عفونت های پا در بیماری دیابتی یک عارضه رایج، پیچیده و جدی هستند که عواقب ناگوار مالی و پزشکی بسیاری دارند. خوشبختانه در دو دهه گذشته در این زمینه پیشرفت های زیادی صورت گرفته است. آزمایشات مقایسه ای، موارد بسیاری را مشخص کرده است از جمله:
– تکنیک های مناسب فرهنگ را روشن کرده است.
– تفاوت های عفونت خفیف و شدید را تعریف می کند.
– میکروبیولوژی این زخم ها را مشخص می کند.
– اثربخشی چندین رژیم های آنتی بیوتیکی را در درمان عفونت ها نشان می دهد.
– مطالعات دقیق آینده نگر نشان داده است که بیماران مبتلا به عفونت های خفیف و غیر تهدید کننده را می توان به صورت سرپایی و با آنتی بیوتیک خوراکی درمان کرد.
– اهمیت دبریدمان، مداخلات جراحی، وزن بارگیری و مراقبت از پا ثابت شده است.
– روش های تشخیص و درمان عفونت استخوان بیان شده است.
– روشهای جراحی عروقی توسعه یافته است و نقش مناسب آنها تعریف شده است.
– درمان های جانبی به موارد استاندارد قبلی اضافه می شود.

شواهد جمع آوری شده نشان می دهد که با مراقبت مناسب از زخم، کنترل متابولیک مطلوب، درمان زودهنگام، جراحی مناسب و مصرف آنتی بیوتیک می توان عفونت را کنترل کرد. چالش فعلی نه تنها به دنبال توسعه درمان های جدید است بلکه به منظور ارتقاء آن ها به شیوه ای بی نظیر، مقرون به صرفه، مبتنی بر شواهد و چند رشته ای تبدیل شده است.

غربالگری پا
غربالگری پای دیابت در شناسایی سطح خطر زخم بسیار مهم است. طبقه بندی زخم ها می تواند عفونت های مزمن را تشخیص دهد. بیمارانی که دارای گردش خون کافی و بدون زخم پا و یا قطع عضو هستند، کمتر در معرض خطر قرار دارند. اما بیمارانی که با قطع عضو، سابقه زخم قبلی، از دست دادن حساسیت مواجه هستند بیشتر در معرض خطر هستند. بیماران با خطر بالا ممکن است علائم ایسکمی، از جمله پالس های غیرواقعی، از دست دادن حساسیت محافظ، پوسیدگی پا یا کولوس داشته باشند. آزمایش های ساده مانند لمس پالس ها، وجود کالوس قابل توجه، وجود اختلالات ساختاری قابل توجه و زخم قبلی در پیش بینی زخم ها موثر است. پیام های عصبی می تواند به عنوان بخشی از ارزیابی رسمی تر برای تشخیص نوروپاتی محیطی مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که سونوگرافی داپلر برای تشخیص پالس های پا استفاده می شود.

مچ پا: شاخص فشار برونی (ABPI) می تواند برای ارزیابی بیماری شریانی محیطی (PAD) استفاده شود. با این حال، ABPI باید با احتیاط در بیماران مبتلا به دیابت تفسیر شود زیرا اغلب به اشتباه افزایش می یابد. اندازه گیری فشار انگشت اغلب ارزش بیشتری دارد.

همه بیماران مبتلا به دیابت باید برای ارزیابی خطر ابتلا به زخم پا بررسی شوند.

عفونت استخوانی پا
عفونت پا به علت افزایش شیوع دیابت بیشتر می شود. عوامل خطر عبارتند از:

1- نوروپاتی محیطی، نوروپاتی حسی و اتونومیکی
2- ناهنجاری های عصبی- استئوآرتروپاتیک
3- نارسایی شریانی
4- هیپرگلیسمی کنترل نشده
5- ناتوانی های بیمار مانند کاهش بینایی
6- رفتارهای ناسازگار

افرادی که دیابت نوع یک دارند 25٪ در طول عمر خود دچار عوارض پا می شوند. پانزده درصد خطر ابتلا به زخم های پا را دارا هستند، که از 20 تا 66 درصد آسیب به استخوان است.

با توجه به اهمیت درمان مناسب، باید عفونت پا در اولین فرصت تشخیص داده شود. با این آزمون، دست زدن به استخوان با یک ابزار فلزی نشان دهنده عفونت استخوان است. بنابراین، پروب به استخوان یک آزمایش عالی در تشخیص عفونت در بیماران است. در غیر این صورت، MRI باید با توجه به حساسیت بالا (80-100٪) و ویژگی (80-90٪) انجام شود. همبستگی بین کیست های بیوپسی استخوان و بیوپسی زخم ضعیف است. پاتوژن های یکسان در کمتر از 20 درصد یافت می شود.