آنچه باید درباره زخم های دهانی HIV بدانید!

زخم های دهانی HIV در افراد مبتلا به این بیماری بسیار شایع است. این نوع بیماری اغلب زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است. بنابراین مقاومت بدن در مبارزه با عفونت هایی که باعث زخم دهان می شود، بسیار سخت است.

اگرچه این زخم ها تهدیدکننده زندگی انسان نیستند، اما ممکن است کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. احتمال دارد که با درد همراه باشند یا غذا خوردن را برای شما سخت کنند، اما علت هرچه باشد، احتمالا یک درمان موثر نیز برای بهبود آنها وجود دارد.

هنگامی که به HIV مبتلا باشید، دلایل مختلفی وجود دارد که زخم هایی در داخل دهان شما ایجاد شده باشد. زخم های آفتی زخم های شانکر نیز شناخته می شوند و ممکن است در سطح داخلی گونه ها و لب ها، زبان یا کام نرم یا پایه لثه ظاهر شوند.

افراد مبتلا به HIV بیشتر از افرادی که ویروس ندارند، به این زخم ها دچار می شوند. چنین زخم هایی مسری نیستند، اما اغلب بسیار دردناک هستند. زخم های دهانی HIV یکی از رایج ترین علائم ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است. این زخم ها ممکن است علامتی از عفونت باشد که در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی HIV یا عارضه جانبی ناشی از درمان ضد ویروس ایجاد شده باشد.

این زخم های دهانی سلامت فرد را دچار اختلال می کند. در رابطه با HIV، این زخم ها و عفونت ها به سختی درمان می شوند که ممکن است حتی در خوردن دارو نیز تداخل ایجاد کنند. در ادامه مقاله به شرح کامل این زخم های دهانی خواهیم پرداخت.

آنچه باید درباره زخم های دهانی HIV بدانید!

منظور از زخم های دهانیHIV چیست؟

اگر زخم های دهانی تحت درمان قرار نگیرند، ممکن است تاثیر بسزایی بر کیفیت زندگی بشر بگذارند. مبارزه با عفونت و ویروس برای فرد مبتلا به HIV کاری دشوار است. یکی از رایج ترین ویروس هایی که در افراد وجود دارد، تبخال ساده یا تبخال دهانی است. تبخال دهانی اغلب به صورت زخم قرمز در دهان ظاهر می شود.

زمانی که این زخم ها در خارج از لب ها ظاهر می شوند، ممکن است شبیه تاول باشند. این تاول های قرمز و برجسته با نام مستعار «تاول های تب» ممکن است دردناک باشند. آنها همچنین به عنوان زخم های سرد نیز گاهی شناخته می شوند.

این امکان وجود دارد که هر فرد عادی به تبخال دهانی مبتلا شود، اما در کسی که مبتلا به اچ آی وی یا سیستم ایمنی ضعیف است، تبخال دهانی ممکن است شدیدتر و زمان طولانی تری برای بهبود نیاز داشته باشد. تبخال خوراکی با دارو قابل درمان است.

پزشک متخصص ممکن است برای درمان زخم های دهانی HIV آسیکلوویر را تجویز کند. این دارو به کاهش شیوع جدید بیماری کمک شایانی می کند. مصرف داروهای تجویز شده را تا جایی باید ادامه دهید که علائم زخم کمی بهتر شود.

چند روش برای درمان زخم دهان سراغ دارید؟

اکثر زخم های دهان نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر اخیرا به زخم دهانی مبتلا شده اید، تعدادی از روش های درمانی ممکن است درد و زمان بهبودی را کاهش دهند. در ادامه این روش های درمانی را به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد:

• قرار دادن شیر منیزیا روی زخم دهان؛
  • پوشاندن زخم های دهان با خمیر جوش شیرین؛
  • استفاده از محصولات بی‌حس‌کننده موضعی؛
  • استفاده از یخ در زخم های دهانی؛
  • استفاده از دهان‌شویه که حاوی استروئید است؛
  • قرار دادن کیسه های چای مرطوب روی زخم؛
  • مصرف مکمل های غذایی مانند اسید فولیک، ویتامین B-6، ویتامین B-12؛
  • درمان داروهای طبیعی مانند چای بابونه و ریشه شیرین بیان.

نکاتی برای جلوگیری از زخم های دهانی HIV

برای کاهش وقوع زخم های دهانی اقداماتی را باید انجام دهید. پرهیز از غذاهایی که دهان شما را تحریک می کند، امری بسیار مهم در سرعت درمان تلقی می شود. میوه های اسیدی همانند آناناس، گریپ فروت، پرتقال یا لیمو و همچنین آجیل در جلوگیری از ایجاد زخم بسیار موثر است.

غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات قلیایی را در برنامه غذایی خود اضافه کنید. رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک می کند همچنین روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید. سعی کنید از مکالمه هنگام جویدن غذا جدا خودداری کنید و گزش های تصادفی هنگام خوردن را کاهش دهید.

کاهش استرس و رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده روزانه از نخ دندان و مسواک زدن بعد از غذا نیز کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، خواب کافی داشته و استراحت کنید. این کار نه‌تنها از زخم های دهان؛ بلکه از بیماری های دیگر نیز جلوگیری می کند.

دلایل ایجاد زخم های دهانی چیست؟

علت دقیق زخم دهان هنوز مشخص نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هنوز هم عوامل مختلفی وجود دارد که باعث تشدید زخم های دهان شود، مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم.

• ترک سیگار؛
  • مرکبات و سایر مواد غذایی سرشار از اسیدیته یا ادویه؛
  • گاز گرفتن زبان یا داخل گونه؛
  • دندان مصنوعی نامناسب؛
  • استرس یا اضطراب؛
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و حتی یائسگی؛
  • داروهایی از جمله مسدود‌كننده های بتا و مسكن های درد؛
  • عوامل ژنتیکی.

آنچه باید درباره زخم های دهانی HIV بدانید!

در رابطه با HIV چه می دانید؟

HIV نوعی ویروس است که با از بین بردن سلول های CD4 بدن با عفونت و بیماری مبارزه کرده و سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می کند. با کاهش تعداد CD4 در افراد HIV مثبت، احتمال ابتلا به سایر عفونت ها و عوارض دیگر سلامتی در آنها افزایش می یابد.

HIV در صورت تماس فرد با برخی مایعات بدن همچون خون و شیر فرد مبتلا منتقل خواهد شد. در اکثر مواقع، اچ آی وی از طریق سوزن، سرنگ یا سایر وسایل مورد استفاده فردی که این نوع بیماری را دارد، منتقل می شود. شایان ذکر است که اچ آی وی از طریق هوا ، آب یا بزاق قابل انتقال به فرد دیگری نیست.

علائم زخم های دهانی HIV را جدی بگیرید

ویروس اچ آی وی به سلول ها و بافت های مختلف بدن حمله کرده و بدن فرد را تضعیف می کند. این زخم های دهانی برای هر فرد ممکن است رنج آور باشد. فردی که به این بیماری مبتلا‌ست، ممکن است در دهان خود زخم هایی را مشاهده کند. این نوع زخم ها نشانه هایی دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید.

• خونریزی از لثه ها؛
  • تبخال؛
  • آفت درد داخل دهان؛
  • ایجاد لکه های سفید روی زبان.

در‌نتیجه

زخم های دهانی HIV نوعی عارضه جانبی رایج نیستند. راه حل های متعددی وجود دارد که پزشکان زخم های دهان ناشی از HIV یا یک بیماری مرتبط با HIV را درمان کنند. برخی عفونت های قارچی و باکتریایی که باعث زخم های دهان می شوند، اغلب با قرص درمان می شوند.

زخم های خفیف همچون بیشتر زخم های شانکر، ممکن است با دهان شویه به طور کامل بهبود یابند. اگر به اچ آی وی مبتلا هستید و در دهان خود زخم هایی ایجاد شده است، سعی کنید در اسرع وقت بدون هیچ گونه تردیدی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

Source: www.nurx.com, www.healthline.com

ایدز از دهانایدز وخشکی دهانزخم های دهانیزخم های دهانی HIVضایعات دهانی ایدزعلائم پوستی ایدزعلائم دهانی ایدزعلائم زخم های دهانی HIV