اوزون درمانی در زخم های دیابتی

دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی پانکراس نمی تواند انسولین کافی تولید کند و بدن نمی تواند از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کند ، رخ می دهد. این نوع وضعیت به کل سیستم بدن و همچنین عروق خونی و اعصاب آسیب می رساند و باعث می شود که سطح قند خون بالا بماند. عوارض ناشی از دیابت در طولانی مدت اتفاق می افتد و سیر آهسته ای را دنبال می کند.

درمان پای دیابتی با اوزون:

ازن درمانی یکی از موثرترین و ترجیحی ترین روش های درمانی است که در زخم پای دیابتی استفاده می شود. در زخم های پا روش کیسه گذاری ازن با روش اصلی درمان اعمال می شود. در روش اصلی درمان ، مقدار مشخصی از خون گرفته شده از بیمار با ازن مخلوط شده و به بدن برمی گردد. از طرف دیگر ، در روش کیسه گذاری زخم با کیسه های مخصوص بسته  می شود. مقداری گاز ازن به داخل کیسه داده می شود. با روش کیسه گذاری ، میزان اکسیژن در ناحیه آسیب دیده افزایش می یابد. روند ترمیم با سلول ها و بافت هایی که خود را تجدید می کنند آغاز می شود.

علل و خطرات پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی به طور ناگهانی ظاهر می شود و به سرعت پیشرفت می کند و بر زندگی و پا تأثیر منفی می گذارد. دیابت با کنترل ضعیف می تواند به سیستم ایمنی بدن و اندام ها آسیب برساند.  ترشح طبیعی عرق و تولید چربی در پای بیمارانی که دچار بی حسی هستند ، مختل می شود. با این وجود ، هنگام راه رفتن به پوست ، استخوان ها و نواحی مفصلی پا فشار وارد می شود. ممکن است آسیب و زخم در پوست پا ایجاد شود. آنتی بیوتیک ها به دلیل جریان خون ضعیف نمی توانند به راحتی به منطقه عفونی برسد. موارد پیشرفته ممکن است به گانگرن تبدیل شود.

تشخیص پای دیابتی چگونه انجام می شود؟

بیمار ابتدا باید تحت معاینه پزشکی کامل قرار گیرد.

معاینه فیزیکی:

از بیمار در مورد شکایت خود سوال می شود.  معاینه دقیق با بررسی عملکردهای حیاتی بیمار (فشار خون ، نبض ، ضربان تنفس) و حس پاها انجام می شود.

تست های آزمایشگاهی:

آزمایش خون برای تعیین عملکرد صحیح بدن در برابر عفونت و شدت آن انجام می شود.

اشعه ایکس:

برای دیدن آسیب مربوط به عفونت در  استخوان ها یا مفاصل و اجسام خارجی در بافت های نرم ، ممکن است  اشعه ایکس از پا درخواست شود.

سونوگرافی:

ممکن است سونوگرافی داپلر برای دیدن جریان خون وریدها در اندام تحتانی تجویز شود.

آنژیوگرام:

در صورت تشخیص گردش خون ضعیف ، می توان آنژیوگرام برای بهبود گردش خون انجام داد.

علائم پای دیابتی  چیست؟

درد پا:

کشیدگی پا ، پیچ خوردگی ، استفاده از کفش نادرست و علائم عفونت ممکن است وجود داشته باشد.

تورم پا یا ساق پا:

• درد در پاها که با راه رفتن بیشتر و با استراحت بهبود می یابد
  • دیگر مو در پایین ساق و پا رشد نمی کند
  • ظاهر پوست براق و سفت در پاها و ساق پاها

آسیب به پوست:

ممکن است علائم آسیب پا ، ساییدگی ، پارگی و عفونت وجود داشته باشد. این می تواند باعث عفونت های جدی مانند فرورفتن ناخن پا ، قارچ ناخن پا ، پای ورزشکار شود.

تب یا لرز همراه با زخم پا:

این ممکن است نشانه ای از عفونت باشد که زندگی و اندام بیمار را تهدید می کند.

گسترش قرمزی  زخم: نشانه عفونت است که رفته رفته بدتر می شود.

بی حسی دائمی یا جدید در پا و ساق پاها: آسیب عصبی می تواند نشانه دیابت باشد.

درمان پای دیابتی و ازن درمانی چند جلسه است؟

عوارض یک بیمار دیابتی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. به طور کلی ، 14-10 جلسه برای بیماران دیابتی توصیه می شود. تعداد جلسات را می توان با توجه به بهبود بیماری تعیین کرد.

در صورت بروز مشکلات دیابتی در پا چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

• درد مداوم در پا و ساق پاها طبیعی نیست. باید با یک متخصص مشورت شود.
  • زخم هایی مانند تاول و زخم در پا و ساق پاها می تواند یک دلیل جدی باشد. بنابراین ، لازم است که با متخصص در مورد نحوه درمان مشورت کنید.
  • قرمزی ، گرما و تورم تازه درپا و ساق پا. این وضعیت ممکن است نشانه هایی از عفونت یا التهاب باشد. مداخله زودهنگام می تواند از بروز مشکلاتی جلوگیری کند.
  • قرمزی ، درد و تورم در اطراف ناخن پا. نیاز به مداخله زودهنگام دارد.
  • گردش خون حاد در پا و ساق پاها با درد شدید می تواند باعث آسیب جدی عصب یا عفونت شود.
  • تشکیل زخم بیش از 1 اینچ (2.54 سانتی متر) در پاها. این ممکن است عفونت هایی باشد که اندام ها را تهدید می کند.
  • داشتن تب بالاتر از 38.5 که مربوط به پا و ساق پا است. این علامت ممکن است تهدیدکننده زندگی و اندام باشد.

خلاقانه