زخم پای دیابتی چیست

زخم پای دیابتی یک زخم باز است که در 15 درصد از بیماران مبتلا به دیابت رخ می دهد و معمولا در انتهای پا قرار دارند. از کسانی که دچار زخم پا می شوند، حدود 6 درصد به علت عفونت و سایر عوارض مرتبط با زخم بستری می شوند.

زخم پای دیابتی چیست

دیابت عامل اصلی قطع عضو اندام تحتانی در ایالات متحده است و حدود 24-4 درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا هستند نیاز به قطع عضو دارند. بیش از 85 درصد از قطع عضو پا به علت زخم پای ناشی از دیابت است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که پیشرفت زخم پا قابل پیشگیری است.

علل زخم پای دیابتی

هر فرد مبتلا به دیابت می تواند دچار زخم پا شود. اما بومیان آمریکایی، اسپانیایی ها و مردان مسن احتمال بیشتری دارد که دچار زخم پا شوند. افرادی که از انسولین استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به زخم پا هستند، همچنین بیماران مبتلا به دیابت که دچار بیماری کلیوی، بیماری چشم و بیماری قلبی هستند بیشتر در معرض خطر هستند. داشتن اضافه وزن و مصرف الکل و دخانیات نیز در ایجاد زخم های پا تاثیر می گذارد.

زخم ها ممکن است به علت ترکیبی از عواملی مانند فقدان احساس در پا، گردش خون ضعیف، ناهنجاری های پا و عدم تحریک صورت بگیرد. بیماران مبتلا به دیابت در طول سال ها دچار نوروپاتی می شوند، کمبود توانایی احساس در پاها به علت آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح قند خون در طول زمان، ایجاد می شود. آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد رخ دهد و حتی ممکن است بیمار از این مشکل آگاه نباشد.

بیماری عروقی می تواند توانایی بدن برای بهبودی زخم را کاهش و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. افزایش قند خون می تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت بالقوه را کاهش دهد، در نتیجه بهبودی کاهش می یابد.

علائم زخم پای دیابتی

از آنجا که بسیاری از افرادی که دچار زخم های پا می شوند توانایی احساس درد را از دست داده اند، در نتیجه درد نشانه ای رایج نیست. در بسیاری از موارد اولین چیزی که ممکن است مشاهده کنید، زهکشی ها روی جوراب باشد. قرمزی و تورم ممکن است با زخم همراه باشد و اگر زخم بطور قابل توجهی پیشرفت کرده باشد ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که یک زخم را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک متخصص زخم مراجعه کنید. برای اینکه زخم های پا در بیماران مبتلا به دیابت کاهش یابد و منجر به عفونت و قطع نشود باید عملکرد و کیفیت زندگی را افزایش داد.

پیشگیری از بروز زخم پای دیابتی

بهترین روش برای درمان زخم پای دیابتی، جلوگیری از پیشرفت آن است، برای این کار بهتر است به طور منظم به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید. متخصص غدد می تواند تعیین کند که آیا شما در معرض خطر ابتلا به زخم پا هستید یا خیر و چگونه می توانید استراتژی های پیشگیری را اجرا کنید.

اگر موارد زیر را دارید بیشتر در معرض خطر هستید:

•  نوروپاتی
  • گردش خون ضعیف
  • ناهنجاری پا
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • قند خون کنترل نشده
  • سابقه زخم پا

کاهش عواملی مانند مصرف سیگار، مصرف الکل، کلسترول بالا و افزایش قند خون در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی بسیار مهم است. پوشیدن کفش های مناسب و جوراب های مناسب هم در کاهش خطرات کمک زیادی خواهد کرد. پزشک می تواند راهنمایی های لازم را در انتخاب کفش های مناسب ارائه دهد.

برخی از خدمات کلینیک زخم تلما، بهترین کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

دبریدمان زخم