انواع زخم بستر، علل و علائم

عوامل داخلی:

بیماری‌ های مزمن: تغییرات در خونرسانی بافت و تغذیه در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، خطر ابتلا به زخم‌های فشاری را افزایش می ‌دهد. بخصوص ، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سرطان، قلب و عروق و میکروواسکولار این خطر در بیماری هایی که بر تحمل بافت تأثیر می گذارد زیاد است.

اختلال در عملکردهای حسی و حرکتی:  از آنجایی که بیمار با از دست دادن حس نمی تواند ناراحتی و درد ناشی از فشار را احساس کند، نمی تواند هیچ اقدامی برای برداشتن فشار انجام دهد و ناحیه ای که حس از بین می رود بیشتر تحت تأثیر نیروهای اصطکاک قرار می گیرد. بنابراین، بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند SCI، فلج، نوروپاتی محیطی که از تشخیص درد ایسکمی جلوگیری می کند، در معرض خطر ابتلا به زخم های فشاری هستند. در صورت بروز هر گونه اختلال در عملکرد حرکتی، ناتوانی عضلات در کار موثر باعث ایجاد ادم با اختلال در عملکرد پمپ لنفاوی می شود و خطر زخم های فشاری ناشی از ایسکمی را افزایش می دهد.

داروها: شناخته شده است که کورتیکواستروئیدها از بازسازی اپیدرم و تولید کلاژن جلوگیری می کنند و برخی آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و هورمون ها عملکرد سد محافظتی پوست را تغییر می دهند. این داروها که بر ویژگی ساختاری و عملکرد پوست تأثیر می گذارند، خطر ابتلا به زخم های فشاری را افزایش می دهند. مسکن ها، آنتی هیستامین ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که بر پاسخ التهابی پوست تأثیر می گذارند خطر ابتلا به زخم های فشاری را افزایش می دهد.

32 درصد از بیماران مبتلا به زخم فشاری از داروهای آرام بخش استفاده می کنند و رابطه معنی داری بین ایجاد زخم فشاری و استفاده از داروهای آرام بخش وجود دارد.

تغییرات در هوشیاری: اگرچه بیماران با تغییر هوشیاری، بی‌ حسی و گیجی ، فشار را احساس می‌کنند، اما از نظر تشکیل زخم فشاری در خطر بیشتری هستند، زیرا نمی‌ دانند چگونه از فشار خلاص شوند.

سایر عوامل: سیگار کشیدن، افزایش سطح گلوکز خون، مقدار هموگلوبین کم تر از 10 گرم در دسی لیتر، افزایش مقدار هماتوکریت (Htc)، افزایش ویسکوزیته خون، مداخلات جراحی و عفونت خطر ابتلا به زخم های فشاری را افزایش می دهد زیرا بر پرفیوژن بافتی تأثیر می گذارد.

نواحی از بدن که زخم های فشاری در آنها شایع است:

زخم‌ های فشاری اغلب در برجستگی‌های استخوانی با تراکم بافتی کمتر مانند پاشنه‌ها، ناحیه گلوتئال و ساکروم ایجاد می ‌شود.

مشخص شده است که سرعت تشکیل زخم فشاری در ساکروم، تروکانتر بزرگ ، استخوان پاشنه و بیرونی، ناحیه گلوتئال و اندام تحتانی بالا است.

ارزیابی خطر زخم های فشاری:

ارزیابی بیماران پرخطر باید با مقیاس‌های ارزیابی ریسک معتبر و قابل اعتماد انجام شود.

مقیاس های ارزیابی خطر زخم فشاری:

ارزیابی از افراد در معرض خطر بالای زخم فشاری، برنامه ریزی و اجرای اقداماتی برای از بین بردن عوامل ایجاد زخم فشاری و جلوگیری از ایجاد زخم فشاری مسئولیت محافظت و حفظ یکپارچگی پوست را دارد. یکی از مهم ترین مداخلات در کاهش شیوع و بروز زخم های فشاری، برای شناسایی بیماران پرخطر استفاده از مقیاس ارزیابی ریسک معتبر و قابل اعتماد است. بنابراین، پرستاران باید استفاده صحیح و موثر از مقیاس های ارزیابی خطر زخم فشاری را بدانند.

برنامه ریزی مداخلات خاص،   کاهش ریسک را امکان پذیر می کند. این مقیاس‌ها فقط برای تعیین خطر، نه برای تشخیص و مرحله ‌بندی زخم‌های فشاری استفاده می‌ شوند.

یک مقیاس ارزیابی ریسک ایده آل باید از حساسیت و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد. در مقیاس های ارزیابی ریسک، درجه بندی ریسک با امتیاز دهی انجام می شود.

فرکانس ارزیابی خطر زخم فشاری:

در مورد زمان و دفعات استفاده از مقیاس های ارزیابی ریسک تفاوت های مختلفی وجود دارد. توصیه هایی وجود دارد. نکته مشترک در این توصیه ها ارزیابی اولیه بیمار است.

مرحله بندی زخم های فشاری:

علیرغم تمام مداخلات پیشگیرانه، زخم فشاری ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. ارزیابی مرحله زخم در تعیین روش های درمانی موثر پس از تشکیل زخم مهم است.  مرحله بندی شدت و عمق زخم فشاری، وسعت پوست آسیب دیده و میزان آسیب بافتی   را نشان می دهد.

مشکوک به آسیب بافت عمیق:

یکپارچگی پوست سالم است.  در این ناحیه، بافتی گرم، دردناک، سخت وجود دارد. عمق زخم را نمی توان تعیین کرد. زخم به سرعت پیشرفت می کند. همچنین بر بافت ها تأثیر می گذارد و ممکن است با یک اسکار ریز پوشیده شود. مرحله بندی دقیق در حضور اسکار را می توان پس از برداشتن اسکار انجام داد.

مرحله I (قرمزی که با فشار دادن محو نمی شود):

یکپارچگی پوست سالم است. قرمزی دردناکی روی پوست به خصوص روی برآمدگی های استخوانی ایجاد می شود که با فشار دادن انگشت محو نمی شود.

مرحله  II  (از بین رفتن نسبی لایه درم):

یکپارچگی پوست مختل می شود. هیچ آسیبی در بافت های عمقی وجود ندارد، فقط از دست دادن جزئی درم. به شکل یک زخم باز سطحی و دارای بستر زخم قرمز مایل به صورتی است.

مرحله III  (از بین رفتن پوست و بافت زیر جلدی):

از دست دادن بافت ضخیم کامل وجود دارد. استخوان، تاندون و ماهیچه ها تحت تأثیر قرار نمی گیرند. بافت چربی در بستر زخم دیده می شود، عمق زخم ممکن است با توجه به ناحیه تشریحی متفاوت باشد.

مرحله IV (از دست دادن بافت با ضخامت کامل):

از دست دادن تمام بافت ضخیم وجود دارد که بر استخوان، تاندون یا ماهیچه تأثیر می گذارد. عمق آن با توجه به ناحیه تشریحی متفاوت است. می تواند به ساختارهای حمایت کننده مانند ماهیچه ها یا تاندون ها گسترش یابد. بافت استخوانی را می توان در زخم دید یا لمس کرد .

انواع زخم بستردرمان خانگی زخم بستردرمان زخم بستردرمان زخم بستر در منزلدرمان قطعی زخم بستردرمانگر زخم بستردکتر زخم بسترعلائم زخم بسترعلل زخم بسترکلینیک درمان زخم بستر