درمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)

درمان زخم با فشار منفی ، روشی است که در آن مایعات و عفونت را از زخم خارج کرده تا زخم سریع تر بهبود پیدا کند ؛ یک پانسمان مخصوص روی زخم قرار داده شده و یک پمپ خلا با فشار ملایم به آن متصل می شود .

چرا به وکیوم تراپی نیاز است ؟

در صورتی که شما مبتلا به یکی از زخم های سوختگی ، زخم بستر ، زخم دیابت و یا زخم مزمنی که برای طولانی مدت بهبود پیدا نکرده است باشید ، پزشک استفاده از فشار منفی را پیشنهاد می کند . این روش درمانی به بهبود سریع تر زخم ها ، همراه با احتمال عفونت کم تر کمک می کند .

وکیوم تراپی برای بعضی از بیماران روشی موثر و خوب است اما برای همه ی بیماران اینطور نیست ؛ پزشک بر اساس نوع زخم و شرایط پزشکی شما بررسی خواهد کرد که آیا کاندید مناسبی برای استفاده از این روش هستید یا خیر .

درمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)

فشار منفی چگونه عمل می کند ؟

این روش درمانی نیازمند پانسمان مخصوصی است : یک لوله ، یک دستگاه فشار منفی و منبعی برای جمع آوری مایعات .

• پزشک یا پرستار لایه های پانسمانی فومی را با شکل زخم شما مطابقت می دهد . سپس پانسمان توسط یک روکش (film) ، در سر جای خود محکم می شود .
  • این روکش دارای یک قسمت باز است که از آن قسمت لوله رد می شود . یک سر لوله به پمپ وکیوم و سر دیگر آن به منبع جمع آوری مایعات متصل است . پمپ وکیوم می تواند به دو صورت عمل کند ، یا به طور دائم مکش داشته باشد و یا این مکش تناوبی بوده و قطع و وصل شود .
  • پمپ وکیوم مایعات و عفونت را از زخم بیرون می کشد ؛ این کار در رسیدن لبه های زخم به یکدیگر کمک می کند؛ همچنین وکیوم تراپی باعث بهبود روند ساخت بافت های جدید می شود .
  • در صورت نیاز ، آنتی بیوتیک ها و محلول نمک به داخل زخم وارد خواهد شد .

استفاده از دستگاه وکیوم تراپی

• چقدر طول می کشد تا زخم بهبود پیدا کند ؟ مدت زمانی که طول می کشد تا زخم بهبود پیدا کند به چندین فاکتور بستگی دارد ، این فاکتور ها شامل سلامت کلی بدن ، محل ، اندازه ی زخم و وضعیت تغذیه ای بیمار است . از پزشک خود بپرسید که باید انتظار چند جلسه ی درمانی تا بهبود زخم را داشته باشید.
  • آیا زمانی که دستگاه وصل است می توان حمام کرد ؟ بله . می توانید قبل از رفتن به حمام دستگاه را قطع کنید ؛ اما دستگاه نباید بیشتر از ساعت در روز خاموش بشود .
  • آیا می توان از وان آب یا استخر استفاده کرد ؟ خیر . آب ساکن در استخر یا وان حمام می تواند باعث عفونت زخم شود ، همچنین در صورتی که پانسمان در زیر آب قرار بگیرد امکان شُل شدن آن وجود دارد .
  • صداهایی که از دستگاه شنیده می شوند ، چیست ؟ از آنجایی که دستگاه دارای قطعاتی است که حرکت می کنند در نتیجه مقدار کمی صدا تولید می شود . در صورتی که دستگاه نشتی داشته باشد و یا بخش های متصل شُل شده باشند ، ممکن است صدای دستگا بلند تر شده و یا صدایی مانند آلارم از دستگاه شنیده شود .

درمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)

پانسمان چگونه تعویض می شود ؟

تعویض به موقع پانسمان ، تاثیر به سزایی در بهبودی زخم شما ایفا می کند .

• هر چند وقت یکبار تعویض باید انجام شود ؟ در بیشتر موارد ، پاسنمان باید 2 تا 3 بار در هفته عوض شود . در صورتی که زخم عفونت کند ، این تعداد بیشتر می شود .
  • چه کسی پانسمان را عوض می کند ؟ اغلب اوقات تعویض پانسمان توسط پرستار در مطب پزشک و یا یک پرستار در خانه انجام می شود . پرستاری که پانسمان را تعویض می کند ، آموزش های ویژه ای در این باره دیده است . در بعضی موارد یک عضو از خانواده و یا یک دوست می تواند برای تعویض این نوع پانسمان آموزش های لازم را ببیند .
  • چه اقدامات مراقبتی ای باید رعایت شود ؟ فردی که وظیفه ی تعویض پانسمان را بر عهده دارد باید موارد زیر را انجام دهد :
    1 – قبل و بعد از تعویض پانسمان دست های خود را بشوید .
    2 – همواره از دستکش های پزشکی استفاده کند .
    3 – در صورتی که فرد موظف به تعویض پانسمان دچار یک زخم باز و یا یک مشکل پوستی شد باید تا زمان بهبودی کامل از تعویض پانسمان خودداری کند ؛ در این مدت فرد جدیدی باید تعویض پانسمان را بر عهده بگیرد .
  • آیا درد دارد ؟ تعویض این نوع پانسمان با پانسمان های دیگر مشابه است . ممکن است کمی درد داشته باشد ، که این مقدار به نوع زخم بستگی دارد . برای تسکین درد با پزشک و یا پرستار خود مشورت کنید .

چگونه جلوی به وجود آمدن مشکلات را بگیریم ؟

پزشک تنها در صورتی استفاده از وکیوم تراپی را پیشنهاد می کند که مطمئن باشد برای شما بی خطر است ؛ با این حال ممکن است عوارضی به وجود بیایند ؛ در ادامه راهنمایی آورده شده است تا در به حداقل رساندن این عوارض به شما کمک کند :

• از عفونت جلوگیری کنید . از تمیز بودن دستان و استفاده کردن از دستکشِ فردی که پاسنمان را عوض می کند ، اطمینان حاصل کنید .
  • از خونریزی جلوگیری کنید . از پزشک یا پرستار خود بپرسید که چه زمانی مصرف داروهایی مانند آسپرین یا سایر داروهایی که باعث خونریزی و ایجاد لخته ی خونی می شوند را متوقف کنید ؛ در مورد عوارض مصرف نکردن این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید .
  • در صورتی که به کمک بیشتری نیاز دارید ، کمک بگیرید . اگر احساس می کنید که نمی توانید و یا نمی خواهید که دستگاه وکیوم تراپی خود را در خانه مراقبت و مدیریت کنید ، پزشک یا پرستار خود را مطلع کنید ؛ این افراد ممکن است یک مراقب را برای کمک کردن ، به شما توصیه کنند .

درمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)

اگر دستگاه زنگ زد (صدای آلارم) چه کار کنیم ؟

در صورتی که نشتی ای در پانسمان وجود داشته باشد ، ممکن است صدایی مانند آلارم از دستگاه پمپ وکیوم شنیده شود . در این صورت موارد زیر را انجام دهید :

• در صورتی که پرستار در خانه دارید ، پرستار را صدا کرده تا به پانسمان را تعویض یا ترمیم کند .
  • در صورتی که برای تعویض پانسمان به مطب پزشک مراجعه می کنید ، با مطب تماس گرفته و به آن ها اطلاع دهید که لازم است برای تعویض یا ترمیم پانسمان به آن ها مراجعه کنید .
  • در صورتی که به پرستار یا مطب پزشک دسترسی ندارید ، سعی کنید با استفاده از  یک روکش (film) جدید نشتی و مشکل را بر طرف کنید .
  • دستگاه وکیوم را بیش از دو ساعت از پانسمان جدا نگه ندارید ، این کار باعث عفونت کردن زخم می شود . اگر نتوانسید در طی دو ساعت مشکل و نشتی دستگاه را بر طرف کنید ، کل پانسمان را از زخم جدا کرده و روی زخم را با یک گاز استریل بپوشانید .

چه زمانی باید درخواست کمک کنید ؟

در صورتی که هر یک از شرایط زیر برای شما به وجود آمد ، بلافاصله با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید :

• تب 38 درجه ی سانتی گراد یا بیشتر
  • گلو درد
  • گیجی
  • حالت تهوع یا استفراغ کردن
  • سرگیجه یا احساس افتادن در زمانی که می ایستید
  • گرما یا قرمزی که در اطراف زخم پخش می شود
  • خارش یا جوش های مداوم
  • خونریزی در اطراف زخم

درمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)

اجاره دستگاه وکیوم تراپی زخمدرمان زخم با وکیوم تراپی (فشار منفی)دستگاه وکیوم تراپیمزایای درمان زخم با وکیوم تراپیوکیوم تراپیوکیوم تراپی چیست؟وکیوم تراپی زخم