درمان عفونت زخم دیابتی

انجمن بیماری های عفونی آمریکا (IDSA) برای تشخیص و درمان عفونت های پا در بیمان دیابتی دستورالعمل تمرین بالینی را ایجاد کرد. اطلاعات موجود در این راهنما از بیمارستان ها و دانشگاه های پیشرو در سراسر جهان جمع آوری شده است. این اولین بار بود که در شماره اکتبر سال 2004 اطلاعاتی درباره بیماری های عفونی بالینی منتشر می شد. هدف اصلی این راهنما، کمک به کاهش بیماری های پزشکی، افسردگی روانی و هزینه های مالی مرتبط با عفونت های پا دیابتی است.

درمان عفونت زخم دیابتی

این دستورالعمل ها زخم های پا دیابتی را با جراحی دبریدمان، توزیع مجدد فشار ناشی از زخم و انتخاب پانسمان مناسب درمان می کند. پانسمان مناسب محیط زخم و اکسیژن اضافی را کنترل می کند. علاوه بر این در صورت لزوم استفاده از آنتی بیوتیک ها را افزایش می دهد و برای عفونت استخوان تمام کارها را انجام می دهد.

خون رسانی مجدد

یکی از عوامل خطر دیابت، بیماری شریانی محیطی (PAD) است. وضعیت عروقی بیمار مبتلا به زخم دیابت همیشه باید مورد بررسی قرار بگیرد. مطالعات زیادی نشان داده است که PAD در بیش از 50٪ بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی وجود دارد. این می تواند از بیماری خفیف شروع شود که تأثیر محدودی بر بهبودی زخم دارد و تا ایسکمی شدید به پایان برسد که از خطر بالای آمپوتاسیون (قطع عضو) برخوردار است. تشخیص زودهنگام و درمان بیماری شریانی محیطی در جلوگیری از تخریب اندام مهم است. در حال حاضر، مقايسه بازآزمايی با عروق کرونر انسدادی در مبتلايان به ديابت و زخم پا اهمیت بسیاری دارد. این به این معنی است که نه تنها برای تمایز بین گزینه های مجدد واکسن تحقیقات بیشتری لازم است بلکه برای تعیین نشانه های درست و زمان مناسب درمان هم تحقیقاتی لازم است. بیماری شریانی محیطی در بیماران مبتلا به دیابت مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

بیماران مبتلا به دیابت که مبتلا به زخم های زودرس هستند، برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک فوری دارند. شایع ترین پاتوژن ها در زخم های پا، سطحی هستند و سریع درمان می شوند. در بیماران مبتلا به دیابت باکتری های گرم مثبت هوازی، به نام های استافیلوکوک، سترپتوکوک های بتا، همولیتیک (گروه A، B و دیگر موارد) وجود دارند. در بیمارانی که زخم های مزمن دارند و عفونت ها تهدید کننده اندامشان هستند معمولا ترکیبی از گرانروی هوازی و گرم منفی هوازی وجود دارند (به عنوان مثال باکتری اشیرشیاکولی، گونه Proteus، گونه Klebsiella). بنابراین رژیم آنتی بیوتیک باید دارای پوشش ضد استافیلوکوک باشد، اما آنتی بیوتیک هایی که باید مورد استفاده قرار بگیرند به شدت عفونت، مدت زخم و آلرژی های بیمار بستگی دارند. هدف از آنتی بیوتیک این است که عفونت را درمان کند، نه زخم را. درمان طولانی با آنتی بیوتیکها باعث افزایش خطر ابتلا به اثرات سمی مرتبط با مواد مخدر و رشد مقاومت آنتی بیوتیک ها می شود.

در صورت برخورد با زخم های آلوده، متخصص زخم دیابتی باید در صورت امکان از مواد لازم برای درمان زخم استفاده کند. ترجیح داده می شود نمونه ها با سواب انجام گیرد، زیرا آنها نتایج حساس و خاص تری را ارائه می دهند. میزان عفونت را می توان از طریق زخم یا مایع های دیگر از زخم به دست آورد. علاوه بر این استفاده از نشانگر دائمی برای عفونت بافت در اطراف زخم مفید است. در ساعتهای بعد از ظهر، عفونت بافت را می توان با استفاده از نشانگر دائمی به عنوان نقطه عطف نظارت کرد. هنگامی که عفونت بافتی (به سرعت) فراتر از خط نشانگر دائمی افزایش می یابد، آنتی بیوتیک های مورد استفاده احتمالا همه باکتری های را تحت تاثیر قرار نمی دهند. شدت عفونت با گرفتن نمونه خون از بیمار هم نشان داده می شود.

یکی از سخت ترین مشکلات زخم های آلوده، احتمال ابتلا به عفونت استخوان است. عفونت را می توان تشخیص داد، اگر استخوان در زخم قابل مشاهده باشد، عفونت می تواند وجود داشته باشد.

برخی از خدمات کلینیک زخم تلما، بهترین کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

دبریدمان زخم