زخم های دیابت یکی از مشکلاتی است که بیماران دیابتی به آن مواجه می شوند. زخم هایی که چند هفته طول می کشند تا درمان شوند، ممکن است آلوده باشند و به درمان نیاز داشته باشند. این زخم ها اغلب بیماری های اصلی مانند دیابت را نشان می دهند.

هنگامی که جایی از بدن زخم می شود و یا سوخته می شود، بدن یک روند سه مرحله ای را برای ترمیمِ پوستِ آسیب دیده آغاز می کند.

اول، بدن یک پاسخ ایمنی ایجاد می کند تا از عفونت جلوگیری کند.

دوم، سلول های جدید (یک اسکاب) بر روی زخم شکل می گیرد.

سوم، بافت جدید به وجود می آید تا زخم بهبود یابد.

بعضی از زخم ها به راحتی بهبود می یابند، در حالی که بعضی زخم ها ممکن است دوره بهبودی بیشتری داشته باشند به خصوص زخم هایی که شدید هستند.

علل تاخیر در بهبودی زخم
تعدادی از عواملی که می توانند بهبودی زخم را تاخیر دهند یا بهبودی آن را پیچیده تر کنند، عبارتند از:

دیابت
کمبود هورمون رشد (هورمون رشد انسانی)
آرتریت روماتوئید ( بیماری خود ایمنی)
بیماری های عروقی یا شریانی
کمبود روی

دیابت و کاهش بهبودی زخم
سطح بالای گلوکزِ ناشی از دیابت می تواند در طول زمان بر اعصاب (نوروپاتی) تأثیر بگذارد و موجب گردش خون ضعیف شود. در نتیجه انجام تعمیرات پوستی به سختی صورت می گیرد و به بدن آسیب می رساند. اگر زخم های دیابتی مراقبت نشوند تبدیل به عفونت های زیر می شوند:

عفونت های قارچی
عفونت های باکتریایی

اگر سطح قند خون کنترل شود خطر ابتلا به زخم های دیابت کاهش می یابد.

زخم های آهسته می توانند نشانه ای از دیابت ناشناخته باشند، به ویژه اگر علائم دیگری نیز وجود داشته باشد.

اگر برش ها و یا زخم ها در بیماران دیابتی سریع بهبود پیدا نکنند می توانند باعث بروز افسردگی در افراد مبتلا به دیابت شوند، و اگر زخم ها به درستی درمان نشوند، می تواند خطر بروز قطع عضو را افزایش دهند.

بنابراین مهم است که افراد مبتلا به دیابت روزانه زخم های خود را چک کنند و هر گونه علائم را به تیم سلامتی خود گزارش دهند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر دچار زخم هایی شدید که در طولانی مدت بهبود نیافتند یا زخم هایتان عفونت پیدا کردند، برای بررسی زخم، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

در برخی موارد، اگر بهبود زخم روند آرام و کندی داشته باشد می تواند یک وضعیت پزشکی اولیه مانند دیابت را نشان دهد.

اگر دچار دیابت هستید و با نشانه هایی از زخم روی پاهای خود مواجه شدید یا زخم شما عفونت کرد و دیر بهبود پیدا کرد، بهتر است برای جلوگیری از عوارض خطرناک دیابت و یا خطر قطع عضو با پزشک خود مشورت کنید.

زخم های روی پا و یا هر قسمت دیگر بدن باید از نزدیک تحت نظارت باشد. این زخم ها باید تحت مراقبت قرار بگیرند و از عمیق تر شدن آن ها جلوگیری شود، در غیر این صورت عفونت تشدید پیدا کرده و منجر به قطع عضو می شود که عواقب جبران ناپذیری دارد.