اطلاعات درمانی درباره جراحت انگشت بریده

در صورت وجود این مشکل چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از بین انواع آسیب های انگشت، برش یا خراش دادن انگشت شایع ترین نوع آسیب انگشت در کودکان است.

این نوع آسیب نیز می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. زمانی که پوست یک انگشت باز می شود و خون شروع به آزاد شدن می کند ، دانستن چگونگی درمان مهمترین راه برای اطمینان از بهبود برش است.

بسیاری از بریدگی ها را می توان به راحتی در خانه درمان کرد. اما اگر بریدگی عمیق یا طولانی باشد ، به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید تا تصمیم بگیرد که بخیه ضروری است یا خیر.

اطلاعات درمانی درباره جراحت انگشت بریده

به طور کلی ، برشی که گسترده باشد، در آن لبه ها به راحتی نمی توانند به هم وصل شوند و به بخیه نیاز دارند.

لحظه به لحظه بررسی صدمات و تمیز کردن آن به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا نیاز به مراجعه به اورژانس (ER) دارید یا خیر.

نحوه درمان انگشت بریده شده

شما اغلب می توانید با تمیز کردن زخم و پوشاندن آن برش جزئی را در خانه درمان کنید. برای مراقبت صحیح از آسیب خود این مراحل را دنبال کنید:

زخم را تمیز کنید. با پاک کردن خون یا خاک با کمی آب و صابون و مایع ضد باکتری ، برش را به آرامی تمیز کنید.

با پماد آنتی بیوتیک درمان کنید. کرم آنتی بیوتیک بدون نسخه (OTC) مانند باسیتراسین را به دقت روی برش قرار دهید. اگر برش عمیق یا گسترده است ، به اورژانس بروید.

زخم را بپوشانید. برش را با پانسمان های فشرده کننده استریل بپوشانید. انگشت را خیلی محکم نپوشانید زیرا ممکن است جریان خون کاملاً قطع شود.

انگشت را بالا نگهدارید. سعی کنید تا حد ممکن زخم را بالاتر از قلب خود نگه دارید تا خونریزی متوقف شود.

فشار وارد کنید. یک پارچه یا بانداژ تمیز را به طور ایمن در اطراف انگشت نگه دارید. فشار ملایم علاوه بر ارتفاع ممکن است برای متوقف کردن خونریزی نیز لازم باشد.

عوارض و اقدامات احتیاطی

یک برش جزئی که به سرعت تمیز و پوشانده می شود به درستی بهبود می یابد. زمان بهبود برش های بزرگتر یا عمیق تر ممکن است طولانی تر شود. آنها همچنین مستعد ابتلا به برخی از عوارض هستند.

عفونت

اگر انگشت آلوده شد ، هر چه سریعتر به پزشک معالج مراجعه کنید. در این شرایط درمان های دیگر از جمله  مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است لازم باشد.

علائم زخم آلوده شامل موارد زیر است:

ناحیه اطراف برش قرمزتر است، یا رگه هایی قرمز در نزدیکی زخم ظاهر می شود.

چرک در اطراف برش یا زخم شکل می گیرد.

هر روز بعد از آسیب دیدگی درد همچنان بدتر می شود.

خون ریزی

بریدگی که بعد از بالا بردن دست و فشار دادن آن همچنان خونریزی می کند می تواند نشانه آسیب رساندن به رگ خونی باشد. همچنین می تواند نشانه ای از اختلال خونریزی یا عارضه جانبی مصرف داروها مانند رقیق کننده خون برای مشکلات قلبی باشد.

چه موقع به دنبال کمک اضطراری باشید؟

برخی از برش های انگشت نیاز به درمان پزشکی مانند بخیه دارند. اگر معتقدید که این برش جدی تر از آن است که به طور موثر در خانه قابل درمان باشد ، به اورژانس یا مراقبت فوری بروید. انجام این کار می تواند بروز عوارض را کاهش دهد.

در صورت آسیب دیدگی انگشت بریده شده و نیاز به اورژانس پزشکی ممکن است:

برش لایه های عمیق پوست ، چربی زیر جلدی یا استخوان را نشان دهد.

لبه های برش را نتوان به دلیل تورم یا اندازه زخم به آرامی جمع کرد.

برش به صورت گسترده است و احتمالاً آسیب دیدگی رباط ها ، تاندون ها یا اعصاب وجود دارد.

خونریزی بیش از 20 دقیقه ادامه می یابد و با فشار متوقف نمی شود.

یک جسم خارجی مانند یک تکه شیشه درون زخم وجود دارد. (اگر این مورد است ، بگذارید تا یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی آن را معاینه کند.)

فوریت های پزشکی

اگر بریدگی آنقدر شدید است که احتمال جدا شدن انگشت وجود دارد ، در اسرع وقت به اورژانس بروید.

اگر بخشی از انگشت در واقع قطع شده است ، سعی کنید قسمت جدا شده را تمیز کرده و آن را در یک پارچه مرطوب و استریل پیچیده کنید. در صورت امکان آن را در کیسه ضد آب و پلاستیک ، که در یخ قرار داده شده است ، به اورژانس ببرید.

درمان پزشکی برای برش عمیق تر

با مراجعه به کلینیک مراقبت فوری یا مطب پزشک ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی زخم را معاینه می کند و از شما یک تاریخچه سریع پزشکی و لیست علائم را می خواهد.

درمان معمولاً با روشی معروف به دبریدمانت آغاز می شود. این روش تمیز کردن زخم و از بین بردن بافت مرده و آلودگی ها است.

بخیه ها اغلب برای درمان برش های عمیق یا گسترده هستند. برای بریدگی های کوچکتر، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است از نوارهای چسبناک و استریل قوی استفاده کند.

در صورت نیاز به بخیه، ارائه دهنده خدمات درمانی شما فقط به اندازه مورد نیاز برای بستن صحیح زخم بخیه استفاده می کند. برای برش انگشت ، این ممکن است به معنای دو یا سه بخیه باشد.

اگر آسیب های پوستی زیادی دیده شده است ، ممکن است به پیوند پوست احتیاج داشته باشید. این یک عمل جراحی است که شامل استفاده از پوست سالم است که از جاهای دیگر بدن برای پوشاندن زخم گرفته می شود. در پیوند پوست در حالی که پوست بهبود می یابد با بخیه در جای خود نگه داشته می شود.

بسته به شدت زخم و تحمل درد، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است داروهای تسکین دهنده درد را تجویز کند و یا توصیه کند که از داروهای OTC ، مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) استفاده کنید. هر دو نوع تسکین دهنده درد در روز اول یا دو روز بعد از بروز آسیب هستند.

مراقبت از زخم انگشت

اگر یک برش انگشت را در خانه درمان کرده اید و علائمی از عفونت یا مشکلات خونریزی وجود ندارد ، می توانید اجازه دهید بهبودی مسیر خود را طی کند. آسیب را بررسی کنید و دو بار در روز پانسمان را تغییر دهید .

اگر بریدگی در عرض 24 ساعت شروع به بهبودی نمی کند یا علائم عفونت را نشان می دهد ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر بریدگی پس از دو روز به خوبی بهبود یابد ، می توانید پانسمان را بردارید. سعی کنید منطقه را تا حد امکان تمیز نگه دارید تا بریدگی کاملاً بهبود یابد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند که بر روی انگشت آسیب دیده یک چسب کوتاه بزنید تا از حرکت یا خم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. حرکت بیش از حد می تواند باعث عدم بهبودی در پوست شود.

یک برش جزئی ممکن است فقط چند روز برای بهبودی نیاز داشته باشد. در بعضی موارد ، ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا آسیب به طور کامل بهبود یابد.

برای جلوگیری از سفت شدن و از بین رفتن قدرت عضلات انگشت ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است پس از انجام روند بهبود ، برخی از تمرینات و فعالیتهای حرکتی را توصیه کند.

زخم های بزرگتر یا عمیق تر که به عمل جراحی نیاز دارند ممکن است شش تا هشت هفته زمان بهبودی آنها طول بکشد. در صورت آسیب دیدن تاندون ها یا اعصاب ،  ممکن است زمان ریکاوری طولانی تر شود.

برای اطمینان از بهبودی زخم، قرار ملاقات های بعدی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی لازم خواهد بود.

شما می توانید با تمیز کردن زخم و اعمال پانسمان تمیز ، ظاهر زخم را روی انگشت خود کاهش دهید.

استفاده از وازلین یا روغنها ممکن است به حداقل رساندن میزان زخم کمک کند.

در آخر

آسیب دیدگی انگشت می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. برای کمک به حفظ انگشت، درمان زخم بسیار مهم است.

در صورت برش بزرگتر ، مراجعه به اورژانس یا کلینیک مراقبت فوری برای معالجه سریع ممکن است در جلوگیری از برخی از عوارض ناخوشایند و دردناک به شما کمک کند. همچنین این کار سلامت و ظاهر انگشت شما را تضمین می کند.