بهبود زخم با روش درمانی دبریدمان

دبریدمان تیز یک روش جراحی است که برای حذف یا برداشتن بافت آلوده از قیچی و سایر ابزارهای تیز استفاده می شود. این روش ظاهر زخم را بهبود می بخشد و باعث افزایش بهبودی زخم می شود.

بهبود زخم با روش درمانی دبریدمان

استفاده از دبریدمان تیز

روش جراحی دبریدمان تیز اغلب برای زخم هایی استفاده می شود که پس از استفاده از روش های دیگر نشانه ای از بهبودی نمی یابند. همچنین برای بیماران مبتلا به زخم های بافتی عمیق و عفونتی مفید است. روش دبریدمان تیز در برداشتن بافت مرده یا آسیب دیده کارآمدتر است.

روش دبرید زخم

این روش ممکن است در اتاق عمل یا در بستر بیمار انجام شود. محل جراحی بستگی به شدت زخم دارد. مکان عمل باید استریل باشد، این امر مانع آلودگی متقابل و سایر عفونت ها می شود.

مزایای دبریدمان تیز

مزایای این روش بیشتر از مزایایی است که در روش های دیگر یافت می شوند. بهبودی در این نوع دبریدمان بسیار سریعتر از سایر روش های سنتی است. اگر چه بعضی از مردم قبل از برداشتن بافت نابالغ و عفونت زا به چند روش نیاز دارند، اما در نهایت زمان بهبودی کاهش می یابد. این روش به پزشکان اجازه می دهد که بافت مرده و آسیب دیده را حذف کنند. در روش های دیگر، مانند دبریدمان مکانیکی، بافت سالم و مرده هر دو از بین می رود. روش تیز به متخصص زخم اجازه می دهد که در جراحی آزادی انتخاب داشته باشد.

چه کسانی از روش دبریدمان با لبه های تیز استفاده می کنند؟

افراد مبتلا به زخم های شدید پا، سلولیت، زخم عمیق یا عفونت های جدی از این روش بهره مند می شوند. با این حال، در بیماران مبتلا به زخم های دیابتی و شرایط عروقی باید احتیاط رعایت شود.

احتیاط

از آنجایی که مقداری خونریزی در این روش زیاد است، بیمارانی که دچار خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون می شوند باید به طور کامل ارزیابی شوند. پزشکان منتظر خواهند ماند تا وضعیت جسمانی فرد قبل از اتمام کار بهبود یابد.

ممکن است تاندون های زیرین، رگ های خونی یا سایر ساختارها در حین بررسی زخم و در طی عمل جراحی آسیب دیده باشند یا ممکن است باکتری های سطحی به داخل بدن وارد شوند و باعث عفونت شوند. با این وجود، مکان جراحی و ابزار جراحی که برای این روش مورد استفاده قرار می گیرد، به طور معمول استریل و بدون باکتری است.

بازیابی پس از جراحی

پس از عمل جراحی، برای این که خونریزی زخم کنترل شود به مدت یک روز از پانسمان خشک استفاده می شود. پس از آن، برای بهبودی زخم از پانسمان مرطوب استفاده می شود. زمان بازیابی بستگی به نوع زخم دارد. بیماران به طور مرتب به ارزیابی پوست می رسند تا زخم بهبود یابد. بعضی زخم ها ممکن است چندین هفته بعد از عمل، نیاز به درمان داشته باشند. بیماران مبتلا به دیابت یا شرایط عروقی ممکن است برای پیشگیری از عفونت، نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشند.

محصولات ویژه ای طراحی شده است که برای افزایش سرعت بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود یابد، ممکن است بیمار درد داشته باشد. بیمار باید تمام اقدامات احتیاطی تجویز شده را رعایت کند تا زخم درمان شود. برای جلوگیری از عفونت مجدد، زخم باید تمیز شود. هر نشانه ای از زخم، عفونت و درد مهم است.

برخی از خدمات کلینیک تلما، کلینیک درمان زخم در تهران:

درمان زخم

درمان زخم بستر