تاثیر پانسمان مناسب در بهبودی زخم

انتخاب پانسمان مناسب بخش مهمی از مدیریت کردن زخم در بیماران دیابتی است. در حالت ایده آل، پانسمان ها بایستی علائم عفونت را کاهش دهند، از زخم ها محفاظت کنند و بهبودی زخم را تسریع کنند. با این حال، هر دسته از پانسمان ها دارای ویژگی های خاصی هستند که بر اساس نوع زخم انتخاب می شوند.

•  پانسمان های غیر چسبنده ساده، ارزان و قابل تحمل هستند.
  • پانسمان های فوم و آلژینات بسیار جذب کننده و مؤثر برای زخم های عمیق هستند. در واقع هیدروژل اتولیز را تسهیل می کند و می تواند برای زخم های حاوی بافت ناباروری مفید باشد.

تاثیر پانسمان مناسب در بهبودی زخم

برای زخم های آلوده باید از سموم دفع شده استفاده شود به همین دلیل سم زدایی حاوی اینیدین و نقره به از بین بردن عفونت کمک می کند.

تمام زخم ها برای جلوگیری از عفونت نیاز به تغییر مکرر پانسمان دارند. زخم های دارای پوسیدگی شدید نیز برای کاهش خارش پوست نیاز به تغییر مکرر پانسمان دارند. انتخاب پانسمان باید بر اساس ویژگی های زخم، نیازهای بیمار و هزینه ها صورت بگیرد.

در انتخاب پانسمان برای زخم های دیابتی آلوده، باید چندین عامل را در نظر گرفت. زخم هایی که به عفونت عمیق مبتلا هستند برای جلوگیری از لخته شدن بافت های اطرافِ زخم نیاز به کنترل بیشتری دارند. گاهی ممکن است از عفونت بویی خارج شود که برای بیمار و خانواده او ناراحت کننده باشد. پانسمان باید برای بیمار راحت و قابل قبول باشد و به کاهش درد، به خصوص در تغییرات پانسمان، کمک کند. در حالت ایده آل، پانسمان ها باید عفونت را مدیریت کنند. آیا چنین پانسمانی وجود دارد؟ بله، امروزه پانسمان هایی وجود دارد که بر اساس نوع زخم انتخاب می شوند و روند بهبودی را تسریع می کنند.

یک محیط زخم مرطوب به عنوان بهترین روش برای بهبودی زخم شناخته شده است. به همین دلیل بهتر است از پانسمان هایی استفاده کنید که محیط زخم را مرطوب نگه می دارد. همچنین پانسمان ها باید ویژگی های عملی مانند مشاهده زخم، فراهم آوردن حفاظت مکانیکی و سازگاری را دارا باشند؛ البته، پانسمان ها باید مقرون به صرفه هم باشند. فاستر و همکارانش یک پوششِ ایده آل برای زخم های پای دیابتی را به شرح زیر توصیف می کنند:

• در محیط محصور (کفش) خوب عمل می کند،
  • خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد،
  • عفونت را جذب می کند،
  • به راحتی تعویض می شود.

با وجود این اهداف به وضوح بیان شده است، که کدام یک از پانسمان ها یک پوشش مناسب برای عفونت پای دیابتی است. شکی نیست که مدیریت مناسب زخم پای دیابتی باید شامل انتخاب مناسب آنتی بیوتیک، دبریدمان منظم و تغییرات پانسمان روزانه باشد. همچنین ضروری است که وضعیت شریانی و وریدی اندام آسیب دیده نیز بررسی شود. این کار به تعیین مناسب روش درمانی (و بالقوه جراحی) کمک خواهد کرد. امروزه انواع گسترده ای از پانسمان ها برای درمان زخم های پای دیابتی در دسترس هستند. اغلب محصولات جدید ساخته می شوند که هر کدام از آنها برای جنبه های مختلف مفید است. بدون انجام آزمایش های بالینی زخم های آلوده، هیچ شواهدی برای تشخیص این زخم ها وجود ندارد. پانسمان مناسب اکسودات و بویایی را کنترل می کند، درد را کاهش می دهد و عفونت زخم را از بین می برد.

برخی از خدمات کلینیک تلما، کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر