آشنایی با خطرات زخم بستر و لزوم درمان آن

افراد بسیاری از جوان تا سالمند وجود دارند که تحرک کافی ندارند. اگر از خطرات زخم بستر آگاه باشید، می دانید که زخم بستر در این افراد یک عامل خطرناک شناخته می شود.

اما این زخم ها چه بیماری هایی به دنبال دارد؟ چه راه هایی برای جلوگیری از زخم بستر پیشنهاد می شود؟ اگر این پرسش ها ذهن شما را به خود مشغول کرده است، با ما در ادامه این متن همراه باشید. در مقاله پیش رو تمام این پرسش ها به طور کامل پاسخ داده شده است.

آشنایی با خطرات زخم بستر و لزوم درمان آن

با خطرات زخم بستر آشنا شوید!

زمانی که به مدت طولانی فشار زیادی به ناحیه ای از پوست وارد شود، شاهد زخم هایی بر پوست هستیم که با عنوان زخم فشاری یا زخم بستر از آن یاد می شود. البته اگر فشار بر پوست کم باشد نیز امکان ایجاد چنین زخم هایی وجود دارد. اما در این صورت این زخم ها در مدت زمان طولانی تری نمایان خواهد شد.

اما چگونه این زخم ها ایجاد می شود؟ فشارهای اضافی منجر به اختلال جریان خون از طریق پوست می شود. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کافی به پوست نمی رسد و با آغاز تجزیه پوست این زخم ها ظاهر خواهند شد.

اما آیا این زخم ها مسئله ای جدی و خطرناک به حساب می آیند؟ این زخم ها به دلیل عدم تحرک به وجود می آیند. اما زمانی که پدیدار می شوند، خوابیدن یا نشستن را به امری دشوار تبدیل می کنند.

اما این موضوع تنها چالش بیماران دارای زخم بستر نیست. اگر این زخم ها به موقع شناسایی و درمان نشوند، خطرات بسیاری را به دنبال دارند.

زخم بسترهای خطرناک را بشناسید

زخم بستر با توجه به شدت آن ها در گروه های مختلف قرار می گیرند. خطرات زخم بستر با توجه به شدت آن ها بیشتر می شود. در واقع هر چه زخم بستر شدیدتر باشد، خطرات ناشی از آن نیز افزایش می یابد. در ادامه به درجه بندی زخم های فشاری اشاره می کنیم:

• زخم های درجه یک: خفیف‌ترین زخم های فشاری از این نوع هستند؛ در این زخم ها ناحیه ای قرمز و دردناک روی پوست ایجاد می شود.
  • زخم های درجه دو: در این مرحله پوست در ناحیه زخم تاول زده و به صورت یک زخم باز ظاهر می شود. این علائم وخامت زخم ها را نشان می دهد که باید به این زخم ها و درمان آن ها توجه شود.
  • زخم های درجه سه: در این مرحله زخم بستر به یک سوراخ باز و فرورفته تبدیل می شود. این سوراخ را با نام دهانه می شناسند که در آن بافت زیر پوست آسیب می بیند. این زخم ها آغاز آشنایی شما با خطرات زخم بستر است.
  • زخم های درجه چهار: در این مرحله زخم ها به اندازه ای عمیق شده است که به ماهیچه، استخوان، تانودون ها و مفاصل آسیب می رساند.

اما زخم های بستر تنها شامل این موارد نمی شود. موارد زیر از این قبیل زخم ها هستند:

• زخم های پوشیده از پوست مرده به رنگ زرد، برنزه، سبز یا قهوه ای: این زخم ها را با عنوان زخم ناپایدار می شناسند که به دلیل وجود پوست مرده امکان تشخیص عمق زخم وجود ندارد. چنین زخم هایی را باید جدی گرفت؛ در غیر این صورت با عوارض بسیار جدی روبه رو می شوید.
  • زخم های فشاری در بافت های عمیق زیر پوست: این زخم ها، آسیب های عمیق بافت پوست را به دنبال دارد. در ناحیه این زخم ها با تاول های پر از خون در زیر پوست مواجه می شوید که به سرعت به زخم های درجه 3 و 5 تبدیل می شود. این قبیل زخم ها خطرات زخم بستر را به خوبی به نمایش می گذارد.

آشنایی با خطرات زخم بستر و لزوم درمان آن

چه افرادی در معرض خطر زخم بستر هستند؟

زخم بستر برای افرادی که تحرک کمی دارند، تهدید بزرگی محسوب می شود. به عنوان مثال افراد با شرایط زیر بیشتر در معرض خطر این زخم ها قرار دارند:

• افرادی که از ویلچر استفاده می کنند؛
  • افرادی که به مدت طولانی در رختخواب خود مانده اند؛
  • بیماران دیابتی؛
  • افرادی که دچار بیماری های عروقی هستند.

این موارد در سالمندان بیش از سایرین مشاهده می شود. حال اگر این بیماران دچار آلزایمر شده باشند یا توانایی کنترل ادرار خود را نیز نداشته باشند، خطرات زخم بستر بیشتر در کمین آن هاست.

جالب است بدانید که تنها در برخی از مناطق این زخم ها را مشاهده می کنید. قسمت هایی از بدن که پوست مناطق استخوانی را پوشش می دهد، امکان ظهور زخم بستر بیشتر است. این مناطق شامل موارد زیر می شود:

• باسن؛
  • آرنج؛
  • پاشنه؛
  • مچ پا؛
  • شانه ها؛
  • کمر؛
  • پشت سر.

عوارض زخم بستر

زخم بستر سلامت بسیاری از بخش های بدن شما را تهدید می کند. از خطرات زخم بستر به موارد زیر اشاره می کنیم:

سلولیت

بافت های نرم متصل و عفونت پوست را سلولیت می نامند. این سلولیت ها ناشی از زخم بستر است که منجر به ایجاد گرما، قرمزی و تورم در ناحیه آسیب دیده می شود. حال اگر فردی دچار آسیب عصبی باشد، در نواحی این زخم ها احساس درد نمی کنند.

عفونت های استخوانی و مفصلی

عفونت ناشی از زخم های فشاری یکی از خطرات زخم بستر محسوب می شود که بسیار محتمل و خطرناک است. عفونت های مفصلی را با عنوان آرتروز سپتیک می شناسند که آسیب های جدی در نواحی بافت و غضروف ایجاد می کند.

عفونت های استخوانی نیز با نام استئومیلیت شناخته می شود که عملکرد مفاصل و اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع عملکرد این نواحی را کاهش می دهد.

سرطان

اگر زخم بستر درمان نشود، بیماری های وحشتناک و خطرناکی را در پی دارد. سرطان یکی از خطرات زخم بستر است که به واسطه زخم های طولانی مدت و غیر قابل درمان ایجاد می شود.

در صورتی که به موقع و در زمان مناسب اقدام به درمان زخم بستر نکنید، این زخم ها به زخم های مارجولین تبدیل می شود. این زخم های غیر قابل درمان به مرور زمان منجر به سرطان می شود.

آشنایی با خطرات زخم بستر و لزوم درمان آن

چگونه از خطرات زخم بستر جلوگیری کنیم؟

جالب است بدانید که زخم های بستر قابل کنترل و درمان هستند. اگر اولین علائم زخم بستر را بشناسید و در درمان این زخم ها بکوشید، تهدیدهای این زخم ها را در حد قابل توجهی کاهش داده اید.

به این منظور باید روزانه زخم بستر به خصوص نواحی استخوانی تحت فشار را چک کنید. در صورتی که قرمزی و تورم را در این مناطق مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کرده و توصیه های تخصصی را جدی بگیرید.

راهکارهایی جهت جلوگیری از وخیم شدن زخم های بستر

روش های متعددی به منظور پیشگیری از ایجاد زخم بستر و جلوگیری از وخامت این زخم ها وجود دارد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

• تغییر مکان فرد بیمار هر دو ساعت یک بار؛
  • تغییر وضعیت بیمار هر 15 دقیقه یک بار؛
  • استفاده از بالشتک نرم در صندلی های چرخدار و تخت ها به منظور کاهش فشار؛
  • تمیز و خشک نگه داشتن پوست بیمار؛
  • تغذیه مناسب بدون کالری، حاوی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین.

آشنایی با خطرات زخم بستر و لزوم درمان آنکلام آخر

اگر به زخم بستر توجهی نشود و به موقع برای درمان آن ها اقدام نکنید، تبدیل به زخمی ناخوشایند می شود. کنار آمدن با خطرات زخم بستر امری بسیار چالش برانگیز است. این علت زمانی رخ می دهد که افراد به مدت طولانی و به دلایل مختلف در بستر بیماری افتاده اند. حال اگر به موقع و در زمان مناسب برای درمان آن اقدامات لازم اتخاذ نشود، عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. به همین منظور راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از پیشرفت این زخم ها وجود دارد. با مراجعه به پزشک با این راهکارها بیشتر آشنا شوید.

Source: www.nhsinform.scot, www.mayoclinic.org, www.hopkinsmedicine.org