عفونت یک عارضه جدی برای بیماران دیابتی است و نیاز به درمان فوری دارد. همه عفونت ها به یک شیوه درمان نمی شوند، بنابراین بافت اطراف زخم به یک آزمایشگاه ارسال می شود تا مشخص شود کدام یک از آنتی بیوتیک ها به درمان آن کمک خواهند کرد. اگر پزشک یک عفونت جدی در بدن مشاهده کند، ممکن است برای یافتن علائم عفونت، اشعه ایکس تجویز کند.

پزشک ممکن است برای محافظت از پاها روش های زیر را توصیه کند:

کفش های دیابتی
رژیم غذایی
جوراب های مناسب
تمیز نگه داشتن پا

عفونت زخم پا را می توان با روش های زیر درمان کرد:

حمام پا
ضد عفونی کردن پوست در برابر زخم
پانسمان مکرر
خشک نگه داشتن زخم
درمان آنزیم
پانسمان حاوی آلژینات های کلسیم برای مهار رشد باکتری ها
دارو

اگر عفونت پاها بیش از حد پیشرفت کند پزشک ممکن است برای درمان عفونت آنتی بیوتیکها، آنتی بادی ها یا داروهای ضد انعقاد تجویز کند. بسیاری از این آنتی بیوتیک ها به استافیلوکوک اورئوس حمله می كنند، استافیلوکوک اورئوس باکتری هایی هستند که معمولا در روده یافت می شوند.

بسیاری از درمان های موضعی برای زخم های پا عبارتند از:

– پانسمان حاوی نقره یا کرم سولفادیاازین نقره
– ژل یا راه حل های پلی آنزای متیل بیگانیاید (PHMB)
– ید (یا پودیدون یا کادکسور)
– عسل پزشکی در فرم پماد یا ژل

روش های جراحی
پزشک ممکن است برای درمان زخم ها عمل جراحی انجام دهد. یک جراح می تواند، با تعمیر استخوان یا از بین بردن ناهنجاری های پا به کاهش فشار در اطراف زخم کمک کند.

در بسیاری از مواقع به جراحی نیازی نیست. با این حال، اگر هیچ یک از روش های درمانی به بهبود زخم کمک نکنند یا با گذشت زمان عفونت پیشرفت کند، جراحی ممکن است با قطع عضو همراه باشد.

جلوگیری از مشکلات پای دیابتی
مراقبت پیشگیرانه برای درمان زخم دیابت بسیار مهم است. برای این کار گلوکز خون را به طور دقیق کنترل کنید، هنگامی که قند خون پایدار باشد، احتمال زخم کاهش می یابد. شما همچنین می توانید از توصیه های زیر برای رهایی از مشکلات پا کمک بگیرید:

– پاهایتان را هر روز بشویید.
– ناخن های انگشتان پا را به اندازه کافی کوتاه نگه دارید.
– پای خود را خشک و مرطوب نگه دارید.
– اغلب جوراب خود را تغییر دهید.
– کفش های مناسب بپوشید.
زخم های پا ممکن است پس از درمان دوباره بازگردند، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند کفش های دیابتی را تعویض کنید.

چه وقت به دکتر مراجعه کنید؟
اگر در پاهایتان سیاهی و بی حسی مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و به دنبال راه های درمان زخم باشید. اگر به فکر درمان نباشید، زخم ها می توانند آبسه ایجاد کنند و در نواحی دیگر پاها گسترش پیدا کنند. در این مرحله اغلب زخم ها می توانند توسط جراحی، قطع عضو، یا جایگزینی پوست از دست رفته درمان شوند.

هنگام زخمی شدن، زخم های پا قابل درمان هستند. اگر دچار درد زانو می شوید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال عفونت بیشتر می شود. عفونت های غیر قابل درمان ممکن است باعث قطع عضو شوند.

در حالی که زخم هایتان بهبود می یابند برنامه درمان خود را دنبال کنید. زخم های پای دیابتی می تواند چندین هفته طول بکشد.