تأثیر اوزون درمانی بر بهبود زخم

اوزون درمانی که در ابتدا به روشی تجربی در پزشکی کاربرد داشت،  در حال حاضر به یک مرحله جدید از اثرات ضد میکروبی، تنظیم ایمنی، دفاع از آنتی اکسیدانی و اصلاح اپی ژنتیک جایی که بسیاری از مکانیسم های بیولوژیکی گاز اوزون مشخص شده است، رسیده است. اوزون که در حال حاضر در پوست درمانی استفاده می شود به طور عمده به عنوان هیدروتراپی اوزون، کاربرد موضعی روغن اوزون و اتوهموتراپی طبقه بندی می شود. امروزه اوزون درمانی؛ به طور گسترده ای در زمینه های مختلف در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها استفاده می شود. به تازگی، به عنوان یک فرایند چند مرحله ای متشکل از سه مرحله مختلف پیشرفت های بزرگی در درمان زخم ها با اوزون فراهم شده است. اوزون درمانی به طور کلی برای بهبود زخم ها به دلیل مزایای آن مانند از بین بردن التهاب، بهبود بافت و بازسازی استفاده می شود.

تعدادی از مطالعات در مورد مزایای اکسیژن – اوزون درمانی نشان داده اند که اوزون می تواند نقش بسیار موثری با توجه به خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی در درمان زخم های مزمن، زخم هایی که دیر بهبود می یابند و یا ایسکمی داشته باشد. زخم هایی که بهبود نمی یابند یکی از مشکلات عمده اکثریت افراد در سراسر جهان است. به همین علت، اثر اوزون درمانی در بهبود زخم ها به عنوان موضوع تحقیق همواره مورد مطالعه بوده است، مطالعات وسیعی در مورد این موضوع انجام شده است.

قدرت اوزون درمانی در بهبود زخم

در یک مطالعه، در یک دوره 5 هفته ای، بهبود زخم یک مرد جوان پس از عمل با اوزون درمانی دنبال شد. درمان با اکسیژن-اوزون زیر جلدی برای آن انجام شد و اثرات آن مشاهده شد. یک مرد 46 ساله که با موتورسیکلت تصادف کرده و پای راست آن قطع شده است. مشاهده شد که پیشرفت مورد نظر در طول تلاش برای بهبود زخم با سایر روش های پزشکی ثبت نمی شود. با این وجود، هیچ نشانه ای از التهاب و یا سایر عوارض جانبی در آزمایش های خون بیمار دیده نشد. اگر چه 2 ماه از زمان تروما گذشت و درمان مناسب و پانسمان در این زمان انجام شد، اما بهبود زخم بسیار کند بود و بیمار همچنان در مورد درد شکایت داشت. به همین علت تصور می شد که استفاده از اکسیژن – اوزون و همچنین یک برنامه پانسمان استاندارد – سودمند باشد و مشاهده شد که زخم در پایان هفته 5ام به کمک اوزون درمانی بهبود یافت.

می توان گفت که درمان با اکسیژن و اوزون در بیماران مبتلا به زخم های غیر بهبود با خواص ضد عفونی کننده وخواص گسترده رادیکال های آزاد بدون اکسیژن اثرات قابل توجهی در کاهش درد و تسریع روند بهبود زخم دارد. می توان گفت که استفاده از اوزون تراپی اثرات خود را در یک دوره کوتاه مدت در مقایسه با پانسمان استاندارد و دیگر روش های درمان، نشان می دهد.

درمان زخم ها و آمپوتاسیون، هزینه های درمان بالا، خطر ابتلا به عفونت، بهبود کند و در نتیجه بسیاری از مشکلات ناشی از این، یک مشکل بالینی وجود دارد. آمپوتاسیون می تواند تقریبا همیشه با یک پاتوژن همراه باشد و خطر عفونت با شدت آسیب بافت نرم ارتباط دارد.

اوزون درمانی چگونه بر بهبود زخم ها تاثیر می گذارد؟

از مراحل مختلفی مانند بهبود زخم، فاز التهابی، مرحله تکثیر و مرحله بازسازی در هر بافت پیروی می کند. در حال حاضر، چندین روش موثر برای درمان عوامل ضد میکروبی موضعی، عوامل جراحی و آنزیمی، پانسمان کلاژن و یا آلژینات ، فاکتور رشد کراتینوسیت و درمان زخم ها با فشار منفی وجود دارد. با این وجود، هیچ روش موثری وجود ندارد که بتواند از بهبود حمایت و از عود پیشگیری کند.

در حال حاضر شناخته شده است که درمان اکسیژن-اوزون دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و باعث ایجاد استرس اکسیداتیو قوی می شود که مکانیسم های محافظتی سلول ها و اندام ها را تحریک می کند و باعث افزایش کارایی خواص درمانی رادیکال های آزاد بدون اکسیژن می شود. خواص ضد باکتری درمان اکسیژن-اوزون شده توسط متخصصین متعددی مورد بررسی قرار گرفته است.

درمان با اکسیژن و اوزون، باکتری هایی را که از طریق اکسیداسیون فسفولیپید ها و لیپوپروتئین ها باعث تخریب غشاهای سلولی می شوند، غیرفعال می کند، از رشد قارچ ها جلوگیری می کند، کپسید ویروس ها را خراب می کند و باعث از بین بردن تماس سلول – ویروس با پراکسیداسیون چرخه تولید مثل می شود. درمان با اکسیژن و اوزون با افزایش میزان گلیکولیز ، باعث تحریک difosfogliseratın می شود که این نیز میزان اکسیژن آزاد شده در بافت ها را افزایش می دهد و سبب فعال شدن چرخه Krebs، که ATP را تحریک می کند، می شود. همچنین باعث کاهش در NADH (یک کوآنزیم مهم که در سلول های نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید یافت می شود) و به اکسیداسیون سیتوکروم C کمک می کند. همچنین تولید اینترفرون را افزایش می دهد. با در نظر گرفتن همه این ها، شناخته شده است که اکسیژن – اوزون درمانی همراه با درمان های استاندارد نقش مهمی در درمان زخم ها دارد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان زخم با شماره تلفن های 02166578715 و 02166578674 تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک تخصصی درمان زخم تلما: تهران، ستارخان، باقرخان، كوچه فرزين شمالی، پلاک ٩ واحد یک