درباره سوختگی بیشتر بدانیم!

سوختگی حتی جزئی می تواند بسیار دردناک باشد. سوختگی جزئی ممکن است طی چند روز بهبود یابد ، در حالی که بهبودی سوختگی عمیق تر ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

ممکن است متوجه شوید که در محل سوختگی در حین ترمیم احساس سفتی و سختی وجود دارد.

وقتی پوست شما در اثر سوختگی آسیب دیده باشد ، احتمال عفونت بیشتر است. برای جلوگیری از عفونت و کمک به ترمیم سوختگی ، زخم را تمیز نگه دارید و باند را مرتب عوض کنید.

سوختگی می تواند جای زخمهای دائمی ایجاد کند. مراقبت خوب از سوختگی برای بهبودی ممکن است به جلوگیری از ایجاد جای زخم کمک کند.

در صورت ایجاد سوختگی پزشک پوست شما را به دقت بررسی می کند و اقدامات اولیه درمانی را برای جلوگیری از سایر عوارض انجام می دهد. در صورت مشاهده هرگونه مشکل یا علائم خاص ، بلافاصله تحت درمان پزشکی قرار می گیرید.

سوختگی

سوختگی شدید می تواند یک آسیب جدی نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز باشد. این مشکل می تواند هم بر فرد درگیر شده و هم بر خانواده وی تاثیراتی بگذارد. افرادی که دچار سوختگی شدید هستند ممکن است با از دست دادن برخی توانایی های بدنی ، تغییر شکل بدن ، از دست دادن اندام ، از دست دادن تحرک ، زخم و عفونت مواجه شوند. علاوه بر این ، سوختگی های شدید توانایی نفوذ به لایه های عمیق پوست را دارند و باعث آسیب عضلانی یا بافتی می شوند که ممکن است بر روی هر سیستم بدن تأثیر بگذارد.

سوختگی همچنین می تواند باعث مشکلات عاطفی مانند افسردگی ، کابوس و یا … شود.

انواع مختلف سوختگی کدامند؟

آسیب سوختگی معمولاً ناشی از تماس موردی با بدن است. سوختگی انواع مختلفی دارد که در اثر تماس گرمایی ، تابشی ، شیمیایی یا الکتریکی ایجاد می شود.

• سوختگی های حرارتی: سوختگی ناشی از تماس پوست با منابع حرارتی خارجی است که باعث افزایش درجه حرارت پوست و بافت ها می شود و باعث از بین رفتن سلول های بافتی یا لخته شدن آنها می شود. فلزات داغ ، مایعات سوزاننده ، بخار و شعله های آتش در تماس با پوست می توانند باعث سوختگی های حرارتی شوند.
  • سوختگی در اثر تشعشع: دراثر قرار گرفتن طولانی مدت پوست در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید یا سایر اشعه ها مانند اشعه ایکس پوست دچار سوختگی می شود.
  • سوختگی شیمیایی: دراثر تماس پوست با اسیدهای قوی ، مواد قلیایی ، شوینده ها یا حلال ها ممکن است پوست دچار سوختگی شود. چون این نوع سوختگی علت ایجاد آن مواد شیمیایی است آن را سوختگی شیمیایی می گویند.
  • سوختگی های الکتریکی: سوختگی ناشی از قرار گرفتن پوست در معرض جریان الکتریکی ، جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) را سوختگی الکتریکی می گویند.

طبقه بندی سوختگی

سوختگی ها بسته به میزان نفوذ و درگیری در سطح پوست ، در درجه اول ، سوختگی دوم یا سوم طبقه بندی می شوند.

• سوختگی های درجه یک(سوختگی های سطحی) .سوختگی های درجه یک فقط روی اپیدرم یا لایه خارجی پوست تأثیر می گذارند. در این نوع سوختگی محل سوختگی قرمز ، دردناک ، خشک و بدون تاول است. آفتاب سوختگی خفیف یک نمونه از سوختگی درجه یک است. آسیب بافتی طولانی مدت در این نوع سوختگی نادر است و معمولاً شامل افزایش یا کاهش رنگ پوست است.
  • سوختگی های درجه دو – (سوختگی جزئی) .سوختگی های درجه دوم شامل درگیری اپیدرم و بخشی از لایه درم پوست هستند. محل سوختگی قرمز ، تاول زده و ممکن است متورم و دردناک باشد.
  • سوختگی های درجه سوم(سوختگی کامل) .سوختگی های درجه سه اپیدرم و درم را از بین می برند. سوختگی های درجه سه ممکن است به استخوان ها ، عضلات و تاندون های زیرین آسیب برسانند.  در این نوع سوختگی محل سوختگی سفید به نظر می رسد. از آنجا که در سوختگی درجه سه انتهای عصب از بین می رود ، هیچ حسی در منطقه وجود ندارد.

*سوختگی هایی که بر روی 10 درصد بدن کودک و 15 تا 20 درصد از بدن یک بزرگسال تأثیر می گذارند از آسیب های اساسی محسوب می شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و توانبخشی دارند.

درمان های پزشکی برای سوختگی

از آنجا که بسیاری از عملکردها و سیستم های بدن می توانند تحت تأثیر سوختگی شدید قرار بگیرند ، نیاز به توانبخشی و مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

بسیاری از بیمارستان ها دارای یک واحد یا مرکز سوختگی ویژه هستند و برخی از امکانات صرفاً برای توان بخشی بیماران سوختگی در نظر گرفته شده است. بیماران دچار سوختگی به خدمات بسیار تخصصی و متخصصان پزشکی که با هم در یک تیم چند رشته ای کار می کنند ، از جمله هر یک از موارد زیر نیاز دارند:

• متخصصین طب فیزیکی
  • جراحان پلاستیک
  • متخصص داخلی
  • جراحان ارتوپدی
  • متخصصان بیماری های عفونی
  • پرستاران توانبخشی که متخصص مراقبت از سوختگی هستند.
  • روانشناسان / روانپزشکان
  • درمانگران فیزیکی
  • کاردرمان ها
  • درمانگران تنفسی
  • متخصصان تغذیه
  • مددکاران اجتماعی
  • مشاوران حرفه ای

برنامه توانبخشی سوختگی

توانبخشی برای فرد درگیر با سوختگی از ابتدای درمان آغاز می شود و بسته به میزان سوختگی ممکن است روزها، ماهها تا سالها ادامه داشته باشد. توانبخشی برای پاسخگویی به نیازهای خاص هر بیمار طراحی شده است. بنابراین ، برنامه هر فرد متفاوت است. اهداف برنامه توانبخشی سوختگی شامل کمک به بیمار برای بازگشت به بالاترین سطح عملکرد و استقلال ممکن است ، در حالی که کیفیت کلی زندگی از نظر جسمی ، عاطفی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

برای کمک به دستیابی به این اهداف ، برنامه های توانبخشی سوختگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مراقبت پیچیده از زخم
  • مدیریت درد
  • فیزیوتراپی، آتل بندی و ورزش
  • کاردرمانی برای کمک به بهبود فعالیت های زندگی روزمره
  • مشاوره برای مقابله با مشکلات عاطفی رایج در دوران نقاهت ، مانند افسردگی ، غمگینی ، اضطراب ، احساس گناه و بی خوابی
  • آموزش و مشاوره بیمار و خانواده
  • مشاوره تغذیه ای

خلاصه

سوختگی از آسیب های جزئی است که ممکن است درگیر آن شوید. بررسی یک سوختگی هر چند جزئی و رسیدگی به آن برای جلوگیری از عوارض بعدی بسیار مهم است. اگر دچار سوختگی شدید شده اید بهتر به پزشک مراجعه کرده و درمان های تخصصی را پیش بگیرید.

درباره سوختگی بیشتر بدانیم!Source: www.stanfordhealthcare.org