مسائل بهداشتی مشابه مربوط به دیابتی ها:

توجه نکردن به مراقبت از پا در بيماران ديابتي ، مشكلات جدي را نشان مي دهد. مشکلات پا در بیماران دیابتی که قند خون آنها نامنظم و بالا است شایع تر است و  اختلال گردش خون در رگ ها ممکن است علت آن باشد.

مراقبت از پا در بیماران دیابتی چگونه باید باشد؟ چرا بیماران دیابتی باید به مراقبت از پا توجه کنند؟ برای تمیز کردن پا یا مراقبت از پا چه کاری می توانید انجام دهید؟ پاسخ سؤالات را با جزئیات خواهید یافت.

همانطور که می دانید خون یک مایع حیاتی است. هرچه خون با کیفیت تر و سالم تر باشد ، زندگی  بهتر خواهد بود. بنابراین محتوای خون باید در فواصل منظم بررسی شود.

تمام اندام های بدن ما توسط خون منتقل شده توسط رگ ها تغذیه می شوند و به عملکرد خود ادامه می دهند. اگر قند خون فرد مرتباً بالا رود ، آسیب به رگ ها شروع می شود. اگر خون در عروق آسیب دیده به شکلی کافی و سالم به اندام ها نرسد، اختلالات عملکردی و آسیب های طولانی مدت غیر قابل برگشت در آن اندام ها دیده می شود.

یکی از عوارض دیابت آسیب عصبی به نام نوروپاتی است.

نوروپاتی دیابتی چیست؟

نوروپاتی دیابتی آسیب عصبی ناشی از دیابت است. با گذشت زمان ، میزان قند خون بالا و مقادیر زیاد چربی مانند تری گلیسیرید در خون می تواند به اعصاب شما آسیب برساند. این علائم بستگی به نوع نوروپاتی دیابتی شما دارد.

بی حسی می تواند در پای بیمار مبتلا به دیابت مبتلا به نوروپاتی رخ دهد. اما ، اختلال در گردش خون پا ، احتمال بروز زخم ها ، بریدگی ها و عفونت در پا را افزایش می دهد.

Source: www.zekidoktor.com