درمان زخم های مزمن پا در بیماران دیابتی

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب باشند که به پوست خصوصاً روی پاهایشان آسیب نرسانند. این به دلیل ترمیم ضعیف زخم است که ویژگی بارز بیماری است.

زخم های جدی یک خطر بزرگ در دیابت است: روند بهبود طولانی و دشوار است.

این امر به دلیل کاهش ایمنی در دیابت و ناتوانی بدن در تحمل روند التهابی و خشکی پوست است. در ابتدا زخم شروع به بهبود می کند ، سپس دوباره ترک می خورد، به عفونت آلوده و ملتهب می شود.

با این بیماری با تورم مکرر پاها از روند بهبود جلوگیری می شود. دیابت نوعی بیماری است که با افزایش طولانی مدت سطح قند خون تأثیر منفی بر وضعیت بدن به ویژه وضعیت عروق کوچک می گذارد و باعث افزایش نفوذپذیری آنها می شود. این به دلیل اختلال در گردش خون (به ویژه در اندام تحتانی) و مشکل در تغذیه سلول های پوستی از مواد مغذی است.

این فرایندها باعث ایجاد زخم های مزمن می شوند . اگر به موقع درمان را شروع نکنید ، می توانید زخم روی پاها را به کانون های جدی التهاب عفونی تبدیل کنید. زخم های آغاز شده می توانند منجر به عوارضی مانند پوکی استخوان و همچنین گانگرن و قطع عضو شوند.

باعث از بین رفتن انتهای عصبی و نقض حساسیت پوست بخصوص در پاها می شود. انتهای عصبی که مسئولیت عملکرد تخلیه پوست را بر عهده دارد نیز خشک می شود و بسیار بد بهبود می یابد. پوست اغلب شکسته می شود و یک راه آسان برای عفونت از طریق ترک های بدن فراهم می کند.

درمان زخم های مزمن پا در بیماران دیابتی

فرد می تواند به طور تصادفی پای خود را مجروح کند و حتی بدون نیاز به درمان متوجه زخم نشود. این به دلیل نقض حساسیت درد ناشی از آسیب رسیدن به انتهای عصب است.

معلوم شد که بیمار دیابتی ، به دلیل اختلال در بینایی احساس ناراحتی نمی کند ، به دلیل اختلال در بینایی زخم را نمی بیند و به دلیل چاقی مکرر در این بیماری نمی تواند زخم را بررسی کند. اگر زخم در عرض چند روز بهبود نیابد ، ممکن است به زخم مزمن تبدیل شود. برای دیابت ، سندرم پای دیابتی مشخصه است ، یعنی زخم مزمن.

چه درمانی انجام می شود؟

هر فرد مبتلا به دیابت باید وضعیت پوست خود را تحت نظر داشته باشد و در صورت بروز هرگونه نقص ، با  متخصص مشورت کند زیرا درمان زخم آلوده بسیار دشوار است.

تغذیه مناسب که شامل ویتامین های کافی است به بهبود سریع پوست کمک می کند. متخصصان توصیه می کنند که  رژیم غذایی روزانه در طول درمان زخم ها حاوی محصولات زیر باشد: ماهی ، گوشت ، جگر ، آجیل ، تخم مرغ ، بلغور جو دوسر ، میوه و سبزیجات تازه.

هرگونه زخم دیابتی باید با ضد عفونی درمان شود.

اگر بیمار تب داشته باشد ، اگر ناحیه آسیب دیده دردناک باشد ، متورم و قرمز شده باشد ، زخم ملتهب می شود و بهبود نمی یابد ،همچنین باید پمادهای آنتی بیوتیکی به درمان اضافه شود که رطوبت را از زخم ها خارج می کند.

چرخه آنتی بیوتیک و ویتامین معمولاً تجویز می شود (گروه های B و C). برای انقباض و اپیتلیالیزاسیون زخم ، ایجاد شرایط بهینه لازم است. باید از میکروارگانیسم ها ، بافت های مرده و جسم خارجی تمیز شود. بهترین روش برای تمیز کردن ، شستن زخم ها با یک محلول نمکی استریل ساده است. در برخی از بیماران مبتلا به زخم پا، توصیه می شود با حرکت آرام آب از حمام های محلی استفاده شود.

هنگامی که روش های فوق نتایج مورد انتظار را ارائه نمی دهند ، تنها روش برای از بین بردن زخم های مزمن ممکن است برداشتن نکروز باشد.

پیشگیری:

به عنوان یک پیشگیری و درمان نوروپاتی دیابتی و آنژیوپاتی ، معمولاً از داروهای آنتی اکسیدانی استفاده می شود. هدف استفاده از آنها آسیب ندیدن رگ های خونی ، بهبود و بهبود وضعیت اعصاب است.

برای جلوگیری از بروز زخم های مزمن ، باید از قوانین پیروی کنید:

• پا برهنه راه نروید و قبل از پوشیدن کفش را با دقت بررسی کنید.
  • برای تشخیص هرگونه آسیب دیدگی ، روزانه پاهای خود را معاینه کنید.
  • پا را هر روز با استفاده از محصولات پوستی که خشک نمی کنند بشویید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید ، زیرا نیکوتین باعث اختلال در گردش خون می شود ، که روند بازسازی سلول و بهبود زخم های چرکی را پیچیده می کند.
  • در هنگام استفاده از شومینه ، رادیاتور ، از اقدامات احتیاطی پیروی كنید تا از سوختگی جلوگیری كنید.
  • در هوای سرد لازم است کفش های خود را گرم کنید.
  • در تابستان ، از کفش های لا انگشتی استفاده نکنید.
  • آنها را تعویض کنید و چند جفت کفش بپوشید.
  • میخچه ، زگیل را از سطح پوست خودتان جدا نکنید.
  • از کفش راحت بدون درز که سبب مالش پوست نشود استفاده کنید.

نیازی به دوش گرفتن یا حمام کردن به مدت طولانی نیست ، زیرا تحت تأثیر آب ممکن است پوست شل و متورم می شود و خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد.

برای نرم کردن پوست نباید از وازلین و هر نوع محصول مبتنی بر روغن های معدنی استفاده کنید.

اگر پوست خیلی خشک است ، باید با متخصص مشورت کنید . به هر حال ، حتی کوچک ترین زخم های روی پوست نیز باید درمان شوند. بهترین راه حل این است که با یک متخصص مشورت کنید که به طور عینی وضعیت را ارزیابی کرده و معالجه کافی را توصیه کند.

درمان زخم های مزمن پا در بیماران دیابتی

علل زخم های مزمن در دیابت:

با دیابت ، اعصاب و رگ های خونی بسیار متاثر می شوند. حساسیت پوست به شدت کاهش یافته یا کاملاً از بین می رود. تغذیه بافت های نرم و تغذیه آنها با اکسیژن به دلیل کاهش باز شدن رگ های خونی دشوار می شود.

همه اینها عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. بیشتر اوقات ، پاهای آسیب دیده و زخم های  مزمن روی آن شکل می گیرد. چندین علت ایجاد زخم های مزمن در پا بدون دیابت وجود دارد:

• آسیب جزئی به پوست پا. این به دلیل نوروپاتی (آسیب به انتهای عصب) می تواند برای مدتی (چند ساعت یا چند روز) بدون توجه پیش برود . در این حالت ، عفونت در صورت عدم وجود پشتیبانی و درمان کافی ، به زخم نفوذ می کند و به طور فعال تکثیر می شود.
  • پوشیدن کفش های ناراحت کننده و اشتباه. در این حالت کالوس ها ظاهر می شوند. پوشیدن روزانه کفش ها به پاها آسیب می رساند ، باعث تغذیه ناکافی می شود.
  • کاهش دفاع بدن . با ایجاد دیابت ، ایمنی ضعیف می شود به طوری که بدن نمی تواند با عفونتی که به سطح زخم نفوذ می کند مبارزه کند.
  • بار روی پا (بلند مدت ، پیاده روی ، کار در حالت ایستاده)
  • پدیکور بد (شرایط غیر بهداشتی ، آسیب پوستی)
  • نیش حشرات

درمان اصلی زخم های چرکی در دیابت:

درمان بیماران دیابتی باید جامع باشد. درمان زخم برای دیابت شامل فعالیت های زیر است:

• بررسی و تعیین عمق آسیب بافت های نرم. اندازه گیری قند خون
  • اگر قند خون به شدت افزایش یابد ، اصلاح بیماری زمینه ای . متخصص دوز انسولین را می گوید.
  • جراحی اولیه زخم 1 ساعت بعد از معالجه بیمار انجام می شود. سطح زخم با ضد عفونی کننده ها شسته می شود. در صورت لزوم ، برداشتن بافت نکروتیک.
  • پردازش مجدد زخم شامل شستن زخم با ضد عفونی کننده 2 تا 4 بار در روز ، خشک کردن سطح و استفاده از پمادهای ضد باکتری ، ضد التهابی و بهبود دهنده زخم
  • بی حسی. پمادها با مسکن تجویز می شوند ، برای درد شدید ، از قرص و محلول های تزریقی استفاده می شود.
  • تقویت ایمنی (محرک ایمنی و تنظیم کننده سیستم ایمنی)

بهبود زخم پا:

به دنبال علائم پاتولوژیک یک زخم مزمن پا  در دیابت:

• ورم بافت نرم
  • هایپرترمی موضعی و عمومی (تب)
  • درد شدید
  • بخش اگزودا سروز یا چرکی
  • وخیم شدن حال عمومی
  • زخم را نمی توان به خوبی درمان کرد. سطح زخم بیش از یک هفته مرطوب است.

درمان زخم های مزمن پا در بیماران مبتلا به دیابت ، باید توسط  متخصص کنترل شود. وی معاینه را انجام می دهد و وضعیت را ارزیابی می کند. اگر زخم روی پا بهبود نیابد ، باید موارد زیر انجام شود:

• زخم را بشویید و تمیز کنید. با آنتی بیوتیک های بدون الکل
  • پاکسازی زخم از توده های ملتهب و نکروتیک
  • از داروهای ضد باکتریایی به شکل پماد ، قرص و تزریق محلول استفاده کنید
  • هنگام خشک شدن سطح آسیب ، پمادهای ترمیم زخم را اعمال کنید

مدت زمان درمان زخم های مزمن ، فردی است و به طور متوسط 30 تا 60 روز است.

عوارض نوروپاتی:

نوروپاتی نقضی از حساسیت بافت ها به دلیل مرگ انتهای عصب است. این وضعیت در بیماران کاملاً مکرر اتفاق می افتد. عوامل آماده سازی:

• قند خون بسیار بالا
  • وجود عادت های بد
  • وجود بیماری هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

زخم های ناشی از نوروپاتی:

• پوست ترک خورده
  • زخم در منطقه آسیب دیده
  • بافت پا تحت تأثیر قرار می گیرد
  • عمق زخم به بافت عضلانی و استخوان ها می رسد
  • کمبود درد شدید به دلیل کاهش حساسیت.

میزان درمان بستگی به شدت آسیب بافت نرم دارد.

ویژگی های پای دیابتی:

در دیابت لازم است به طور کلی وضعیت پاها و اندام های تحتانی را با دقت کنترل کنید. اولین علائم ایجاد سندرم پای دیابتی: بی حسی پوست پا ، سوزش و سوزن سوزن شدن. علائم واضح علائم پای دیابتی:

• ضایعات زخم پا می تواند یک یا بیشتر باشد. مدت طولانی بهبود نمی یابند
  • تقویت سطح زخم
  • ترک در پوست
  • خارش پوست
  • تغییر شکل پا ، یعنی انحراف انگشتان
  • بیماری های قارچی شایع در پاها
  • تغییر رنگ صفحه های ناخن
  • تغییر در صفحات ناخن (ضخیم شدن ) ، تبدیل به بافت های نرم.

با پای دیابتی ، بافت نرم می میرد و گانگرن ایجاد می شود. درمان به اشکال مختلف با آنتی بیوتیک ها ، ضد التهاب ها و ضد قارچ ها انجام می شود.

بافت نکروتیک خارج می شود. در موارد شدید ، قطع عضو در اندام  انجام می شود.

نحوه درمان زخم ها در دیابت:

دیابت تأثیر پیچیده ای در ترمیم زخم دارد:

• از بین بردن التهاب
  • خشک کردن سطح زخم